ANALIZĂ ZF:

Dispariţia a 1.800 de chioşcuri în ultimul an lasă un gol de 250 milioane euro în vânzări

3 feb 2016 Autor: Cristina Rosca

România mai avea la finalul anului trecut doar 53.350 de chioşcuri, magazine mici şi alimentare, respectiv jucători ai comerţului tradiţional, după ce doar în 2015 au tras obloanele circa 1.800 de unităţi, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor.
 
Mai mult, valoarea totală a businessului din comerţul tra­diţional a scăzut cu 250 de mi­lioane de euro, până la 7,4 mi­liarde de euro, arată datele Euromonitor.
 
La polul opus, comerţul modern, respectiv lanţurile de hipermarketuri, supermarketuri şi discount continuă dezvoltarea, care se vede atât în numărul de magazine, cât şi în cifra de afaceri, arată atât datele ZF, cât şi cele ale Euromonitor.
 
Astfel, pe piaţa locală sunt prezente 12 reţele străine (inclusiv Billa, care a fost preluată de Carrefour, însă tranzacţia nu a primit încă acordul de la Consiliul Concurenţei) cu un total de aproape 1.700 de magazine sub mai multe formate, res­pectiv hiper­marketuri, super­marketuri, proxi­mitate, cash&ca­rry şi discount.
 
De altfel, ma­ga­zinele de proxi­mitate au devenit ultimul pariu al co­mercianţilor mo­­derni care atacă astfel jucătorii din comerţul tradiţional.
 
Cu magazine de câteva zeci sau 100 de metri pătraţi, reţelele străine precum Mega Image, Carrefour sau Profi încearcă să cucerească o nouă felie din piaţa de 7,4 mld. euro anul trecut a co­merţului modern.
 
Această mutare vine în contextul în care comerţul mo­dern a ocupat deja toate spaţiile cheie de mari dimensiuni. Mai mult, comportamentul de consum s-a schimbat în ultimii ani, astfel că românii preferă să facă shopping des şi de valoare mai mică, mai degrabă decât să meargă la final de săptămână la hipermarket şi să îşi umple coşul.
 
Potrivit datelor ZF, pe piaţa locală sunt circa 300 de magazine de proximitate mo­derne, sub branduri precum Shop&Go (Mega Image), Profi City (Profi) şi Express (Carrefour), la care se adaugă circa 500 de ma­gazine La Doi Paşi.
 
Acestea sunt magazine tradi­ţionale care au intrat însă într-un sistem de franciză al Metro Cash&Carry. Ele rămân însă comerţ tradiţional, în „haine“ moderne.
 
Magazinele moderne de proximitate au afaceri anuale de peste 300 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF, respectiv o valoare similară cu cea pierdută de comerţul tradiţional în ultimul an.
 
 
 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 03.02.2016

 
Cuvinte cheie:
disparitie
, gol
, vanzari
, comert
, magazine
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide