Companii

Producătorii de BCA speră doar la stagnare, în condiţiile în care construcţia de locuinţe nu îşi revine

Producătorii de BCA speră doar la stagnare, în condiţiile în care construcţia de locuinţe nu îşi revine

Autor: Ioan Dornescu

18.06.2012, 00:05 937

Parte a sectorului de zidărie alături de cărămizi, betonul celular autoclavizat (BCA) livrat anul trecut a fost utilizat în principal pentru proiecte de dimensiuni reduse, reabilitări sau reamenajări. După o lună februarie caracterizată de condiţii meteo dificile şi un prim trimestru oscilant, producătorii speră la o stagnare a vânzărilor în 2012.

Piaţa de BCA s-a ridicat anul trecut la aproximativ 2,1 milioane de metri cubi, ceea ce înseamnă un minus de circa 9% faţă de anul 2010, pe baza datelor de la INS, spune Mihaela Haidiner, director comercial în cadrul grupului Macon.

"Volumul pieţei a fost afectat de scăderea numărului de construcţii, aspect reliefat atât de scăderea nu­mărului de autorizaţii de construire eliberate, cât şi de diminuarea numărului de locuinţe finalizate pe parcursul anului. Acest lucru a fost cauzat de condiţi­ile economice nefavorabile, care au continuat să genereze o putere scăzută de cumpărare", a spus ea.

Pe fondul cererii scăzute, concurenţa s-a intensificat anul trecut, cu efect direct asupra preţurilor de vânzare, care au scăzut. În aceste condiţii, profitabilitatea activităţii a devenit o provocare pentru jucătorii din piaţă. "Vânzările Macon au fost superioare celor din anul precedent. În paralel, am avut şi susţinerea programelor investiţionale, precum şi a celor care au urmărit eficientizarea proceselor şi controlul costurilor. Rezultatele bune au fost generate şi de o creştere de două cifre în ceea ce priveşte livrările directe către proiecte", a continuat ea.

Reprezentantul Macon estimează că piaţa va rămâne în acest an la nivelul din 2011, "dacă nu apare o criză politică majoră". Blocurile de zidărie din BCA reprezintă principala linie de business din portofoliul grupului Macon, cu o pondere de peste 50%, urmate de elementele prefabricate din beton, var şi teracotă.

Grupul, de­ţinut de compania poloneză de investiţii Enterprise Investors, nu a furnizat informaţii privind cifra de afaceri în 2011. Potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe, compania Macon a avut afaceri de 108,2 milioane lei (25,5 mil. euro) în 2010.

Iarna a afectat T1

Potrivit lui Gabriel Colobaţiu, directorul general al Somaco Grup Prefabricate, volumul pieţei de BCA în 2011 a fost de circa 2,3 milioane de metri cubi, în scă­dere cu apro­ximativ 7% faţă de anul precedent. "Pe acest trend descres­că­tor, şi evo­lu­ţia preţurilor medii în piaţă a suferit o depreciere cu 5% faţă de 2010", a completat el.

În primul trimestru din acest an vânzările de BCA au înregistrat un regres de circa 5% faţă de perioada similară din 2011, din cauza condiţiilor meteorologice dificile, dar începutul trimestrului doi a dat un semnal de revigorare a pieţei de BCA, în particular, şi a celei de materialele de construcţii în general, conform sursei citate.

"La nivelul anului 2012 estimăm că piaţa de BCA va marca o stagnare atât din punct de vedere al volumelor, cât şi al preţurilor, deşi acestea din urmă manifestă şi impun o creştere datorită majorării preţurilor la toate materiile prime", a mai spus Colobaţiu.

Compania care produce BCA şi elemente prefabricate din beton deţine patru fabrici, la Adjud, Buzău, Roman şi Teiuş. Producătorul de materiale de construcţii este controlat de compania suedeză de investiţii Oresa Ventures şi estimează în acest an o creştere a afacerilor de 10-15%, de la 21 milioane euro în 2011.

"După estimările noastre, volumul pieţei de zidărie în anul 2011 a fost de 3,7 mil. metri cubi. Din punct de vedere valoric, estimările sunt dificil de realizat, dar considerăm că piaţa şi-a atins în această perioadă valoarea minimă şi se încadrează în jurul valorii 200 mil. euro. În totalul acestei pieţe, zidăria tip BCA reprezintă circa 1,9 milioane metri cubi", afirmă Marius Dragne, directorul comercial al Xella România.

El a arătat că în primul trimestru cererea de materiale de zidărie a continuat să fie oscilantă, luna februarie fiind extrem de dificilă din cauza condiţiilor meteo nefavorabile.

"Credem în potenţialul pe care piaţa de locuinţe din România îl are, dar în acelaşi timp pe termen scurt va fi extrem de dificil să vedem o îmbunătăţire reală a situaţiei existente. Păstrăm un optimism moderat şi în viziunea noastră actuală pia­ţa va rămâne la nivelul anului 2011", a mai spus Dragne. Afacerile filialei din România a producătorului german de BCA Xella au stagnat anul trecut la circa 31 mil. lei (7,3 mil. euro), iar pentru 2012 compania îşi propune un avans de 5-10% al rulajului.

Deşi efectele recesiunii economice îşi fac în continuare simţită prezenţa, unii clienţi se informează şi apelează la sfaturile specialiştilor pentru realizarea unor construcţii durabile şi eficiente energetic, potrivit reprezentantului Xella. El arată că, în condiţiile în care normativele europene recomandă ca noile construcţii să fie sustenabile şi să aibă un consum de energie cât mai redus, creşte accentul pe calitatea în construcţii. "Bineînţeles, costul este foarte important şi e bine că oamenii încep să înţeleagă să fie atenţi la costul final, pe metru pătrat de zidărie", a continuat el.

Totodată, Dragne afirmă că principala problemă a producătorilor este diferenţa foarte mare între cerere şi ofertă, în condiţiile în care capacităţile de producţie sunt cu 50% mai mari decât cererea din piaţă.

Goana după preţ

"În acest moment, în piaţă sunt praguri mult prea joase de preţ, din cauza unor jucători care recurg la orice metodă pentru a rămâne în piaţă. Războiul pre­ţurilor nu este însă câşti­gător nici pentru consumator, nici pentru piaţă. Consumatorul va fi tentat, în contextul scăderii veniturilor, să aleagă cea mai ieftină variantă, ignorând de multe ori calitatea produsului", a spus directorul Xella.

"Goana" continuă după preţ în detrimentul calităţii este una dintre problemele cu care se confruntă majoritatea jucătorilor din piaţa construcţiilor, alături de riscul crescut de neîncasare a creanţelor, disciplina financiară scăzută şi lipsa de lichidităţi, spune, la rândul său, re­pre­zen­tantul Somaco Grup Prefabricate.

Directorul comercial al companiei Macon arată că prezenţa pe piaţă a unor materiale de o calitate necorespunzătoare afectează în continuare corectitudinea climatului concurenţial. Cu aşteptări moderate în acest an şi incerte privind momentul revenirii pieţei pe plus, dar în­crezători în potenţialul local, producătorii aşteaptă de la autorităţi stabilitate politică, programe care să susţină construcţia de locuinţe noi şi măsuri care să redea încrederea investitorilor.

Pe segmentul de BCA mai activează companii precum Celco, Elpreco, Prefab, Prefabricate Vest şi Soceram.

Principala problemă a producătorilor este diferenţa foarte mare între cerere şi ofertă, capacităţile de producţie sunt cu 50% mai mari decât cererea

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO