Retail&Agrobusiness

Consiliul Concurenţei va urmări preţurile din 600 de magazine, dintre care jumătate în comerţul modern

Consiliul Concurenţei va urmări preţurile din 600 de...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

06.05.2015, 13:55 280

Consiliul Concurenţei va monitoriza aproximativ 600 de magazine din ţară, dintre care mai mult de jumătate din comerţul modern, pentru a vedea evoluţia preţurilor înainte şi după reducerea TVA la alimente, se arată într-un raport al Ministerului Agriculturii.

Guvernul a decis reducerea TVA la alimente de la 24% la 9% de la 1 iunie 2015.

Consiliul Concurenţei va monitoriza mai multe categorii de produse precum carne, preparate din carne, legume, fructe, lactate, apă şi băuturi răcoritoare, ouă sau dulciuri. De asemenea, Consiliului Concurenţei va monitoriza şi alte categorii de produse precum produsele de panificaţie (care beneficiază de TVA de 9% de la 1 septembrie 2013), dar şI la bere şi vin, produse care nu intră în categoria care va beneficia de reducere a TVA la 9% de la 1 iunie.

Practic, în acţiunea de monitorizare a impactului reducerii TVA asupra preţurilor practicate la consumatorul final, vor exista trei filtre de monitorizare a preţurilor:

-       Solicitările de informaţii către marii comercianţi

-       Colectarea datelor de la faţa locului

-       Informaţiile publicate de Institutul Naţional de Statistică privind evoluţia Indicelui Preţurilor de Consum – grupa de mărfuri alimentare

“Dacă piaţa de retail este una concurenţială, ne aşteptăm ca transferul reducerii TVA la alimente să fie resimţit în evoluţia preţurilor la raft. Chiar dacă pot exista fenomene locale de creştere a preţurilor, date de puterea de piaţă superioară a unor magazine şi/sau a unor producători, la nivelul pieţei în ansamblu, astfel de fenomene nu pot fi decât temporare”, se arată în raportul citat.

De asemenea, mai mulţI retailer şi-au luat angajamentul de a afişa la raft preţul vechi/preţul nou, începând cu 1 iunie. Aceşti retaileri sunt Cora, Kaufland, Selgros şi Carrefour .

În schimb, Billa, Metro, Profi, Auchan vor lua o decizie privind etichetarea la raft a preţurilor noi/vechi în zilele următoare.

Pentru îngheţarea preţurilor până la intrarea în vigoare a noii legislaţii cu privire la reducerea TVA şI încurajarea produselor româneşti s-au angajat: Carrefour, Auchan, în timp ce Kaufland ia în calcul această propune.

Citiţi aici raportul TVA integral

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO