Companii

Preţurile alimentelor de bază au scăzut uşor în luna mai. Este doar o situaţie conjuncturală, spun producătorii

Index alimentar ZF. Preţurile alimentelor de bază au scăzut uşor în luna mai. Este doar o situaţie conjuncturală, spun producătorii

Index alimentar ZF. Preţurile alimentelor de bază au scăzut uşor în luna mai. Este doar o situaţie conjuncturală, spun producătorii

Autor: Cristina Roşca

30.05.2011, 23:55 717

Zahărul, cartofii şi carnea de pui s-au ieftinit cu peste 7% înluna mai comparativ cu luna martie, arată indicele alimentar al ZF,calculat pe baza preţurilor din hipermarketurile din Capitală.Calculele ZF arată că per ansamblu preţurile celor 15 pro­duseanalizate au scăzut în perioada martie - mai 2011 cu 2,1%. Primaveste bună venită din magazine poate fi explicată de venirea verii,sezonul când apar recoltele locale.

"La nivel european se observă o uşoară plafonare a preţurilor,care se poate observa şi în România. Este însă o situaţieconjuncturală, este vară şi în această perioadă preţul la lapte,ouă, carne şi legume este mai mic. Motivele care ar putea explicaaceastă situaţie sunt scă­derea consumului de energie (ziua estemai lungă şi temperaturile mai ridicate - n. red.) şi apariţiarecoltelor noi", a spus Sorin Minea, pre­şedintele Romalimenta şiacţionarul majo­ritar al producătorului de mezeluri Angst, caredeţine şi lanţul de supermarketuri cu acelaşi nume.

Din totalul de 15 produse analizate de ZF, în cazul a opt dintreacestea preţurile au scăzut în perioada martie-mai. Produsele alecăror pre­ţu­ri au intrat pe o pantă des­cen­dentă în mai faţă demartie - dintre cele analizate de ZF - au fost zahărul Le­marco (1kg), cartofii noi (1 kg), pui grill îngheţat ambalat de laTransavia (1 kg) şi piep­tul de pui refrigerat ambalat Tran­savia(1 kg), iar declinul a fost în fiecare caz de 14,9%, 20,8%, 7,2% şirespectiv 8,7%.

Unele dintre produsele de mai sus - pieptul de pui - sunt laofertă în una sau chiar în amândouă reţelele de unde au fost culesedatele (Carrefour, Real). Există însă şi alte produse la ofertă,precum bananele, cartofii sau merele, al căror preţ a crescut faţăde martie.

ZF precizează că indexul alimentar pe care îl calculeazăîncepând din decembrie 2008 este realizat primar, jurnalistic, cupreţurile afişate la raft în magazinele Real şi Carrefour dinCapitală, iar preţul final este calculat ca o medie între cele douăreţele de magazine, nefiind publicat pe fiecare reţea în parte şinu anali­zează distinct produsele la promoţii.

De ce scad preţurile

Coşul de produse alimentare de bază în hipermarket - alcătuitdin cele 15 produse analizate de ZF - costă în prezent aproape 98de lei, cu circa 2,1% mai puţin faţă de luna martie, arată dateleculese de ZF. Se poate observa însă că faţă de luna februarie aacestui an valoarea coşului a crescut în mai cu 3,2%.

În luna mai însă, analiza ZF a arătat că preţurile produselordin hipermarketuri au intrat pe un trend descendent, în linie cucifra de afaceri în comerţul cu amănuntul, care a continuat săscadă în primele trei luni cu peste 5%, potrivit INSSE. Consumul acontinuat astfel trendul negativ din 2010, când declinul a fost de5,3%.

"Scăderile de preţ la cartofi şi la zahăr vin de la importatori,iar preţul mai mic la carnea de pui vine de la producători", spuneAdriana Piţa, PR manager la real,- Hypermarket.

Ce spun producătorii?

Producătorii din industria alimentară recunosc că preţurile auscăzut în ultima lună, iar motivele invocate sunt foarte diferite,de la creşterea importurilor ieftine la apariţia recoltelorlocale.

Astfel, în cazul uleiului, al cărui preţ a scăzut cu circa 3% înmai faţă de martie, motivul care stă în spatele scăderii preţuriloreste importul mai ieftin din străinătate.

"În ultima perioadă a venit din Bulgaria, Serbia şi Polonia uleiîmbuteliat. Acest ulei, care a intrat în super­marketuri şihipermar­ke­turi, a venit mai ieftin, şi astfel jucătorii locali aufost nevoiţi să lase preţurile", spune Vasile Leu, preşedinte alconsiliului de administraţie al Argus Constanţa, care vinde uleisub bran­durile Tomis, Argus şi Sora Soarelului. Argus este unuldintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală a uleiului, cuafaceri anul trecut de 217 milioane de lei (53 de milioane deeuro).

Similar, Ioan Benea, preşedintele Fe­deraţiei Cultivatorilor deCartofi, recunoaşte scăderea preţului la cartofi, de peste 20%.

"Acum se vând ultimele stocuri de cartofi vechi, deci preţul devânzare este mai mic. Consumatorul preferă cartoful nou, careexistă deja pe piaţă. Un alt motiv pentru care preţul a scăzut esteşi apariţia cartofilor noi locali, cu un preţ mai mic decât alcelor din import." Benea mai spune că se observă şi o scădere aconsumului de cartofi în condiţiile în care oamenii preferă"verdeţurile locale".

Deşi recunoaşte că preţul la carne de pui a scăzut, GrigoreHoroi, preşedintele Agricola Bacău, unul dintre cei mai marijucători de pe piaţa cărnii de pasăre, spune că situaţia nu estepermanentă. "Preţurile le formează piaţa. În ultima perioadă ofertaa fost mai mare pentru că crescătorii şi-au populat fermele pentrua vinde şi în viu. În realitate însă nu au reuşit să vândă în viucât şi-au propus, puii au crescut şi au ajuns să îi vândă sub formăde carne." El explică însă că pe viitor evoluţia preţului depindede piaţa cerealelor. "O parte din producători vor ieşi din jocpentru că nu vor să aducă bani de acasă. Atunci oferta va scădea şipreţurile vor creşte din nou."

Ce spun consumatorii?

Deşi preţurile au scăzut, consumatorii nu resimt acestdeclin.

"Nu ştiu cum au scăzut preţurile dacă bonul de casă este mereumai mare. Coşul cuprinde cam aceleaşi produse şi totuşi valoarealui creşte", spune Alina, 32 de ani, aflată la cumpărături.

Cum se realizează indexul ZF

ZF precizează că indexul alimentar pe care îl calculează lunareste realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft înmagazinele Real şi Carrefour, iar preţul final este calculat ca omedie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pefiecare reţea în parte. Mai mult, indexul nu ia în considerarepromoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite categorii dealimente, provenienţă sau calitate. De asemenea, când calculeazăacest index, ZF ia în calcul numai un număr limitat de produse debază (15) faţă de 60.000 câte ar fi într-un magazin. ZF nu arepretenţia de a fi un institut de statistică sau o companie decercetare, care culeg date mult mai amănunţite. În aceste condiţii,indexul ZF este doar orientativ, iar procentul de creştere sauscădere a preţului nu poate fi aplicat la întreg portofoliul deproduse dintr-un magazin. În luna mai produse precum cartofi, mereşi banane se aflau la promoţie. În 31 martie, când au fost culesedatele anterioare, mai multe produse din cele 15 se aflau lapromoţie, printre acestea numărându-se făina, ouăle, bananele şimerele. Şi în cazul indexului din februarie produse precumspaghetele, berea şi ouălele erau la promoţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO