Companii

"Buna seara, Romania! Buna seara, Bucuresti!", salutul care valoreaza acum un miliard de dolari

30.11.2007, 14:28 63

"Buna seara, Romania! Buna seara, Bucuresti!" Au trecut 12 ani de la acel 1 decembrie 1995 cand Andreea Esca a anuntat prin aceste cuvinte lansarea postului PRO TV, cel care a reinventat conceptul de televiziune in Romania. Intre timp, PRO TV a mai lansat canalele Acasa, PRO TV International, PRO Cinema si Sport.ro, iar valoarea de piata a intregului grup a ajuns la un miliard de dolari, o crestere de 50 de ori fata de investitia initiala de 20 de milioane de dolari pe care a facut-o grupul american Central European Media Enterprises (CME) in 1995. Atunci, Romania nu era nici in NATO, nici in Uniunea Europeana, investitorii straini puteau fi numarati pe degete, iar economia era la pamant.
PRO TV a ajuns unul dintre cele mai cunoscute branduri locale create de la zero dupa 1989, iar in Topul celor mai valoroase companii din Romania din punctul de vedere al valorii de piata (clasament editat de Ziarul Financiar) se afla pe locul 38, in conditiile in care inaintea sa cele mai multe companii existau inainte de 1989, fiind privatizate ulterior. In primele noua luni ale acestui an, cele cinci posturi de televiziune au avut o cifra de afaceri de 135,97 milioane de dolari, in crestere cu 40,3% fata de perioada similara din 2006, iar profitul operational (EBITDA) a urcat cu 43,8%, la 39,75 milioane de dolari. In trimestrul trei, veniturile au crescut cu 51,6%, la 44,41 milioane de dolari, iar profitul operational (EBITDA) a fost de 19,48 milioane de dolari, cu 66,3% mai mare decat in al treilea trimestru din 2006. Pentru tot anul, estimarile CME, actionarul majoritar al posturilor de televiziune, indica venituri totale de 200 de milioane de dolari si un profit operational (EBITDA) de 88,7 milioane de dolari. Toate aceste cifre se datoreaza pozitiei pe care o detine canalul PRO TV si celelalte patru posturi pe piata de televiziune locala din punctul de vedere al calitatii programelor care se reflecta in audiente, indicatorul pe baza caruia advertiserii platesc publicitate. "Performantele noastre se bazeaza pe mai multe elemente cheie: suntem foarte atenti la ce asteapta telespectatorii nostri, investim in resursa umana si urmarim in permanenta sa crestem forta brandului. Businessul PRO TV inseamna adecvare la asteptarile publicului, profesionalism, creativitate si consecventa. Ne urmarim obiectivele si muncim mult. Ne asumam ceea ce suntem, avem idei, incercam sa ne repetam cat mai putin, oferim spectacol", spune Anca Budinschi, director executiv al PRO TV.
Canalul PRO TV a avut in perioada 15 noiembrie 2006-16 noiembrie 2007 o audienta generala in mediul urban de 2,6 puncte de rating si 15,9 cota de piata, fiind urmat de Antena 1, cu 2 puncte de rating si 12,1 cota de piata, TVR - 1,4 puncte de rating si o cota de piata de 8,5 si Prima TV - 0,8 puncte de rating si 5,1 cota de piata. Prime time-ul, intervalul de maxima audienta, a fost dominat de PRO TV, care a inregistrat in segmentul de public 18-49 de ani din mediul urban 6,6 puncte de rating si o cota de piata de 22,1. Antena 1, principalul competitor al postului, a atins in aceasta perioada 4 puncte de rating si 13,3 cota de audienta, TVR 1 a avut 2,2 puncte de rating si o cota de 7,4, in timp ce Prima TV a avut 2,2 puncte de rating si 7,5 cota de piata. Editiile Stirilor PRO TV s-au aflat in fruntea clasamentului emisiunilor informative urmarite de persoanele din mediul urban, fiind urmate din nou de Antena 1, TVR 1 si Prima TV. "De 12 ani, PRO TV este lider incontestabil de audienta pe piata televiziunilor din Romania si este, in acelasi timp, cel mai puternic brand media din tara. Rezultatele spectaculoase de audienta au avut ca si consecinta asezarea PRO TV pe pozitia nr. 1 pe piata si in ceea ce priveste veniturile obtinute din publicitate", adauga Anca Budinschi. Anul acesta, de ziua sa, PRO TV va aduce in prim-plan responsabilizarea fata de cei fara aparare, ca tema a zilei. De 1 Decembrie, PRO TV ii indeamna pe toti romanii sa-si redescopere copiii, sa nu inceteze sa-i incurajeze si sa creada in viitorul lor. Preocuparea pentru problemele romanilor este o constanta a universului PRO TV. In toate situatiile de criza sau de cumpana ale romanilor, in ultimii 12 ani PRO TV le-a fost alaturi. Anul acesta ne-am propus sa le sugeram sa se uite in ochii copiilor lor, sa nu-i abandoneze nici in fapta, nici in gand si sa nu-si neglijeze viitorul, explica Anca Budinschi.
Grupul american CME, care detine 95% din cele cinci posturi de televiziune, il are ca partener local pe Adrian Sarbu, proprietarul grupului MediaPRO, care detine printre altele si Ziarul Financiar. De asemenea, CME, controlat de omul de afaceri american Ronald Lauder, l-a numit in octombrie pe Adrian Sarbu in functia de director operational al intregului grup, care mai opereaza posturi de televiziune in Cehia, Croatia, Slovacia, Slovenia si Ucraina. Actiunile CME sunt listate pe piata NASDAQ, valoarea companiei fiind de 4,5 mld. dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO