Companii

PwC: Companiile ar avea nevoie de mai mult timp pentru a se pregăti pentru plata defalcată a TVA; acesta trebuie sa rămână opţională pentru minim 2 ani

PwC: Companiile ar avea nevoie de mai mult timp pentru a...

Autor: Roxana Rosu

21.09.2017, 11:33 93

Companiile trebuie să îşi adapteze rapid sistemele informatice şi să rezolve eventualele dificultăţi de flux de numerar determinate de noul mecanism de plată a TVA, ţinând cont în acelaşi timp de posibile blocaje ce pot să apară la nivelul Trezoreriei şi al ANAF, sunt de părere consultanţii Pwc România, care cred că ar fi fost bine ca plata defalcată a TVA  să fi rămas opţională timp de 2 ani.

Plata defalcată a TVA devine operaţională în România, în mod opţional de la 1 octombrie şi obligatoriu de la 1 ianuarie 2018.

„Potrivit unui studiu efectuat de PwC la solicitarea Comisiei Europene, referitor la fezabilitatea implementării unui astfel de sistem, mediul de afaceri ar avea nevoie de mai mult timp pentru a se pregăti pentru trecerea la noua modalitate de plată a TVA, estimările fiind între 2 şi 4 ani pentru o tranziţie optimă, care să nu cauzeze dificultăţi companiilor”, a declarat Daniel Anghel, liderul echipei PwC pentru Impozite şi Taxe Indirecte, PwC Europa Centrală şi de Est.

Trecerea la plata defalcată, una dintre cele mai mari schimbări din ultimii ani în ce priveşte TVA, presupune că sectorul privat trebuie să se pregătească în ultimele trei luni ale anului, interval în care implementarea este opţională, pentru a face ajustările necesare.

Potrivit PwC, posibile dificultăţi pentru companii la implementarea plăţii defalcate a TVA ţin de actualizarea sistemelor ERP si modificarea procedurilor interne de lucru, costuri de persona, monitorizarea plăţilor şi transferurilor, evidenţierea separată a tranzacţiilor in conturi dedicate de TVA si verificarea acestora de către autorităţi şi costuri cu prefinanţarea TVA.

“Impactul negativ ar putea fi atenuat semnificativ printr-o funcţionare eficientă a ANAF şi a Trezoreriei, astfel încât companiile să aibă acces la banii din contul de TVA rapid şi cu formalităţi minime. Mediul privat este sceptic în această privinţă, întrucât situaţia infrastructurii IT a Fiscului, învechită şi suprasolicitată, este de notorietate, iar implementarea plăţii defalcate a TVA ar putea fi unul dintre cele mai complexe proiecte din ultima perioadă”, a declarat Daniel Anghel, lider CEE Taxe şi Impozite Indirecte PwC.

Trezoreria va administra speciale deschise automat pentru fiecare plătitor de TVA, în timp ce ANAF va fi responsabilă de aprobarea solicitărilor de transfer de bani din contul de TVA către un alt cont al titularului. Transferul ar trebui aprobat într-un termen de cel mult 3 zile lucrătoare.

„În aceeaşi măsură, companiile vor trebui să identifice modalităţi de finanţare temporară pentru a putea prefinanţa sumele datorate drept TVA, însă este de văzut în ce măsură sistemul bancar va avea apetit pentru astfel de produse de prefinanţare, având în vedere neclarităţile privind modul de recuperare a sumelor din contul de TVA”, a precizat Diana Coroabă, Partener, Servicii Financiare, PwC România.

La rândul lui, Dan Dascălu, avocat partener D&B David şi Baias, societatea de avocatură afiliată a PwC în România spune că autorităţile au gândit şi un sistem de stimulente pentru a convinge cât mai multe firme să intre în sistemul de plată defalcată încă din perioada opţională, facilităţi la impozitul pe profit şi scutiri la penalităţile pentru sume restante datorate ca TVA la 30 septembrie, însă rămâne de văzut în ce măsură vor avea succes.

” În schimb, nivelul sancţiunilor contravenţionale pentru cei care greşesc este unul de luat în considerare, întrucât, de exemplu, pentru sumele virate de către cei care pică sub incidenţa legii într-un alt cont decât cel de TVA  aceste sancţiuni pot ajunge chiar şi la 50% din sumele respective. Or,  o asemenea sancţiune nu doar că ar putea genera probleme semnificative unei companii, dar ar trebui cel puţin diminuată de către instanţele de judecată, pentru a fi proporţională”.

Dan Dascălu a adăugat că rămâne de văzut cum anume autorităţile vor reuşi să aplice acest mecanism în ansamblul său şi să respecte termenele obligatorii pe care legea pe prevede în sarcina lor, a căror încălcare ar putea de asemenea conduce la creşterea numărului de litigii şi, nu în ultimul rând, la solicitarea de dobânzi de către contribuabili pentru asemenea întârzieri.

În opinia consultanţilor, durata de implementare a noului sistem este mult prea scurtă şi varianta de split-TVA ar fi trebuit să rămână opţională pentru o perioadă de minim 2 ani.

”Conceptual un astfel de sistem de plata defalcată a TVA ar putea aduce şi beneficii, printr-o reducere a decalajului foarte mare de TVA înregistrat încă de România în privinţa sumelor din TVA care ar trebui colectate, faţă de cuantumul care este efectiv colectat, de nivelul miliardelor de euro. Însă pentru a ajunge într-o situaţie în care efectele pozitive să justifice impactul negativ, noul sistem ar trebui gestionat corect, echilibrat şi mai ales cu rapiditate în ce priveşte rambursările de TVA către companii. Totuşi având în vedere durata mult prea scurta de implementare a acestui sistem fără existenţa unui studiu de impact si a unei consultări reale cu mediul de afaceri şi cu Comisia Europeană, pentru a-si arăta beneficiile credem ca acesta trebuie sa rămână opţional pe o perioadă de cel puţin 2 ani”, a conchis Daniel Anghel.

În caz contrar, mecanismul de plată a TVA va genera consecinţe extrem de grave pentru economia României putând duce chiar la blocarea activităţii agenţilor economici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO