Retail&Agrobusiness

Efectul scandalului standardelor duble la calitatea alimentelor: cehii importă cu 9% mai multă mâncare din Germania

Efectul scandalului standardelor duble la calitatea...

Autor: Bogdan Cojocaru

03.11.2017, 00:05 986

Gălăgia făcută de liderii statelor est-europene în privinţa standardelor mai slabe decât cele din vest ale calităţii alimentelor practicate de producători şi retaileri a început să aibă efecte comerciale. Importurile Cehiei de mâncare din Germania au crescut cu peste 9%, la 21,2 miliarde de coroane (825 milioane euro), anul acesta, scrie The Prague Monitor.

În legătură cu standardele duble de calitate, şi Comisia Europeană a recu­noscut că acestea sunt o problemă. În discursul său de pe 13 septembrie privind starea Uniunii, preşe­din­tele CE Jean-Claude Juncker a promis că va acţiona, doar că va trebui răb­dare. Până atunci, con­su­matorii care vor calitate mai bună cumpără produse din alte ţări.

În Cehia, în special în regiunile de graniţă, creşte numărul de magazine fizice şi online specializate pe importul de alimente şi produse de îngrijire a sănătăţii din Germania. Unele magazine online mai mari, precum Rohlik.cz şi Koölk.cz, au pe site-uri o categorie separată de produse: alimente şi alte bunuri aduse din Germania.

La Rohlik.cz, cel mai mare interes este pentru produsele de îngrijire, pentru produse lactate şi pentru alimente din carne afumată. Vânzările au crescut cu 10% de când bunurile au fost catalogate ca provenind din Germania. Compania spune că intenţionează să-şi mă­rească gama de produse din Germania.

Koölk.cz a comunicat că produsele din Germania au devenit un mare succes imediat după ce au fost introduse. Oamenii  sunt dispuşi să le cumpere chiar dacă nu le-au mai încercat. Între 20% şi 25% din clienţi cumpără acum produse din Germania. Unele familii obişnuiau să treacă graniţa pentru a face cumpărături, ceea ce consuma timp. Posibilitatea de a comanda acum online îi încântă pe cehi.

Pe de altă parte, un reprezen­tant al lanţului de magazine de discount Lidl a comunicat agenţiei naţionale de ştiri din Cehia că nu a remarcat creşterea interesului pentru produse germane. Auto-rităţile din Cehia şi din Slovacia au efectuat teste pe produse vândute sub acelaşi brand în diferite ţări. În Cehia, 13 din 21 de produse testate au prezentat variaţii în calitate şi compoziţie faţă de versiunile din străinătate. Spre exemplu, o marcă de carne conservată avea în varianta vândută în Cehia carne de pui, iar cea  vândută în Germania avea carne de porc. Detergenţi din acelaşi model aveau în Cehia un nivel mai redus de agenţi activi. Persoanele care locuiesc în regiunile de graniţă spun că sunt evidente diferenţele la multe produse, printre care conservele de ton şi cârnaţii.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO