Companii

Primul parteneriat public-privat pentru constructia unui aeroport: Nelu Iordache a adus 19 milioane de euro pentru compania care va administra Aeroportul din Bacau

Primul parteneriat public-privat pentru constructia unui aeroport: Nelu Iordache a adus 19 milioane de euro pentru compania care va administra Aeroportul din Bacau
08.02.2010, 23:11 543

Blue Air, cel mai mare operator de curse aeriene low-cost,detinut de omul de afaceri Nelu Iordache, a adus din fonduriproprii 19 mil. euro la capitalul social al companiei BlueAero,care va administra Aeroportul International George Enescu dinBacau, pentru a putea indeplini conditiile de semnare adocumentelor care atesta intrarea in vigoare a contractului deconcesiune de lucrari publice, modernizare si operare aaeroportului.

Iordache a castigat anul trecut primul contract de concesiune aunui aeroport din Romania pe o perioada de 34 de ani, prinintermediul companiei Blue Air.

Contractul a intrat in vigoare pe 27 ianuarie 2010, desi a fostsemnat in ianuarie 2009 pentru ca firma a trebuit sa indeplineascamai multe conditii pregatitoare ale contractului, inclusivconstituirea unui cont escrow in valoare de 19 mil. euro pentruinceperea investitiilor. Acesta este practic primul contract inparteneriat public-privat incheiat pe piata romaneasca, altul carea fost deja semnat si ar putea fi inchis financiar pana in 2011fiind cel pentru construirea autostrazii Comarnic-Brasov.

A doua transa ar putea veni de la banci

"Prima transa de bani, in valoare de 19 mil. euro, pe caretrebuia sa o alocam capitalului social al firmei BlueAero, a fostdin banii proprii ai holdingului de firme care cuprinde Blue Air,Romstrade si alte firme. In urmatorul an va trebui sa mai venim cuinca o suma de bani, care va fi probabil atrasa de la banci",afirma Razvan Rizea, administratorul BlueAero.

Compania va trebui sa investeasca 45 mil. euro in urmatoarele 30de luni pentru construirea unui nou terminal cu o capacitate minimade 450 de pasageri/flux/ora, precum si modernizarea pistei,construirea unei parcari cu o suprafata de 6.500 mp.

"Din totalul celor 45 de milioane de euro pe care ii vom investiin modernizarea aeroportului din Bacau, in jur de 20 mil. euro vorfi investite in modernizarea pistei, care va fi adusa la standardeeuropene pentru a putea permite aterizarea aeronavelor cu greutatemare", explica Rizea.

Compania a primit mai multe oferte de la banci pentru finantareaproiectului, insa Nelu Iordache a decis sa vina cu banii proprii laconstituirea capitalului social al BlueAero. In plus, compania atrebuit sa constituie un alt cont in valoare de 15 mil. lei plusTVA (peste 3 mil. euro), reprezentand comisionul de succes alconsultantilor Regiei Autonome Aeroportul International Bacau -Deloitte, Bostina si Asociatii si IPTANA.

Va trece pe profit cand va ajunge la un milion depasageri pe an

Blue Aero ar putea trece pe profit peste 12 ani, cand traficulaeroportului va ajunge la un milion de pasageri fata de 250.000 depasageri in prezent. "In urma cu 4-5 ani traficul aeroportului erade 40.000 de pasageri pe an, iar anul trecut a ajuns la 250.000.Estimam ca in 10-12 ani vom ajunge la un milion de pasageri, pentruca exista potential de crestere in aceasta zona si vrem sa acoperimtoate orasele din jurul Bacaului", sustine Rizea.

In prezent, singurele aeroporturi din tara care sunt tranzitatede peste un milion de pasageri sunt Otopeni si Baneasa, ambele dinCapitala. Pe langa investitiile de 45 mil. euro, BlueAero trebuiesa plateasca redevente in valoare de 14 mil. euro catre RegiaAutonoma Aeroportul International Bacau.

"In primele 30 de luni, cat vor fi derulate lucrarile demodernizare a aeroportului, redeventa va fi una simbolica, insapana la sfarsitul perioadei de 34 de ani trebuie sa platim 14 mil.euro. Daca depasim traficul de un milion de pasageri mai devreme de12 ani, vom plati mai multi bani catre regie", explicaadministratorul BlueAero.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO