Marii retaileri alimentari susţin că au umplut rafturile cu produse din import tocmai pentru că agricultorii români refuză să se asocieze şi să livreze cantităţi mai mari
Doar 300 de asociaţii sau organizaţii de producători agricoli există în prezent în România, potrivit informaţiilor disponibile pe site-ul Ministerului Agriculturii (MADR), faţă de peste 5.000 câte erau în perioada comunismului, când ţăranii îşi lucrau pământul sau creşteau animalele în gospodării agricole colective (cooperative).
Deşi ideea de „cooperativizare“ a fost promovată şi încurajată, cel puţin la nivel declarativ în ultimii ani, agricultorii români sunt în continuare reticenţi în a se asocia în grupuri sau organizaţii de producători, pentru a putea trece de la agricultura de subzistenţă la agricultura de mare productivitate.
„Reticenţa românilor de a se organiza în grupuri de producători vine din cei 50 de ani de comunism, de când românii erau obligaţi să se asocieze, de aceea acum pe agricultor nu-l mai încântă ideea de asociere. Un alt motiv ar putea fi incapacitatea de a vedea mai departe de interesul propriu, de unde şi mentalitatea «să moară şi capra vecinului». Omul spune: De ce să mă asociez? Să facă altcineva bani pe munca mea? Nu se poate aşa ceva“, a explicat Toma Adrian Dinu, decan al Facultăţii de Management Agricol din cadrul Universităţii de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară din Bucureşti.