Retail&Agrobusiness

Focusul pe mărci private şi expansiunea agresivă îi poziţionează pe retailerii moderni în topul celor mai mari importatori

Pikok şi Baroni sunt doar câteva dintre mărcile private ale Lidl, cel mai mare importator din retailul alimentar

Pikok şi Baroni sunt doar câteva dintre mărcile private ale Lidl, cel mai mare importator din retailul alimentar

Autor: Cristina Rosca

16.03.2015, 20:20 280

Cei mai mari şase jucători din retailul modern local, cu afaceri cumulate de circa 6 mld. euro anul trecut, potrivit estimărilor ZF, îşi fac loc în topul celor mai mari 500 de im­portatori din Ro­mânia, cei mai mulţi urcând în clasament faţă de 2013.

Expansiunea agresivă şi focusul pe mărci private produse în alte ţări din re­giune mai degrabă decât în România au condus la urcarea nemţilor de la Lidl în top zece importatori şi la ascensiunea Auchan (după preluarea Real) de pe 223 pe 108.

La polul opus, niciuna dintre reţe­lele de magazin nu apare şi în topul celor mai mari exportatori locali, top do­minat de companiile din industria auto, din energie şi textile. Cele mai multe dintre acestea apar şi în top importatori pentru că aduc local materii prime pentru a trimite apoi peste graniţă produse finite. Retailerii aduc produse finite care se regăsesc apoi în coşurile de cumpărături şi pe mesele ro­mânilor. În ceea ce priveşte expor­turile lor pe alte pieţe, acestea sunt foarte mici.

„Ascensiunea retailerilor în topul exportatorilor locali se datorează faptului că tot mai mult reţelele pariază pe mărci private produse pe alte pieţe din Europa. În România numărul fabricilor este în scădere, iar costurile de producţie locale sunt mai mari, astfel că retailerii preferă să producă în Polonia, Turcia, Cehia, sau chiar Ungaria şi Bulgaria şi apoi să aducă produsele în magazinele locale“, spune Marcelo Mihai, senior consultant în cadrul com­paniei de consultanţă în mana­gement Geva & Company. El spune că infra­structura proastă este unul dintre mo­tivele pentru care retailerii se orientează spre baze de producţie din alte ţări mai degrabă decât din Ro­mânia. Costurile mari de transport sunt de altfel unul dintre motivele pentru care şi exporturile de mărci private sunt mici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO