Companii

Promovarea ar trebui sa devina obsesia numarul unu in 2010, spun producatorii de vin

Promovarea ar trebui sa devina obsesia numarul unu in 2010, spun producatorii de vin
15.02.2010, 23:20 141

"Retailul de vin se va polariza spre extreme. In segmentul"popular", adica sub mediu, consumul se va indrepta catre produselemai ieftine chiar daca va insemna iesirea din aria acoperita devin. Bauturile "pe baza de vin" sau BFL-urile (bautura fermentatalinistita, un fel de vin intermediar - n.red. ) fiind primelevizate. Se va consolida pozitia de mijloc, iar in segmentul premiumsi superpremium intrevad cresteri", spune Catalin Paduraru, unuldintre actionarii retailerului de vin Vinexpert.

Pretul mediu in industria vinului este de 9-10 lei pentru osticla de vin, iar in categoria vinurilor superpremium pot fiincluse cele care costa mai mult de 30 de lei.

DanielNegrescu, brand manager al Murfatlar, spunea recent pentru ZF ca in2009 cel mai bine a mers segmentul economic de pret, pentru ca s-aobservat o migratie a consumatorilor spre acest nivel de pret indetrimentul zonei medii.

"Scaderea pretului poate fi un reflex. Segmentarea sipozitionarea corecta sunt insa miscarile castigatoare. Comunicarea,reclama propriu-zisa trebuie sa devina obsesia numarul unu", a spussi Catalin Paduraru, de la Vinexpert.

Investitiile in promovare in industria vinului se mentin la unnivel extrem de redus comparativ spre exemplu cu piata berii, undemarii jucatori vin cu sume cuprinse intre 5 si 15 mil. euro anualin promovare si marketeaza cel putin doua, trei branduri dinportofoliu anual. Paduraru spune ca in 2008 cele mai mariinvestitii in promovare derulate de un producator au atins 1 mil.euro. "Cu cativa ani in urma nu exista deloc promovare, acum suntpreocupari in acest sens. Le vad insa insuficiente. Cat timp nuexista un plan pe termen lung, nu au nicio sansa", este de parereCatalin Paduraru.

Giganti vs nou intrati

Tendinta de migrare a consumatorului pe segmentul scazut de pretse reflecta si in evolutia pietei de vin, care anul trecut a scazutcu pana la 10% in volum si cu mai mult de 10% in valoare, iarbranduri precum Eticheta Neagra de la Murfatlar au crescut cu 40%.In volum, piata de vin a fost in 2009 estimata la 6 mil.hectolitri.

"Jucatorii mari, cand castiga, castiga mult, cand pierd, pierdmult. Ca semn grafic, in sus sau in jos, fara a compara volumelesau incasarile, jucatorii mici vor avea de castigat, mai ales prinlargirea niselor. Pe de alta parte, lipsa de lichiditati ii vaafecta pe jucatorii mici care au copiat stilul de joc aloperatorilor foarte mari", este de parere Paduraru de laVinexpert.

El spune ca este posibil sa asistam la falimente in industriavinului de companii deja cu probleme. Paduraru nu a facutnominlizari.

"Piata romanesca este prea mare si cu potential inca de cresterepentru a fi ignorata, eventual, de investitorii romani sau strainiai domeniului", a mai spus Paduraru.

Fata industriei vinului s-a schimbat profund in ultimii ani spunsi producatorii, in conditiile accesarii fondurilor europene.

"Pe termen mai lung vor aparea noi producatori. In aceasta piatainvestesc destul de multi oameni pasionati. In ultimii ani auexistat fonduri care le-au permis sa-si faca plantatii noi, sa isideschida o crama. Au existat facilitatile necesare pentru a intrain aceasta industrie. Asa cum a existat si la noi posbilitatea de ane refece in totalitate tehnologia, de a ne reface plantatia.Industria vinului nici nu are termen de comparatie cu ce era acumsase - sapte ani", spune Negrescu de la Murfatlar.

El adauga faptul ca din punctul de vedere al investitiilor inproductie, toti producatorii sunt pe drumul cel bun, in ideea incare investesc in productie si se refac suprafete enorme.

Pe de alta parte, din punctul de vedere al investitiilor inmarketing, piata vinului "este in etapa consumului".

Pentru mare parte din producatori, investitiile in marketing sementin la un nivel redus, chiar daca concurenta din afara devinedin ce in ce mai puternica.

Dupa modelul din import

"In ultimii doi ani au intrat foarte multe vinuri din afara.Ceea ce este un lucru bun pentru ca un consumator are posibilitateade a alege si de a compara. Este bine si pentru producatorii romanipentru ca ii impinge de la spate sa faca lucruri pe care altfel nule-ar fi facut", a mai spus Negrescu.

Potrivit reprezentantului Murfatlar, segmentul de vin din importse va dezvolta foarte mult, in prezent avand un procent foarte micdin piata, de sub 5%.

"Probabil ca o dezvoltare normala ar fi sa ajunga la 10% dinpiata, dar depinde foarte mult de evolutia din HoReCa (hoteluri sirestaurante - n.red.)", a mai spus Negrescu.

Producatorii de vin realizeaza aproape 23% din volume prinintermediul retelelor moderne de retail, procent care se mentineconstant in ultimii ani, potrivit datelor firmei de cercetare depiata MEMRB.

Pe de alta parte, vanzarile prin restaurante au fost de doar 18%in perioada august 2008-iulie 2009, iar perspectivele de cresterepe acest segment, unde in pietele dezvoltate se fac cele mai marirulaje, sunt indepartate, spun reprezentantii producatorilor devin.

HoReCa sau retail? Aceasta este dilemaproducatorilor

Daca marii producatori au produse atat in retelele moderne deretail, cat si in HoReCa, cei care au intrat spre exemplu anultrecut pe piata ataca cu precadere piata restaurantelor si ahotelurilor.

Printre firmele care anul trecut au pornit ofensiva pe piatavinului se numara Domeniile Viticole Franco - Romane (cu brandulCrai Nou realizat din struguri ecologici), Cramele Garboiu sau CasaOlteanu.

Potrivit Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV),productia de vin a fost estimata anul trecut la 6 mil. hectolitri,cu 5-10% peste media ultimilor ani, pe fondul conditiilor meteofavorabile pentru viticultura. Piata "oficiala" este de 1,2-1,5mil. hectolitri, iar piata totala (care include autoconsumul sipiata nelegala) atinge 5,5-6 mil. hectolitri.

La nivelul Europei, Romania, care are 186.900 de hectare, ocupalocul cinci in topul tarilor dupa suprafata cultivata. Pe segmentulproducatorilor de vin concureaza firme precum Murfatlar, VinconVrancea, Cotnari, Halewood, Jidvei sau Domeniile Tohani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO