Retail&Agrobusiness

Estimări ZF. Ţiriac a încasat circa 70 de milioane de euro pentru acţiunile pe care le deţinea în Metro Cash&Carry

Estimări ZF. Ţiriac a încasat circa 70 de milioane de...

Autor: Cristina Roşca

15.12.2015, 14:36 8733

Omul de afaceri Ion Ţiriac a vândut la jumătatea lunii noiembrie pachetul de acţiuni (15%) pe care le deţinea în cadrul lanţului de magazine cash&carry Metro. El controla acţiunile prin intermediu companiei Zareba Holdings Limited. Vânzarea acţiunilor către MCC International, compania mamă a lanţului de magazine, face ca acum grupul german să fie singurul acţionar al Metro Cash&Carry România.


Ţiriac a încasat, potrivit estimărilor ZF, circa 70 mil. euro din această vânzare. Estimarea a fost făcută pornind de la valoarea Metro Cash&Carry de 454,5 mil. euro în 2015 din anuarul Cele mai Valoroase companii din economie realizat de Ziarul Financiar împreună cu Capital Partners.

Ce spunea Ţiriac în august: Ştiam de acum zece ani că voi ieşi din UniCredit. De la Allianz şi Metro Cash&Carry nu mă retrag

Lanţul de magazine cash&carry Metro completează podiumul celor mai importante companii din comerţul cu dominantă alimentară, făcând parte alături de Kaufland şi Carrefour din clubul “select” al reţelelor de magazine cu afaceri de peste 1 mld. euro.  De altfel, în ultimii ani nicio companie din comerţul local nu a reuşit să îşi facă loc în acest club al miliardarilor în euro. În ceea ce priveşte topul celor mai valoroase companii din industria de profil, nemţii nu îşi fac loc pe ultima treaptă a podiumului, cu o valoare de piaţă de 2 mld. lei (454 mil. euro), cu 12% peste nivelul de anul trecut. Ei ocupă poziţia a cincea, după Auchan şi Mega Image. Comerciantul german Metro Cash & Carry, prezent pe piaţa loca­lă cu o reţea de 31 de magazine, a în­re­gistrat anul trecut afaceri de 4,49 mld. lei (1,01 mld. euro), în scădere comparativ cu anii an­terior. În cel mai bun mo­ment, în 2007, compania a ajuns la 1,72 mld. euro. Declinul cifrei de afaceri şi faptul că grupul a trecut pe pierderi în România a condus la o coborâre a Metro Cash&Carry România în topul celor mai valoroase companii din România, în urma Auchan şi Mega Image.

Totuşi, o evoluţie pozitivă aşteaptă oficialii Metro Cash&Carry România pentru cifra de afaceri începând cu anul viitor. Gilles Roudy, francezul care conduce operaţiunile locale al comerciantului german, spunea recent că vede luminiţa de la capătul tunelului după mai multe luni de reorganizare a businessului. A ajutat şi reducerea TVA-ului la alimente începând cu 1 iunie 2015, de la 24% la 9%.

Roudy nu oferă detalii pri­vind cifra de afaceri din acest an, însă afirmă că există loc de dez­vol­tarea businessului pe piaţa locală, nu prin deschiderea de magazine noi, ci prin dezvoltarea de proiecte. Unul dintre pariurile importante pentru comerciant îl reprezintă însă reţeaua de magazine în franciză LaDoiPaşi, un proiect lansat de companie în primăvara lui 2012, care a revenit recent în prim plan. Metro Cash&Carry a pariat pe acest pro­iect într-o perioadă în care comerţul tra­di­ţional era tot mai afectat de expan­siunea agresivă a reţelelor străine care des­chid 150-200 de magazine noi în fiecare an. Spre deosebire de lanţurile de hiper­marketuri, supermarketuri sau discount, care se adresează clientului final, Metro Cash& Carry se adresează revânzătorilor (micilor magazine) şi jucătorilor din HoReCa.

De altfel, reţeaua LaDoiPaşi care numără în prezent circa 500 de magazine este menită să ajute comerţul tradiţional să supravieţuiască şi businessul Metro Cash&Carry să revină pe creştere. Germanii au intrat pe piaţa locală în 1996 printr-un parteneriat cu omul de afaceri român Ion ţiriac care încă este acţionar indirect prin Zareba Holding, iar la momentul acela ei deschideau porţile comerţului modern. Atunci erau în România circa 160.000 de mici magazine şi chioşcuri. Astăzi, numărul lor s-a înjumătăţit. 

Metro Cash&Carry vrea ca în trei ani să tripleze numărul de unităţi sub brandul LaDoiPaşi. Aceste magazine nu sunt deţinute însă de grupul german, ci de francizaţii-parteneri.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO