Activele imobiliare totale ale jucătorilor din comerţul modern s-au apropiat anul trecut de 21,5 mld. lei (4,7 mld. euro) după un avans de 20% comparativ cu 2016, potrivit calculelor făcute de ZF pe baza datelor de la Ministerul de Finanţe.
În cazul retailerilor valoarea activelor imobiliare include de regulă reţeaua de magazine, depozitele şi terenurile pe care companiile vor dezvolta ulterior hiper sau supermarketuri.
„Printre cei mai mari proprietari de spaţii imobiliare din România se numără şi lanţurile de magazine din comerţul modern, chiar dacă activitatea de bază a acestora este alta, respectiv retailul“, spune Florian Gheorghe, managerul departamentului de cercetare al companiei de cercetare imobiliară al Activ Property Services.
Jucătorii din comerţul modern, unele dintre cele mai mari businessuri locale, au peste 2.500 de magazine sub mai multe formate, cu afaceri de circa 11 mld. euro anul trecut. Anual se deschid 250-300 de unităţi noi, în special pe format mic, supermarketuri şi magazine de proximitate. Magazinele sunt deservite de 90 de hectare de depozite logistice.
Cel mai valoros portofoliu imobiliar din retail, cu o pondere de circa un sfert în total, este cel al lanţului de hipermarketuri Kaufland. Nemţii sunt de altfel şi liderul pieţei de comerţ după valoarea cifrei de afaceri anuale.
Valoarea portofoliilor diferă puternic de la un retailer la altul deoarece şi strategiile de dezvoltare diferă. Astfel, jucători precum Kaufland preferă să meargă pe terenuri proprii şi cu magazine deţinute în proprietate. Aceeaşi este şi situaţia depozitelor. Există şi retaileri care preferă chiria.
„Retailerii au alt core-business faţă de dezvoltatorii imobiliari care cumpără şi vând proprietăţi sau care închiriază spaţii“, spune Andrei Văcaru, associate director capital markets în cadrul companiei de consultanţă imobiliară JLL România. Mai exact, un retailer are aceste proprietăţi pentru a-i deservi activitatea comercială. Valoarea lor este dată de activitatea desfăşurată în cadrul lor.
Cu toate acestea, după valoarea portofoliilor, jucătorii internaţionali din comerţul modern, sunt nume ce nu pot fi ignorate.