Companii

Prima sincopă pe piaţa care a acaparat parterul blocurilor. Numărul de farmacii a scăzut pentru prima dată în ultimii 20 de ani. „E o piaţă între a fi sau a nu fi“

Prima sincopă pe piaţa care a acaparat parterul...

Autor: Georgiana Mihalache

15.08.2016, 12:00 1671

În România erau la finalul anului trecut 7.750 de farmacii, cu 1% mai puţine faţă de 2014, arată datele  Institutului Naţional de Statistică (INS). Până la scă­derea din ultimul an, ritmul de creştere a numărului de farmacii era constant din 2004 până în 2014, evoluând cu circa 300 de noi unităţi deschise în fiecare an. Cea mai mare creştere a numărului de farmacii s-a înregistrat în 2007, când au fost deschise 550 de farmacii, potrivit datelor INS.

„Principala cauză a fost scăderea bruscă şi masivă a preţurilor la me­dicamente de la 1 iulie 2015, care nu a fost chiar judicioasă şi multe farmacii care erau la limita profitabilităţii au trecut destul de abrupt pe minus în activitate din punct de vedere financiar“, a spus Mihai Miron, director general al Ropharma, al cincilea jucător din retailul de me­dicamente după cifra de afaceri înregistrată în 2015.

În plus, Mihai Miron menţionează că activităţile suplimentare, cum ar fi serviciile de noapte, nu sunt decontate pentru farmacii, fapt ce duce la „o nesuportabilitate a costurilor operaţionale ale unor farmacii“.

Scăderea în sectorul farmaceutic în 2015 nu a afectat doar numărul de farmacii active, ci şi vânzările de medicamente ale acestora, care s-au diminuat cu 4,7% în ianuarie – decembrie 2015 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Şi vânzările de medicamente cu prescripţie (Rx), cu o cotă de 70% din piaţă, au înregistrat scăderi de 10% în 2015, arată datele companiei de analiză Cegedim România.

„Cred că în 2016 va fi o scădere (a numărului de farmacii – n.red.) şi mai dură decât anul trecut pentru că efectele au înce­put la jumătatea anului trecut, iar anul acesta efectele scăderii de preţ vor fi pe 12 luni, nu pe şase luni. Foarte multe far­macii sunt acum în dificultate şi sunt între a fi sau a nu fi“, precizează Mihai Miron, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori români din industria farmaceutică.

Situaţia din retailul farmaceutic, dar şi nevoia de consolidare pe o piaţă dominată de afaceri antreprenoriale româneşti se văd şi în creşterea numărului de tranzacţii între companii rivale, dar şi în încercarea marilor reţele de a veni cu concepte low-cost, unde promovează faptul că preţurile ar fi mai mici (Punkt - marcă a grupului A&D Pharma - sau Help Net Convenabil).

În 2015, compania Help Net, al patrulea jucător din piaţă, cu o cifră de afaceri de 470 de milioane de lei, a cumpărat 19 farmacii Centrofarm, iar anul acesta Sensiblu, a doua companie după Catena, cu o cifră de afaceri de aproape 1,2 miliarde de lei, a cumpărat 78 de farmacii Polisano, într-o tranzacţie de până la 20 de milioane de euro. Tranzacţia aşteaptă avizul Consiliului Concurenţei pentru a fi pusă în aplicare.

Datele din Anuarul ZF Cei mai mari jucători din economie arată că cele mai mari cinci reţele de farmacii aveau la finalul anului trecut peste 1.500 de unităţi, o cotă de aproape 20% din piaţă, în timp ce vânzările lor cumulate au depăşit pragul de un miliard de euro (4,8 mld. lei în 2015). Cele cinci companii au împreună peste 10.000 de angajaţi. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO