Companii

Producatorii de tevi din plastic spun ca 2009 este "un an pierdut" si ca nici anul viitor nu arata mai bine

Producatorii de tevi din plastic spun ca 2009 este "un an pierdut" si ca nici anul viitor nu arata mai bine
27.10.2009, 00:00 77

Vanzarile de tubulatura din plastic, estimate anul trecut la 125de milioane de euro, vor continua sa scada si in 2010, urmand caabia din 2011 sa fie reluat trendul de crestere, datoritaobligatiilor asumate prin tratatul de aderare la Uniunea Europeanapentru investitiile in infrastructura de apa si canal si atermenelor limita incluse de acesta.

"Probabil ca din 2011 ne putem astepta la o cresteresemnificativa a cererii de tubulatura PVC si PE. Nu insa si anulviitor, atata vreme cat - deocamdata cel putin - nu avem niciguvern, nici buget, si urmeaza alegeri prezidentiale al carorrezultat poate influenta puternic stabilitatea macro-economica atarii", a declarat Petru Avram, directorul general al PipelifeRomania, subsidiara locala a grupului Pipelife (un joint-ventureintre compania austriaca Wienerberger, cel mai mare producator decaramizi, si grupul belgian Solvay-specializat in industria chimicasi farma).

Producatorii estimeaza insa in continuare cresteri alevanzarilor pe termen lung, urmand ca in cinci ani consumul de tevidin PVC sa se dubleze. In 2009, valoarea pietei de PVC va scadea cucirca 20%, pana la 40 de milioane de euro.

"La inceputul anului, estimam ca in 2009 piata de tubulatura PVCse va situa ca valoare la aproximativ 80% din cifra inregistrata in2008 si ne pastram inca aceste estimari", spune Marius Albescu,director de cercetare si dezvoltare strategica al Teraplast dinBistrita, cel mai mare producator de tevi din PVC de pe piatalocala

Piata de tubulatura PVC a ajuns la sfarsitul anului trecut lavaloarea de aproximativ 50 de milioane de euro, pe un volum decirca 40.000 tone, in timp ce piata de tubulatura din PE a avut ovaloare de 75 de milioane de euro, la un volum de 50.000 detone.

Pe segmentul de tevi din PE producatorii sunt mai optimisti fatade inceputul anului, cand estimau o scadere de 20%, previziunileindicand in prezent un regres de doar 10%, pana la 67.000 detone.

"La inceputul anului, estimam ca in 2009 piata de tubulatura PEva fi ca valoare la aproximativ 80% din cifra anului 2008 si la unvolum de 40.000 tone. Desi inceputul anului a fost dificil, diniunie au fost deblocate finantarile mai multor lucrari publicepentru retele de apa si gaz care erau in stand-by, iar in acestmoment estimam ca piata de tubulatura PE va ajunge in 2009 lanivelul de 90% din valoarea anului trecut si la un volum de 45.000tone", afirma Alexandru Tabaran, director comercial al Politub,producatorul de tevi PE al grupului Teraplast.

Unde sunt investitiile statului

Guvernul Boc anunta la inceputul anului ca va investi circa 10miliarde de euro in tot ceea ce inseamna infrastructura (rutiera,apa, canal, gaze), insa in primele noua luni investitiile au ajunsla circa 5 miliarde de euro.

"Mult prea putin. Poate doar daca includem la infrastructura sibordurile, amenajarile peisagistice (arbusti, plante decorative)sau fantanile muzicale ajungem la suma mentionata. Din punctulnostru de vedere, 2009 reprezinta un an pierdut pentruinfrastructura de apa/canal si vor trebui eforturi mai mari " sirespectiv alocate fonduri importante - pentru ca Romania sa isiindeplineasca obligatiile de mediu asumate prin tratatul deaderare", sustine Avram.

Ideea este sustinuta si de reprezentantii Teraplast, care sustinca proiectele cu finantare de la stat au o pondere de 70% dinvanzarile de tubulatura din PVC.

"Mediul de afaceri se dezvolta doar intr-un context politicstabil. In cazul nostru, in conditiile in care aproximativ 70% dinvanzarile de tubulatura PVC sunt realizate pe proiectele publice deinfrastructura de canalizari si alimentare cu apa, oriceinstabilitate politica nu face decat sa amane acest gen deproiecte. In plus, instabilitatea politica a afectat cursulvalutar, un indicator important pentru domeniul in care activam",afirma Albescu de la Teraplast.

Reprezentantii Pipelife sustin ca asa cum "toata economiaRomaniei s-a prabusit in primele noua luni din acest an sivanzarile noastre au scazut semnificativ fata de aceeasi perioadadin 2008", fara a preciza care este valoarea la care a ajuns cifrade afaceri.

In primele trei luni ale anului, vanzarile companiei au scazutla jumatate fata de aceeasi perioada a anului precedent, pana la 5mil. lei (1,1 mil. euro). In 2008, Pipelife Romania a realizat ocifra de afaceri de 53,7 mil. lei (14,6 mil. euro), in crestere cu14% fata de anul precedent.

"Printre factorii care trebuie mentionati as aminti absenta unuiadevarat program anticriza, pentru ca masurile anuntate de guvernsi/sau de unele partide au fost tardive si in mare parteinsuficiente, reducerea investitiilor in infrastructura, diminuareadrastica a posibilitatilor de creditare a firmelor si lipsa dedisponibilitati banesti, ceea ce a generat intarzieri grave deplata si in final un blocaj aproape complet al decontarilor intrecompanii, insolvente/falimente", sustine Avram.

Reprezentantii Teraplast afirma ca principalele dezavantaje alepietei locale in aceasta perioada au fost fluctuatia pretului lamateriile prime, lipsa lichiditatilor ca urmare a blocajelorfinanciare si amanarea unor proiecte mari din cauza lipsei decofinantare din partea statului.

Cea mai grea perioada din 2010 va fi primul trimestru, potrivitjucatorilor de profil, din cauza incoerentei de care a dat dovadaexecutivul si a "balbaielilor in evaluarea reala a dimensiunilorcrizei", precum si intarzierii previzibile cu care se va adoptabugetul Romaniei pe anul viitor. Relansarea ar putea veni abia dintoamna anului 2010. "O prognoza asupra evolutiei celor doua piete(in 2010 - n.red.) este extrem de greu de facut. Totul depinde derapiditatea cu care vor fi accesate fondurile europene, dedeblocarea finantarilor publice si de evolutia cursului valutar",considera reprezentantii Teraplast.

Preturile au scazut cu 30%

Scaderea preturilor la materii prime, mai ales al barilului depetrol, care a ajuns la un minim de 37 de dolari pe baril lainceputul anului de la un maxim de 147 de dolari, precum sireducerea brusca a cererii au condus la o diminuare a preturilor decirca 30-31% in primele sase luni, iar ulterior au inceput din nousa creasca, ajungand aproape de nivelul din 2008.

"Pretul produselor care au in componenta PVC s-a redus cuaproximativ 31% in primele sase luni din 2009, scadere determinataatat de presiunea pietei, cat si de fluctuatiile pretului materieiprime de baza. Dupa luna iunie 2009 pretul PVC-ului a inceput sacreasca, ajungand in acest moment la o valoare similara celei de2008", explica Albescu. In cazul tevilor din PE, pretul s-a redusin primele luni din 2009 cu aproximativ 30%, iar din iulie ainceput sa creasca din nou pana nivelul de la sfarsitul anuluitrecut.

Avram de la Pipelife afirma ca preturile au scazut la inceputulanului si din cauza unor jucatori de pe piata care erau "disperati"sa vanda, pentru ca aveau stocuri mari inca de la sfarsitul anuluiprecedent.

"In prima parte a anului atat pe segmentul de tubulatura PVC,cat si pe cel de tevi din PE, concurenta a fost mai mare decat inperioada similara din 2008. Explicatia acestei situatii este datade faptul ca in 2009 cererea a fost mai mica, iar in acest contexta existat o presiune mai mare pe pret. Unii jucatori din piata auales sa scada marjele de profit pentru a avea acoperita capacitateade productie", explica reprezentantii Teraplast.

Cifra de afaceri a companiei a scazut in primul trimestru cu 14%fata de aceeasi perioada a anului trecut, insa Teraplast isimentine previziunile de la inceputul anului, cand si-a bugetat ocrestere de 9% fata de 2008, pana la 213,2 milioane de lei(echivalentul a circa 50 mil. euro).

"Mizam in special pe sectorul de infrastructura de canalizari sialimentare cu apa, in timp ce pe partea rezidentiala sinonrezidentiala nu ne asteptam la evolutii mai bune decat in primaparte a anului 2009", sustin oficialii Teraplast.

Au continuat investitiile

In ciuda scaderii cererii de pe piata, companiile de profil cucontinuat investitiile in prima parte a anului, insa unele dintreele au fost amanate.

Pipelife Romania anunta la inceputul anului ca va investi circa1,5 milioane de euro anul acesta in extinderea activitatiicompaniei si a pus in functiune o linie de fabricatie pentruconducte de canalizare din PVC extrudat, precum si o linie deasamblare a caminelor de canalizare din polipropilena (PP).

Pana in prezent, de la intrarea pe piata locala, investitiilecompaniei se ridica la circa 12 milioane de euro.

Teraplast a investit in primul semestru 13,8 milioane de lei(circa 3,2 mil. euro) in dezvoltarea parcului industrial Teraplastdin localitatea Saratel, judetul Bistrita-Nasaud.

Ce mai puteti citi in Business Construct:

  • No credit, no cry. Un dezvoltator relaxat n Noua ordine inCapitala: Cum se vor elimina excesele
  • Barometru imobiliar: "Frig" si in 2010

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO