Companii

Puternicul şef al Ryanair îşi aminteşte chiar şi după 30 de ani cea mai şocantă experienţă pe care a avut-o în întreaga lui viaţă: în România, pe vremea lui Ceauşescu. "Dacă aveai cartuşul de ţigări puteai cumpăra orice"

Autor: Mădălina Dediu Panaete

27.11.2015, 17:23 11441

Michael O’Leary, CEO al Ryanair, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa, a povestit despre cea mai neplăcută experienţă de călătorie pe care a avut-o vreodată, dar şi despre ce planuri are pentru piaţa din România, ţară unde la finalul anilor 1980 venea de două ori pe an.

Ryanair, companie care transportă 105 milioane de pasageri anul acesta în total,  a fost înfiinţată în anul 1985 de familia Ryan. În primii ani, Ryanair închiria aeronave şi piloţi de la compania românească Tarom.

„Avioanele nu erau chiar bune, erau Rombac 1-11 (primul avion de pasageri cu reacţie construit în România n-red.), însă piloţii şi inginerii erau chiar foarte buni. Pe vremea aceea era un coşmar să călătoreşti la Bucureşti. Erai dus în camera de protocol din Otopeni, erai păzit de paznici înarmaţi şi aşezat la o masă plină de angajaţi ai Tarom, dar şi dactilografi care scriau tot ce spuneai. Nu ştiai niciodată cine ia decizia finală, dar în orice caz nu erau oamenii din Tarom. Pe vremea aceea cea mai importantă monedă de schimb era cartuşul de ţigări. Dacă aveai cartuşuri de ţigări puteai cumpăra totul, dar dacă aveai bani nu puteai cumpăra nimic”, îşi aminteşte Michael O’Leary, care este practic omul care a pus pe picioare compania Ryanair.

El conduce compania din anul 1994, după ce anterior a fost director adjunct. Însă, el a fost angajat familia Ryan în 1987 ca şi consilier financiar. Astăzi, averea lui este estimată la peste 750 de milioane de euro.

„În România, în timpul regimului Ceauşescu, am avut cea mai neplăcută experienţă de călătorie din viaţa mea (...). Cea mai neplăcută experienţă dintre toate a fost când am plecat de pe Heathrow (Londra) la Bucureşti cu Tarom. Avionul nostru a avut o întârziere de două ore pentru ca un politician de la acea vreme să ajungă. S-a urcat în avion cred că cu două cuptoare cu microunde, trei televizioare şi lumea era mutată de pe scaunele lor pentru ca acele televizioare să fie aşezate”.

Executivul povesteşte că din cauza vremii nefavorabile din Bucureşti, avionul a fost direcţionat către Timişoara.

„Când am ajuns la Timişoara, nu ne-au zis nimic, ci ne-au dus în terminalul aeroportului, au închis lumina şi uşile şi ne-au lăsat noaptea acolo. În dimineaţa următoare la ora 9 cineva a deschis uşile, a aprins lumina şi ne-a  adus mâncare, peşte învelit în ziar. Şi paznicii înarmaţi ne-au luat pe toţi şi ne-au dus la gara din Timişoara. Nimeni nu ştia unde ne duc. Câteva ore mai târziu am ajuns la Bucureşti. Nu doar străinii aveau parte de asemenea tratament, ci şi românii. Cu toate acestea, oamenii de la InterContinental şi de la Tarom au fost întotdeauna foarte amabili, însă sistemul politic de atunci era groaznic”, mai spune executivul. 

Ryanair, o companie care a intrat pe piaţa din România în 2008 cu zboruri de pe aeroportul din Constanţa spre Pisa (Italia) şi de pe aeroportul din Arad spre Bergamo, a ocolit mai mulţi ani Capi­tala şi  a rămas cu o prezenţă marginal pe piaţă.

La începutul anului 2013, compania irlandeză anunţa că va opera zboruri în orarul de vară de pe Aeroportul Internaţional Transilvania“ din Târgu Mureş spre Bruxelles şi Pisa, în urma unui par­teneriat strategic pe cinci ani.  Ulterior, transportatorul a întrerupt cursele cu plecare din Târgu Mureş spre Bruxelles.

La finalul anului 2013, după negocieri care au durat un an şi jumătate, Ryanair a anunţat că va intra pe aeroportul Otopeni din Bucureşti cu două curse: spre Londra şi Dublin. Primele zboruri spre Londra şi Dublin au fost efectuate în aprilie anul trecut. 

După lansarea cursei spre Londra, compania irlandeză a introdus şi zboruri spre Dublin, iar ulterior a adăugat Bruxelles şi Madrid pe listă.

Din această iarnă, compania aeriană low-cost operează şi zboruri din Bucureşti spre Bologna, Milano şi Roma (Italia).

„ În Polonia de exemplu operăm pe 12 aeroporturi şi avem patru baze. Şi în România activitatea noastră ar trebui să fie similară cu cea din Polonia în următorii ani. Aşa că mă aştept ca în România să avem 4-5 baze în următorii cinci ani şi să zburăm din şi spre 10-12 aeroporturi din România”, a mai spus executivul.

 
 

Citiţi luni în ediţia print a Ziarului Financiar un interviu cu Michael O’Leary despre planurile pe care Ryanair le are în România.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO