BRANDURI ROMÂNEŞTI

Cine sunt antreprenorii care au creat cele mai puternice branduri româneşti care se bat de la egal la egal cu giganţii internaţionali

12 mar 2018 Autor: Cristina Rosca

Vezi galeria foto Jean Valvis

România are doar 40 de companii antreprenoriale româneşti al căror business sare de 100 mil. euro anual, iar dintre acestea doar jumătate au construit un brand de consum, cunoscut publicului larg, cum  sunt Dedeman, RCS-RDS sau Altex. Totuşi, alte nume româneşti precum Bilka, AdePlast sau Catena se îndreaptă curajos către acest prag şi nu doar atât, ci au planuri mari de viitor.

Antreprenorii au cedat în ultimele două decenii controlul unor businessuri mari create în jurul unui brand local, cum este cazul Dorna (apă minerală), Betty Ice (îngheţată) sau Albalact (lactate). Ei au încasat zeci de milioane de euro pentru afaceri pe care le-au construit atunci când România abia învăţa ce înseamnă capitalismul. Unii dintre aceşti oameni de afaceri s-au întors în business, reconstruind şi punând bazele unor noi afaceri care astăzi sunt din nou la vârf. Un exemplu este omul de afaceri Jean Valvis, care a vândut două dintre cele mai cunoscute mărci locale unor giganţi. Apa minerală Dorna a ajuns în portofoliul Coca-Cola, iar lactatele LaDorna au fost cedate către francezii de la Lactalis. Acum, el deţine apa Aqua Carpatica şi vinurile Domeniile Sâmbureşti şi afirmă că sunt afaceri create pentru a fi lăsate moştenire generaţiilor viitoare. El a reuşit în mai puţin de un deceniu de la crearea Aqua Carpatica să ajungă pe locul secund în piaţa de profil, depăşind Dorna, un brand creat tot de el.

Şi antreprenorul Marcel Bărbuţ are planuri mari pentru AdePlast, pe lista sa de priorităţi numărându-se dezvoltarea, nu vânzarea.

„Eu am patru băieţi, iar businessul AdePlast a fost creat pentru a le fi lăsat moştenire lor. Pentru ce altceva muncim, oricare dintre noi când plecăm nu luăm nimic cu noi“, explică antreprenorul care a creat unul dintre cele mai puternice businessuri din domeniul materialelor de construcţii. Compania este liderul pieţei de polistiren, cu afaceri de circa 350 mil. lei în 2016, ultimul an pentru care există date publice. Grupul AdePlast are afaceri cât următorii nouă clasaţi la un loc. În domeniul materialelor de construcţii de altfel există mai multe branduri româneşti, doar că din nou, doar câteva dintre ele mai sunt în portofoliul fondatorilor, cele mai multe fiind preluate de străini, fie ei investitori strategici sau financiari.

Există businessuri antreprenoriale create cu gândul de a fi vândute, iar acesta este în special cazul celor din domeniul tehnologiei, un domeniu unde România şi-a creat deja un nume, dar nu numai. Există însă şi acele cazuri unde businessurile au fost create pentru a fi duse mai departe, doar că a existat un moment în care antreprenorii au realizat că nu au capitalul, forţa de negociere sau know-how-ul să meargă singuri. „Din mai multe motive (vând antreprenorii - n. red.)“, spune Florentin Banu, unul dintre antreprenorii care au marcat mai multe exit-uri importante. „În primul rând, poate fi vorba de faptul că afacerea a ajuns la o dimensiune mult prea mare şi atunci trebuie schimbat modelul de la antreprenorial la corporatist. Este nevoie de o structură nouă de business pe care un antreprenor nu o poate duce singur mai departe“, explică el.

Antreprenorul român Florentin Banu (50 de ani) este cunoscut pentru napolitanele Joe şi pentru super­marketurile Artima (acum Carre­four Market). Primul business a fost preluat de elveţienii de la Nestlé, iar cel de-al doilea de fondul de investiţii Enterprise Investors, care apoi l-a revândut lui Carrefour.

Recent, omul de afaceri român a mai făcut un exit, dar parţial, mai exact a atras un grup elveţian - Noventa AG - în acţionariatul pro­ducătorului de mase plastice Interpart Production din Timiş.

 
Cuvinte cheie:
antreprenori
, branduri romanesti
, dedeman
, lactate
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide