Retail&Agrobusiness

Anheuser-Busch InBev oferă 68,2 miliarde de lire sterline pentru preluarea SABMiller

Anheuser-Busch InBev oferă 68,2 miliarde de lire...

Autor: Anca Dumitrescu

07.10.2015, 11:14 213

Anheuser-Busch InBev (AB InBev), cel mai mare producător de bere la nivel mondial, oferă circa 68,2 miliarde de lire sterline (104 miliarde dolari) pentru preluarea SABMiller, pe locul al doilea în piaţă, care a respins deja două propuneri private, relatează Bloomberg.

Producătorul Budweiser oferă 42,15 lire, în numerar, pentru fiecare acţiune a grupului SABMiller, printre ale cărui branduri se află Peroni şi Grolsch.

Preţul este cu 44% peste cotaţia de închidere a titlurilor SABMiller din 14 septembrie, ultima zi înainte de apariţia informaţiilor legate de posibila fuziune, se arată într-un comunicat de miercuri al AB InBev.

SABMiller a respins deja două alte oferte din partea AB InBev, de 38 de lire sterline pe acţiune şi 40 de lire pe acţiune.

“AB InBev este dezamăgită că board-ul SABMiller a respins două oferte anterioare, fără o implicare serioasă”, potrivit AB InBev.

După mai mulţi ani de speculaţii, oferta AB InBev a fost grăbită de impactul încetinirii unor economii emergente precum China şi Brazilia. În ultimul deceniu, pe piaţa berii a avut loc un proces de consolidare în urma căruia de pe piaţă au dispărut concurenţi mai mici.

AB InBev, companie înregistrată în Belgia, oferă şi o propunere alternativă care include o componentă în acţiuni, pentru circa 41% din titlurile SABMiller, care permite o finanţare corespunzătoare şi susţine o ofertă în numerar la un preţ mai ridicat decât ar putea oferi AB InBev în caz contrar.

Nivelul ofertei ar trebui să fie atrăgător pentru investitorii în acţiunile SABMiller tranzaţionate public, oferind totodată o investiţie atractivă pentru Altria Group, cel mai mare acţionar al SABMiller, şi familia lui Alejandro Santo Domingo, între cele mai bogate din Columbia, care deţine o participaţie de 14% la producătorul de bere.

Altria a anunţat într-un comunicat separat că susţine oferta AB InBev şi a cerut board-ului SABMiller să discute în mod corespunzător cu AB InBev.

Tranzacţia ar putea fi cea mai mare fuziune din 2015, care este deja un an prolific în acest sens, şi a patra cea mai mare preluare din istorie, potrivit datelor Bloomberg.

Împreună, AB InBev şi SABMiller ar fi cea mai mare companie producătoare de bunuri de consum din lume în funcţie de profituri, potrivit analiştilor companiei Exane BNP Paribas, care estimează că grupul nou format ar obţine în 2016 un profit înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare de 25 de miliarde de dolari.

Grupul ar fi pe primul sau al doilea loc pe 24 din cele mai mari 30 de pieţe ale berii la nivel mondial, consideră analiştii.

Producătorii de bere se confruntă cu cele mai mari provocări din ultima jumătate de secol, pe fondul reorientării consumatorilor de la berea de nivel mediu la cea premium, la berea fabricată tradiţional sau la produse ieftine, se arată într-un raport publicat în iunie de analiştii companiei McKinsey & Co.

Industria berii s-a folosit de procesul de consolidare pentru a opri declinul unor pieţe mature, cum sunt cele din Europa şi Statele Unite, unde cumpărătorii sunt atraşi de băuturile produse tradiţional sau pur şi simplu beau mai puţin.

AB InBev s-a format printr-o serie de achiziţii care au reunit 16 branduri, de la Stella Artois şi până la Budweiser.

Veniturile AB InBev au crescut de peste cinci ori în ultimii 10 ani, prin intermediul unor achiziţii în valoare de aproape 100 de miliarde de dolari. Analiştii anticipează că avansul veniturilor va încetini în următorii cinci ani.

Cele două companii au fost văzute de analişti drept finalul procesului de consolidare din industria berii, întrucât nu sunt controlate de fundaţii de familie, cum este cazul Heineken, din Olanda, şi Carlsberg, din Danemarca, iar operaţiunile lor se suprapun geografic într-o măsură limitată.

Preluarea SABMiller ar conferi AB InBev acces la venituri de peste 7 miliarde de dolari în Africa, cu mărci cum ar fi berea lager Castler, şi vânzări de aproape 4 miliarde de dolari în Asia. Astfel, ar scădea dependenţa AB InBev de regiunile Americilor şi Braziliei.

America Latină este cea mai mare piaţă a SABMiller, iar acordul ar extinde prezenţa AB InBev în ţări ca Ecuador, Columbia şi Peru.

SABMiller, al doilea mare producător de bere la nivel mondial, este prezent pe piaţa românească prin intermediul Ursus Breweries, care deţine unităţi de producere a berii la Timişoara, Buzău, Braşov şi o unitate de producţie de capacitate mică la Cluj. Totodată, grupul a achiziţionat în 2009, prin Ursus Breweries, producătorul Bere Azuga.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO