Retail&Agrobusiness

Bucureştenii pot compara de acum preţurile la produsele alimentare printr-o platformă online

Bucureştenii pot compara de acum preţurile la produsele...

Autor: Mihaela Pascari, Simona Tatu

25.11.2016, 00:06 2374

♦ Platforma monitorulpreţurilor.info arată că diferenţa de preţuri pentru acelaşi coş de produse poate fi în Bucureşti şi de 30%, chiar dacă magazinele sunt în acelaşi sector.

Consiliul Concurenţei a lansat ieri plat­for­ma „Monitorul Preţurilor“ (moni­torul­preţurilor.info), site-ul care afişează preţurile practicate de principalii retaileri pentru produsele care fac parte din coşul zilnic al românilor. Platforma reprezintă un instru­ment de monitorizare a preţurilor, la care marile lanţuri de magazine participă voluntar. Retailerii trimit săptămânal către platforma amintită preţurile produselor afişate la raft. Astfel, clienţii pot compara deocamdată preţurile diferitelor produse existente în maga­zinele din Bucureşti şi din Ilfov, cu precizarea că o astfel de comparaţie se poate face cu selectarea unui coş cu cel puţin cinci produse.

„Instrumentul este gândit să ajute consumatorii să afle mai uşor care sunt preţurile produselor care îi interesează, acest lucru va fi posibil chiar de la birou sau de acasă, iar românii îşi vor economisi timpul. Concurenţa României este deja foarte puternică, avem mai multe lanţuri de magazine decât alte ţări din Uniunea Europeană şi asta generază presiune concurenţială“, a spus Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Site-ul acoperă 128 de produse alimentare cu 64 de categorii, fiecare categorie având câte două produse.

O comparaţie făcută de ZF între produsele magazinelor aflate în acelaşi sector arată  diferenţe semnificative între coşuri identice din magazine, care ajung de pildă în sectorul 5, chiar şi la 30%. Marii jucători din piaţa locală care fac parte din proiect sunt Carrefour, Kau­fland, Lidl, Mega Image, Artima, Penny Mar­ket, Profi şi Selgros. Singurii care nu au acceptat participarea la acest proiect sunt Metro şi Cora.

„Cora şi-a manifestat refuzul de la bun început, iar Auchan a participat la toate dis­cuţiile, însă nu poate participa în cadrul proiec­tului din cauza problemelor cu conecti­vitatea datelor. La momentul în care aceste provocări vor fi ameliorate, Auchan se va alătura proiectului“, a spus Daniela Bădilă, director general în cadrul Consiliului Concurenţei.

 

► ZF a realizat o comparaţie între cel mai ieftin şi cel mai scump coş de cumpărături pe care un bucureştean din sectorul 5 îl poate achiziţiona (vezi tabelul alăturat). Am ales sectorul 5 pentru că este cel mai sărac din Bucureşti, având venituri anuale de 400 mil. lei, faţă de 1,2 mld. lei sectorul 1. Am ales o listă de 6 produse (apă plată 2l, bere 2l, ulei 1l, zahăr 1kg, făină superioară 1kg, lapte 1l- asta pentru că, deşi aceste produse nu fac parte dintr-un coş zilnic, ele existau în majo­rita­tea magazinelor monitorizate şi astfel se poate face o comparaţie clară între preţuri). Astfel cel mai ieftin coş conţinând produsele de mai sus este de 13 lei (magazinul Artima Răzoare) şi cel mai scump este de 17 lei (ma­gazinul Profi Rahova). Avem prin urmare o diferenţă de preţuri pentru acelaşi coş de 30% între un magazin şi celălalt.

 

La acest proiect au participat voluntar Asociatia GS1, compania Nielsen, precum si principalii retaileri enumăraţi anterior. Toate companiile afişează preţurilor produselor pe platformă, înafară de Mega Image şi Selgros care deşi participă în cadrul proiect nu îşi fac publice preţurile fiecărui produs în parte, ci doar al coşului.

La jumătatea anului trecut, Bogdan Chiriţoiu, spunea că proiectul trebuia lansat până la finalul anului 2015, însă, sublinia la acea vreme că principala problemă cu care se confruntă autoritatea de concurenţă în acest caz este reticenţa marilor lanţuri de magazine de a se implica în proiect.

Retailerii spuneau că, printre problemele pe care le ridică un astfel de monitor al preţurilor, sunt dificultăţile organizatorice pentru că implică resurse multiple. De asemenea, Bogdan Chiriţoiu spunea şi că lanţurile de magazine se tem să nu apară informaţii eronate şi apoi să fie prejudiciaţi, dar şi de faptul că sunt diferenţe de preţ de la un magazin la altul şi de la un oraş la altul şi "le e teamă că poate să dea prost".

Câteva sugestii date de Bogdan Pandelică, preşedintele ANPC, în cadrul evenimentului de lansare a Monitorului Preţului, au fost legate de promoţiile marilor retalieri şi precizarea acestora, dar şi implementarea unui link pe site care să redirecţioneze clienţii direct pe site-ul ANPC, în cazul în care au nemulţumiri.

De asemenea, el spune că la începutul anului viitor va fi lansată o altă platformă similară dedicată domeniului serviciilor financiare, prin care românii vor putea achiziţiona credite cu cele mai mici comisioane.

„Consumatorul român va putea achiziţiona un produs financiar cea mai bună opţiune  adaptată la nevoile lui financiare. Va pune în faţa consumatorului toate comisionele şi vor putea fi comparate la nivel de vânzători de produse financiare“, a explicat Bogdan Pandelică. Platforma pe care plănifică să o lanseze este o Directivă Europeană, iar şeful ANPC spune că din acest motiv toţi agenţii economici vor fi obligaţi să facă parte din proiect.

„Monitorul Preţurilor“ este un proiect pilot care se va desfăşura pe o perioadă de un an, urmat de o evaluare prin care vor fi verificată funcţionalitatea, dificultăţile tehnice, şi un trafic intens, pentru a continua activitatea platrformei. „Bucureştiul reprezintă 10% din populaţia ţării, ceea ce înseamnă circa 30% din consumul din aşa numitul comerţ modern, oricum acoperim mare parte din piaţă“, a spus Bogdan Chiriţoiu despre funcţionalitatea platformei după parcurgerea acestui an.

Proiectul a fost realizat de Consiliul Concurenţei în Parteneriat cu Guvernul, prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), fiind consultată Asociaţia Nationala a Comerciantilor Mici si Mijlocii, dar si cu ONG-urile care se ocupa de protectia consumatorilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO