Retail&Agrobusiness

Dan Bădin, partener coordonator servicii fiscale şi juridice, Deloitte România: Marea provocare pentru retail: adaptarea comerţului tradiţional la preferinţa pentru online

Dan Bădin, partener coordonator servicii fiscale şi juridice, Deloitte România

Dan Bădin, partener coordonator servicii fiscale şi juridice, Deloitte România

22.03.2018, 13:10 342

Datorită creşterii puternice a consumului din ultimii ani, comerţul se află şi în 2018 sub auspicii favorabile. Politicile guvernamentale, în principal majorarea salariilor în sistemul public în paralel cu reducerea cotelor de TVA în mai multe etape începând din 2015, s-au reflectat în creşterea cifrei de afaceri din acest sector cu circa 10% de la an la an.

Marile companii din retail au continuat să se extindă şi să se consolideze, ajungând să deţină 70% din piaţa locală. În ultimii ani, jucătorii care domină comerţul autohton au avut trei abordări principale: hipermarketurile au mizat pe o varietate cât mai mare a produselor, supermarketurile au pariat pe proximitate, deschizând tot mai multe magazine de cartier, iar discounter-ii pe preţul redus.

Recent, se remarcă alte două tendinţe: conceptul „all under one roof“ („de toate sub acelaşi acoperiş“), comun atât lanţurilor de hipermarketuri, cât şi supermarketuri, respectiv tranziţia către online. Astfel, pe de o parte se poate vorbi despre convergenţă în direcţia serviciilor şi mărfurilor din cele două tipuri de lanţuri de vânzare, ambele transformându-se tot mai mult în platforme de distribuţie integrate de mărfuri şi servicii, inclusiv servicii financiare. Iar, pe de altă parte, deşi pasul spre online a fost făcut mai de mult, integrarea sa cu adevărat în modelul de business a devenit mai clară în ultimul an.

Din această perspectivă, probabil că adaptarea şi/sau adoptarea modelelor de business cu prezenţă online reprezintă principala provocare pentru comerţul tradiţional. Este evident pentru toată lumea că tehnologia are un rol fundamental în schimbarea modului în care se face business, inclusiv în România, unde consumatorii sunt mai reticenţi la noutate. Vânzările online din România, care au crescut cu 30-50% de la an la an, arată că există un public interesat să cumpere online din diferite motive.

Varianta optimă: un mix între comerţul tradiţional şi cel online

Teama că magazinele fizice tradiţionale vor dispărea nu pare întemeiată nici măcar pentru viitorul îndepărtat. Nevoia de a vizita fizic un magazin rămâne şi arată că există o disponibilitate a clienţilor pentru experienţe directe cu produsele, personalul, magazinul. În acelaşi timp, aceiaşi clienţi pot fi interesaţi să exploreze noi modalităţi de cumpărare, utilizând online-ul. De altfel, comportamentul de consum variază în funcţie de perioada anului, tipuri/categorii de produse, profilul consumatorilor etc.

În aceste condiţii, un mix între comerţul tradiţional şi cel online pare să fie tendinţa cea mai apropiată de preferinţele clienţilor, aşa cum  arată cel mai recent studiu al Deloitte referitor la perspectivele sectorului  („2018 retail, wholesale and distribution outlook. An industry in transition“ – „O privire asupra industriei de retail, angro şi distribuţie în 2018. O industrie în tranziţie“).

Aceste preferinţe ale consumatorilor reconfigurează modelele de business. Companiile răspund cu schimbări operaţionale care vizează, conform studiului citat: expansiunea serviciilor oferite clienţilor în cadrul magazinelor (consiliere etc.), transformarea spaţiului din magazine, inclusiv prin utilizarea unei părţi a acestuia ca centru de livrare pentru comenzi online, prezenţa digitală pe diferite canale şi platforme, digitalizarea sarcinilor repetitive ale personalului etc. Noile modele de business ar trebui să le ofere clienţilor motive să vrea să meargă în magazine.  Serviciile suplimentare din magazine, politicile de livrare şi retur, opţiunile multiple de plată, conectarea pe canale diverse sunt tot atâtea metode care îmbunătăţesc experienţa clientului în magazin şi în online. Având în vedere că afacerile trebuie să anticipeze şi să fie pro active ca să construiască şi să menţină interesul şi loialitatea clienţilor, volumul mare de date pe care le pot culege despre aceştia, precum şi analiza lor reprezintă instrumente esenţiale pentru dezvoltarea relaţiei comerciant-client.

Având în vedere că afacerile funcţionează într-un ecosistem, cadrul legal, fiscal şi cel al economiei în ansamblu sunt, de asemenea, importante.  Comerţul a contribuit decisiv la creşterea Produsului Intern Brut (PIB), fiind al doilea motor de susţinere a avansului economiei în ultimii ani.  Însă evoluţia favorabilă pentru industria de profil implică şi unele riscuri pe termen mediu. O economie care creşte în principal bazându-se pe consum, insuficient alimentat de producţia internă, conduce la deteriorarea deficitului comercial, implicit la inflaţie, erodarea puterii de cumpărare şi un recul al consumului. În acelaşi timp, fiscalitatea şi legislaţia impredictibile sunt percepute negativ de investitorii din întreaga economie. În ceea ce priveşte comerţul, un exemplu de reglementare care a tulburat piaţa este legea supranumită 51% produse româneşti la raft. După ce a suscitat dezbateri, a fost aprobată într-o formă care s-a dovedit inaplicabilă până în acest moment, iar evoluţia sa este impredictibilă. Un alt exemplu este implementarea caselor de marcat fiscale cu jurnal electronic şi conectarea acestora la baza de date a autorităţii fiscale. Amânată de legiuitor de mai multe ori, ultima variantă a legislaţiei pune presiune pe comercianţi, acordându-le o perioadă  scurtă pentru punerea în aplicare.

Perspectivele comerţului cu amănuntul vor depinde, în concluzie, de veniturile populaţiei şi de preferinţele de consum, de contextul economic al României, de riscurile induse de politicile economice şi de (in)stabilitatea cadrului legislativ-fiscal, dar, mai ales, de schimbarea modelului de business impus de tehnologie. Modul în care noile tehnologii vor fi adaptate/adoptate în business ar putea fi decisiv pentru succesul afacerilor în anii următori.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO