Doar trei dintre cei mai mari zece retaileri de la nivel mondial au pus România pe harta proprie

5 feb 2016 Autor: Cristina Rosca

Grupul Schwarz (proprietarul Lidl şi Kaufland), Carrefour şi nemţii de la Metro sunt singurele nume din top zece cele mai mari lanţuri de comerţ alimentar din lume care au pus România pe harta proprie.
 
Topul este alcătuit din cinci jucători din SUA şi alţi cinci de pe bătrânul continent. Companiile americane şi-au concentrat atenţia pe ţara-mamă şi mai puţin pe economiile dezvoltate din Occident şi din Asia. Europa Centrală şi de Est, această „cenuşăreasă” a bătrânului continent, nu a intrat până acum pe radarele lor în contextul în care economiile din regiune abia au ajuns la „adolescenţă” prin com­paraţie cu surorile lor din Vest.
 
Astfel, giganţi pre­cum Wal-Mart, Costco sau Kroger au preferat să facă pariuri mai sig­u­re, pe ţări cu o putere de cumpărare pe măsură, precum Marea Britanie sau Spania.
 
România nu a reuşit să atragă nici mă­car toţi giganţii europeni, nume precum Tesco sau Aldi lip­sind din peisajul autoh­ton unde există nouă grupuri de comerţ (cu 12 branduri astăzi).
 
Piaţa locală de co­merţ alimentar este eva­luată la 16-17 mld. euro, din care reţelele străine reprezintă 57%. Analiştii şi executivii din piaţă spun că nici în următorii ani nu vor mai intra nume noi, piaţa fiind deja prea aglomerată. Astfel sunt aşteptate fuziuni şi achiziţii între jucătorii locali mai degrabă decât intrări de nume noi. Cel mai mare grup local de comerţ din România este gigantul german Schwarz, care deţine în România şi hipermarketurile Kaufland şi discounterul Lidl. Pe poziţiile următoare se află Carrefour, Auchan şi Metro.
 
În anii anteriori au existat în piaţă informaţii potrivit cărora Tesco ar fi dorit să vină în România prin preluarea Carrefour, însă discuţiile nu s-au finalizat. Britanicii erau deja prezenţi cu o poziţie de top pe alte pieţe din regiune, astfel că România era singurul nume ce le lipsea din portofoliu. Situaţia businessului Tesco s-a înrăutăţit însă în ultimii ani, existând informaţii chiar că britanicii se gândesc să iasă din regiune. La polul opus, Carrefour a decis să rămână în România, mai mult chiar a început să facă achiziţii pentru a-şi asigura o poziţie de top. Recent francezii au cumpărat lanţul de supermarketuri Billa în România, într-o tranzacţie de aproape 100 mil. euro ce le asigură locul doi în piaţă.
 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.02.2016

 
Cuvinte cheie:
romania
, crestere
, harta
, mondial
, retaileri
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide