Companii

Producatorul Mentos si Chupa Chups inchide fabrica de la Cluj si concediaza 168 de oameni

Producatorul Mentos si Chupa Chups inchide fabrica de la Cluj si concediaza 168 de oameni

Pe piata locala cele mai bine pozitionate branduri ale companiei sunt insa Mentos (guma de mestecat, bomboane) si Chupa Chups (acadele, bomboane), acestea fiind aduse din afara tarii

08.11.2009, 23:33 1698

Vanzarile Perfetti Van Melle Romania s-au redus cu 50% inprimele noua luni fata de aceeasi perioada din 2008, iarreprezentantii producatorului italian spun ca nici nu suntperspective de imbunatatire a acestei situatii pe termen scurt.Anul trecut compania a realizat vanzari de 14 mil. euro.
"Decizia companiei de a schimba modul de operare in Romania estestrict motivata de schimbarile din mediul economic din ultimul an,dar si de perspectivele pe termen scurt pe care ni le ofera inacest moment piata locala", a declarat Silviu Toader, directorulgeneral al Perfetti Van Melle Romania.
Compania va face 168 de disponibilizari, din care aproximativ 100in orasul Cluj-Napoca, insa va continua sa activeze pe piata dinRomania printr-un importator si distribuitor local.
Toader va ramane la conducerea reprezentantei locale a Perfetti VanMelle, care de anul viitor se va ocupa doar de strategia demarketing pentru brandurile din portofoliu.

Exporturile nu au putut salva fabrica dinCluj
La jumatatea acestui an, compania a instalat in fabrica din Cluj olinie noua de ambalare a bomboanelor pentru pietele externe, inurma unei investitii estimate de Silviu Toader la peste 0,5 mil.euro.
Dupa inchiderea unitatii aceasta linie va fi transferata intr-oalta fabrica a Perfetti, iar restul liniilor de productie vorramane la Cluj.
"Aveam sanse reale de a dezvolta productia din Romania pentru aacoperi cererea de pe pietele externe, daca piata locala ar ficontinuat sa se dezvolte in ritmul din 2007. De altfel, unitateadin Cluj a fost construita in special pentru a acoperi cererea depe pietele externe", a precizat Toader.
"In acest moment este foarte greu sa faci un plan de afaceri caresa se si realizeze", a mai spus directorul companiei clujene.
Perfetti produce la Cluj bomboanele gumate si jeleurile Fruitellasi mai multe categorii de bomboane pentru export, printre care siAlpenliebe.
Pe piata locala cele mai bine pozitionate branduri ale companieisunt insa Mentos (guma de mestecat, bomboane) si Chupa Chups(acadele, bomboane), acestea fiind aduse din afara tarii.
Produsele companiei vor veni de anul viitor de pe piete precumSpania, Olanda, Italia sau Turcia. Anul trecut, Perfetti Van Mellea inchis o fabrica din Polonia. In schimb, in ultimii aniproducatorul italian a investit intr-o unitate noua de productie inRusia. Perfetti a ramas insa un jucator mic pe piata, comparativ cuWrigley, compania americana care detine o pozitie dominanta pesegmentul gumei de mestecat, cu o cota de peste 80%. Cel maiputernic brand din portofoliul Wrigley este Orbit.
Anul trecut, Wrigley Romania a raportat o cifra de afaceri de 68mil. euro si un profit net de 14 mil. euro, cu 215 angajati inmarketing si vanzari. Compania a intrat pe piata romaneasca in anul1994 si nu a investit pana acum in demararea productieilocale.
Perfetti a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri similaraprofitului raportat de Wrigley la nivel local. Compania italiana nua avut profit in ultimii cinci ani.
Pe piata locala, un alt competitor important al Perfetti Van Melleeste compania britanica Cadbury, care a intrat in Romania in 2007prin achizitia producatorului Kandia-Excelent. Compania detinea in2008 o cota de piata de peste 30% pe segmentul bomboanelor(excluzand pralinele din ciocolata), potrivit ultimelor datedisponibile. Cadbury si-ar putea face intrarea si pe segmentulgumei de mestecat in urmatorii ani, aceste planuri fiind, dealtfel, dezvaluite de curand de catre reprezentantii companiei. Cubranduri precum Trident sau Stimorol, Cadbury ar putea fi primamare provocare a Wrigley pe piata locala a gumei de mestecat. Nu sestie insa cum va opera Cadbury pe acest segment, ar putea decide saintre prin importuri sau prin productie locala.
Silviu Toader a mai spus actionarii companiei pe care o conduce nuau luat in calcul vanzarea Perfetti Van Melle Romania catre un altinvestitor.

Un alt an fara profit
"In primele noua luni din acest an compania a avut pierderiimportante, generate printre altele si de fluctuatia cursului deschimb. Chiar si la materiile prime din Romania noi avem negociatepreturile in euro.
Ne-au afectat foarte tare si intarzierile la plati din comert", aafirmat Silviu Toader.
El a mai spus ca primele semnale negative din piata le-a primit intrimestrul al patrulea din 2008.
Schimbarea a fost brusca, deoarece in primul semestru al anuluitrecut Perfetti Van Melle Romania inregistrase un avans de 50% alvanzarilor fata de perioada similara din 2007.
"Am sperat ca in primul trimestru din 2009 consumul se va revigora,dar acest lucru nu s-a intamplat. Aceasta perioada este foartedificila pentru multe companii de pe piata locala, iar 2010 cred cava fi un an de incercare pentru jucatorii care nu au ajuns pepozitia de lider de piata", a mai spus Toader. El a mai precizat capeste 1-2 ani compania
si-ar putea regandi strategia de operare in Romania, daca piata itiva reveni.
In urma inchiderii fabricii din Cluj, Perfetti Van Melle Romania varamane doar cu brandurile Mentos si Chupa Chups inportofoliu.
Achizitii in serie
Perfetti van Melle Romania este fosta companie Fundi Romania, caresi-a inceput activitatea in anul 1995 ca distribuitor de dulciuri.Prima linie de productie destinata batoanelor de ciocolata sibomboanelor de pom a fost inaugurata in anul 1997 la Cluj. In anul2000, Fundi Romania a fost achizitionata de catre firma olandezaVan Melle, care, la randul sau, a fost cumparata de producatorulitalian Perfetti in 2001. In urma cu trei ani Perfetti Van Melle aachizitionat producatorul spaniol de acadele Chupa Chups printr-otranzactie la nivel international.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO