Companii

Proiectele PPP, o enigma pentru autoritati: autostrazi de 4 miliarde de euro sunt blocate in nesfarsite negocieri

Proiectele PPP, o enigma pentru autoritati: autostrazi de 4 miliarde de euro sunt blocate in nesfarsite negocieri
14.01.2010, 00:00 136

Trei proiecte de autostrazi cu o valoare de peste 4 mld. eurocare urmeaza sa fie realizate in parteneriat public-privat (PPP) sicu o lungime de 280 km asteapta sa fie incepute de ani de zile,insa sunt blocate fie in faza de pregatire a proiectului, fie inetapa de semnare a contractului.

AutostradaComarnic-Brasov (58 km), Pitesti-Sibiu (120 km) si centuraautostrada a Capitalei (101 km) nu pot fi realizate cu fonduri dela buget, pentru ca sunt prea scumpe, dar nici din fonduri de laUE, care finanteaza alte tronsoane. In aceste conditii, de ce nusunt incepute aceste proiecte in sistem PPP- in care constructorultrebuie sa asigure si finantarea lucrarilor, dupa care recupereazabanii dupa finalizarea lucrarilor prin taxe si alocari de bani dela bugetul de stat?

"Cat timp in Romania nu va exista o practica constanta privindimplementarea de parteneriate public-private (...), amendarealegislatiei va determina instabilitate legislativa si nu va puteacrea un plus real de valoare in practica autoritatilor concedentesi a investitorilor interesati", explica Matei Florea, partener alcasei de avocatura Schoenherr si Asociatii.

Polonia a construit inca de la inceputul anilor 2000 circa 230km de autostrada prin contracte PPP, in valoare de peste 1,1 mld.euro, si are in constructie sau pregatire alti 350 km - proiecte invaloare de peste 4 mld. euro. Primul contract PPP dininfrastructura, autostrada Comarnic-Brasov, in valoare de 1,5 mld.euro, ar putea fi semnat luna aceasta intre MinisterulTransporturilor si consortul francezo-elen Vinci-Aktor, desilicitatia a fost castigata inca din mai 2009.

"Noi vrem sa semnam acest contract si probabil in urmatoarelesaptamani vom face acest lucru. Oricum vrem ca in luna ianuarie sastim sigur daca vom semna sau nu contractul, pentru ca nu mai vremsa asteptam", a declarat Adrian Ionescu, directorul Directiei deInfrastructura din cadrul Ministerului Transporturilor.

Gata de semnare

Sectorul de drum Comarnic-Brasov este unul dintre cele maiaglomerate din tara, mai ales in week-end. Contractul pentruconstructia autostrazii Comarnic-Brasov ar putea fi semnat lunaaceasta, dupa mai mult de ojumatate de an de la anuntarea castigatorului. Proiectul are ovaloare de 1,5 mld. euro si se intinde pe o perioada de 30 de ani,din care 4 ani va fi derularea lucrarilor de constructie.Consortiul Vinci-Aktor va primi 180 mil. euro/an de la buget timpde 26 de ani, dupa finalizarea constructiei.

Inca neclara

Tronsonul Pitesti-Sibiu este unul dintre cele mai periculoasedin tara, pentru ca are doar o banda de circulatie pe sens si estetranzitat de multe masini de marfa. Licitatia pentru constructiaautostrazii (120 km) ar putea fi organizata pana in luna martie.Ministerul Transporturilor vrea sa imparta autostrada in douatronsoane Pitesti-Curtea de Arges si Curtea de Arges-Sibiu, iarlucrarile de constructie se vor intinde pe cinci ani, studiul defezabilitate fiind deja realizat.

Cea mai asteptata

Actuala centura a Capitalei este tranzitata de peste 30.000 demasini/zi, fiind create numeroase ambuteiaje la orele de varf.Licitatia pentru centura autostrada a Capitalei (101 km) ar puteafi demarata in primul trimestru al acestui an. Pentru aceastalucrare a fost semnat contractul de consultanta inca din iunie2008, urmand ca autostrada sa aiba doua tronsoane - autostrada decentura nord (52,9 km) si autostrada de centura sud (48 km).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO