Companii

Proprietarul unui magazin La Doi Paşi: Aveam spaţiul şi am decis să îl folosesc. Iniţial voiam ceva mai simplu, dar am ajuns la această formulă. Vânzări de 4.700 € în prima lună

Proprietarul unui magazin La Doi Paşi: Aveam spaţiul şi am decis să îl folosesc. Iniţial voiam ceva mai simplu, dar am ajuns la această formulă. Vânzări de 4.700 € în prima lună

Autor: Cristina Rosca

05.03.2012, 00:06 62286

Începutul de an 2012 a fost extrem de dinamic în comerţul local, luat prin surprindere de anunţul Metro Cash & Carry, cel mai mare jucător, cu afaceri de peste 1 mld. euro, care lansează franciza La Doi Paşi pentru magazinele tradiţionale. Mişcarea vine la scurt timp după ce Mic.ro, cel mai ambiţios proiect din retailul tradiţional, deţinut de omul de afaceri Dinu Patriciu, şi-a închis toate cele 800 de magazine şi a intrat în insolvenţă.

Ziarul Financiar a stat de vorbă cu pro­prietarul unui magazin La Doi Paşi, pentru a vedea de ce a luat decizia de a intra într-un astfel de business şi care sunt aşteptările legate de vânzări. Magazinul La Doi Paşi de pe Calea Moşilor, deţinut de un cercetător şi de o profesoară, s-a deschis în urmă cu circa o lună iar proprietarii vizează vânzări de 40-50 de mii de lei pe lună şi o marjă netă de profit de 2-3%.

Pe Calea Moşilor, undeva la jumătatea distanţei dintre zona Obor şi Bulevardul Dacia a apărut în urmă cu circa o lună un magazin La Doi Paşi, franciza lansată de Metro Cash & Carry, cel mai mare jucător din comerţul local, cu afaceri de peste 1 mld. euro. Magazinul cu o suprafaţă de vânzare de circa 40 mp a fost amenajat de la zero cu aproximativ 10.000 de euro, sumă ce include şi softul de gestiune, alte licenţe soft şi taxele pentru autorizaţii.

Spre deosebire de celelalte magazine La Doi Paşi care sunt transformate şi redenumite din magazine deja existente, unitatea de pe Calea Moşilor a fost construită de la zero şi lansată direct sub acest brand. Contractul de franciză este încheiat pe o perioadă de doi ani.

"Aveam spaţiul acesta şi am decis că merită să îl folosesc. Iniţial voiam să fac ceva mai simplu, un loto-cafe. Apoi am spus că ar merita să investesc într-un magazin cu produse de bază. În final am ajuns la formula actuală", spune George Popescu, proprietarul spaţiului şi al magazinului. El recunoaşte că nu are experienţă în domeniu, nici el şi nici soţia sa. George Popescu este cercetător, iar soţia sa este cadru didactic.

Totuşi, după cum chiar el recunoaşte, pentru că deţinea acest spaţiu şi pentru că nu mai dorea să îl închirieze, merita să îl utilizeze.

"Înainte să deschidem noi magazinul aici exista un magazin de bloc. Am avut însă de-a lungul timpului probleme cu chiriaşii şi am decis să nu îl mai închiriem."

Proiect-pilot

Pentru a nu lăsa spaţiul nefolosit George Popescu a început să se intereseze de mecanismele de funcţionare ale unui magazin, de la autorizaţii la aprovizionare.

A aflat despre această posibilitate de la o cunoştinţă care lucrează în cadrul Metro Cash & Carry care i-a povestit despre posibi­lita­tea des­chiderii unui magazin La Doi Paşi, franciză lansată de compania germană.

Cel mai mare jucător din comerţ, a venit pe piaţă cu un program de franciză pentru magazinele din comerţul tradiţional, atacând astfel o piaţă pe care activează 70.000 de jucă­tori, cu afaceri estimate anual la 7 - 8 mld. euro.

"Am luat legătura cu reprezentanţii Metro Cash&Carry din Bucureşti şi am lansat businessul. Deşi modelul de franciză presupune adaptarea unor magazine deja existente şi deşi spa­ţiul pe care noi îl avem e mai mic decât op­ti­mul lor, au decis să lanseze acest proiect-pilot."

Magazinul a fost proiectat şi reproiectat de mai multe ori, din cauza spaţiului limitat. "Până la urmă tot nu au încăput congelatele", recunoaşte George Popescu.

Magazinul cuprinde însă alimente de bază, conserve, dulciuri, băuturi răcoritoare şi pro­duse de îngrijire. În spaţiul din Calea Moşilor George Popescu a adus şi un automat de cafea şi un Payzone (automat pentru plata facturilor) şi spune că vrea să mai aducă un terminal loto.

"În timp ce aşteaptă să îşi plătească facturile, oamenii se pot plimba prin magazin şi poate găsesc ceva ce vor să cumpere."

Comanda livrată în magazin

În ceea ce priveşte politica de preţuri antreprenorul spune că Metro Cash&Carry îi oferă libertatea să îşi stabilească atât sortimentaţia, cât şi preţurile. El adaugă că are produse pentru care există oferte speciale timp de două săptămâni, oferte stabilite pentru toate magazinele La Doi Paşi de proprietarii magazinelor împreună cu oficialii Metro Cash&Carry. După această perioadă preţurile revin la valoarea iniţială stabilită de proprietarul magazinului.

"Spre exemplu, am avut ofertă la cartofi 1,1 lei per kilogram. Această ofertă a expirat însă după două săptămâni. Din ofertă au făcut parte şi deodorantele Fa, care au avut un preţ de 6,85 lei. După încheierea perioadei de două săptămâni am decis că pot menţine preţul la acest nivel, pentru că nu îmi afectează în mod definitiv businessul. Afacerea nu este construită doar pe vânzarea de deodorante." Metro Cash&Carry este responsabil cu cheltuielile pentru pliantele cu oferte. George Popescu spune că aceste oferte au fost bine primite, clienţii venind în magazin datorită lor. Tot în atribuţiile Metro Cash&Carry intră şi activităţile de marketing şi promovare a businessului. De asemenea germanii oferă consultanţă permanentă şi personalizată fiecărui magazin La Doi Paşi.

Mai mult, liderul din comerţul local se ocupă şi cu aprovizionarea.

"Eu fac comanda pe o platformă web şi a doua zi îmi este livrată în magazin."

Oferte personalizate

Antreprenorul român spune că în con­tractul semnat cu cei de la Metro Cash&Carry nu este stipulat că el trebuie să facă aprovi­zionarea doar de la ei. Mai mult, francizatul nu trebuie nici să cumpere doar produse marca proprie Metro, respectiv ARO şi Fine Food. Totuşi, în magazinul de pe Calea Moşilor există produsele marcă proprie ale germanilor.

Antreprenorul mai spune că germanii de la Metro Cash&Carry fac studii de piaţă cu cel mai bine vândute branduri pe categorii de produse, studii pe care le prezintă apoi francizaţilor.

În alegerea produselor din magazine, George Popescu spune însă că nu se orientează doar după aceste studii. Se orientează după cerinţele clienţilor, iar pe cei mai mulţi îi cunoaşte personal.

"Acesta este un business unde relaţia umană este foarte importantă, unde relaţiile sunt foarte personalizate."

Business cu 300 de familii

După cum recunoaşte antreprenorul, vrea să facă business cu cele 200-300 de familii care locuiesc în apropiere.

"Avem deja 20-30 de pensionari din zonă care vin şi îşi fac aprovizionarea la noi în ziua de pensie. Deja ştim când vine pensia în funcţie de cumpărăturile pe care le fac", a continuat Popescu.

Proprietarul magazinului La Doi Paşi din Calea Moşilor recunoaşte însă că magazinul său este doar unul de completare, cu o gamă limitată de produse. Cei mai mulţi clienţi vor continua să îşi facă shoppingul lunar în hipermarketuri.

În apropierea magazinului La Doi Paşi nu există niciun magazin de retail modern. La distanţe de câtva sute de metri există magazine Mega Image şi Profi. Ceva mai departe este amplasat şi un hipermarket cu politică de discount Kaufland.

"Noi nu concurăm cu aceste magazine, cu magazinele de bloc, care încă oferă cumpărături pe caiet. Au venit şi la noi să cumpere pe caiet însă le-am spus că nu facem asta. Le-am sugerat să cumpere cu cartea de credit şi în felul acesta ei îşi administrează singuri situaţia la final de lună", a mai spus Popescu.

Antreprenorul spune că în prezent, la o lună de la deschidere, are vânzări de circa 20.000 de lei pe lună. În momentul în care magazinul va fi martur estimează 40-50.000 de lei şi o marjă netă de profit de 2-3%.



Franciza La Doi Paşi

În prezent aproximativ 200 de magazine din comerţul tradiţional au semnat contractul de franciză cu compania germană. Dintre acestea 80 sunt deja deschise.

Proiectul Metro Cash&Carry menit să organizeze retailul tradiţional poate fi o încercare a germanilor de a-şi fideliza baza de clienţi existentă şi chiar de a o lărgi, în condiţiile în care principalii clienţi ai companiei sunt chiar aceste magazine din comerţul tradiţional.

Magazinele de bloc şi chioşcurile care vor încheia un contract de franciză cu lanţul german de magazine cash&carry va trebui să îşi remodeleze magazinele după un concept stabilit împreună cu Metro Cash & Carry şi să le denumească La Doi Paşi.

1,2 mil. € în METRO Expo

Metro Cash & Carry România, cel mai mare jucător din comerţul local după cifra de afaceri, investeşte 1,2 milioane de euro pentru a organiza METRO EXPO 2012, târg expoziţional de soluţii de afaceri pentru HORECA, vânzare cu amănuntul şi birouri. Evenimentul va avea loc în perioada 7-11 martie 2012, pe o suprafaţă de aproape 15.000 de metri, la Pavilionul Central al Romexpo. La târg vor fi prezenţi peste 200 de furnizori METRO, consultanţi din ţară şi din străinătate din diverse domenii (bucătărie, vânzări, servicii etc.), oameni de afaceri şi profesionişti din toată ţara. De asemenea sunt aşteptati peste 50.000 de oameni de afaceri. În perioada 7-9 martie, evenimentul va fi deschis exclusiv oamenilor de afaceri clienţi ai METRO, iar în perioada 10-11 martie publicul larg va avea acces pe bază de bilet. Evenimentul se află la cea de-a treia ediţie, după cele din 2006 şi 2008. România este a patra ţară din Europa care a dezvoltat acest concept de târg.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO