Companii

Războiul cataloagelor: IKEA şi kika au pornit ofensiva în promovare pentru revitalizarea vânzărilor

Războiul cataloagelor: IKEA şi kika au pornit ofensiva în promovare pentru revitalizarea vânzărilor

Autor: Ioana David

09.09.2010, 23:54 377

Cei mai mari retaileri străini de mobilă de pe piaţa locală,IKEA şi kika, merg pe o strategie de promovare bazată pe cataloagede prezentare în această toamnă, pentru care investesc cumu­latpeste 1,5 mil. euro.
Mare parte din retailerii de mobilă au cataloage de prezentare aproduselor însă doar IKEA şi kika le distribuie în număr mare atâtîn Bucureşti, cât şi în împrejurimi.
Dacă IKEA şi-a axat întreaga promovare pe catalog încă de laintrarea pe piaţa locală, distribuind aproape 1 milion decataloage, recent şi kika şi-a lansat primul catalog, în 300.000 deexemplare.
"Acest catalog este cu mult mai complex faţă de plianteleobişnuite. De asemenea, lansarea acestui catalog aduce cu sine un"aer proaspăt" al brandului kika", a spus Lars Lund, countrymanager al kika România, care a precizat că retailerul a investit0,3 mil. euro în acest catalog. Acesta a fost distribuit înBucureşti şi în zonele limitrofe.

Strategii asemănătoare la vremuri grele
kika, cel mai nou retailer străin de mobilă care a intrat pe piaţalocală, face un pas înspre o promovare mai agresivă, după unînceput de an deosebit de greu în care toţi jucătorii au căutatsoluţii pentru revitalizarea vânzărilor. Potrivit ultimelorinformaţii disponibile pe siteul Ministerului de Finanţe, KikaMobilier a înregistrat în 2009, primul an integral de funcţionarepe piaţa locală, o cifră de afaceri netă de 11,7 mil. euro şipierderi de 4 mil. euro.
Noua strategie de promovare a kika vine în contextul în care dindecembrie 2009 şeful companiei din România este danezul Lars Lund,el anunţând la scurt timp de la preluarea mandatului că "nu seatinge de bugetul de marketing", dar că mixul de media s-ar puteaschimba, adică se vor axa mai mult pe radio şi print în detrimentulTV-ului. În trecut, Lund a lucrat în cadrul IKEA, având poziţiiprecum sales manager şi project manager în Danemarca, ArabiaSaudită şi SUA.
Şi IKEA şi-a meţinut bugetul de marketing la 1,3 mil. euro şidistribuie catalogul în 960.000 de exemplate în Bucureşti şi înzonele limitrofe. Strategia de promovare se păstrează însă chiar şiîn condiţiile în care anul acesta compania a intrat în reţeauainternaţională a gigantului suedez după ce a fost achiziţionată dela omul de afaceri Puiu Po­poviciu. IKEA a avut însă şi campaniimai puţin convenţionale, cum a fost de exemplu cea de la PasajulUniversităţii din această vară, unde şi-a dus canapelele timp demai multe zile. Strategia IKEA la nivel internaţional este de a sepromova prin astfel de campanii, în Franţa spre exemplu ducându-şicanapelele la metrou.
Dacă în ceea ce priveşte promovarea, strategiile sunt oarecumsimilare, la nivel de dezvoltare, extinderea este decalată. IKEA aanunţat încă din 2007 că are în vedere deschiderea de noi magazine,dar noile locaţii nu s-au concretizat încă. Pe de altă parte, kikaare deja stabilite viitoarele două magazine: la Constanţa şiBucureşti, în condiţiile în care magazinul din vestul Capitalei afost deschis în decembrie 2008.

Bătălia se duce şi prin preţuri
IKEA şi kika se poziţionează pe două segmente de preţ diferite. Întimp ce suedezii de la IKEA atacă segmentul scăzut de preţ, kikavinde produse cu preţuri medii şi peste medii. Încă de la lansareacatalogului luna trecută, reprezentanţii IKEA au anunţat că auredus preţurile şi speră ca prin aceasta să readucă vânzările pecreştere. IKEA operează un magazin de 26.000 mp în zona Băneasa dinCapitală, şi anul trecut a avut vânzări de aproape 70 mil. euro şiun profit net de 3,8 mil. euro. Magazinul operat de kika are osuprafaţă de 27.000 mp. Alţi retaileri de mobilă sunt Mobexpert,Elvila, Neoset, Staer, Lemet.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO