Retail&Agrobusiness

Harta comerţului modern, imaginea clară a dezvoltării economice. Bucureştiul şi cele mai importante patru judeţe au jumătate din numărul de magazine

Harta comerţului modern, imaginea clară a dezvoltării...

Autor: Cristina Rosca

11.05.2016, 05:51 3499

♦ Bucureştiul are singur aproape o treime din totalul universului de comerţ modern din România ♦ La polul opus, 15 judeţe din România au o pondere de 1% sau mai puţin în totalul universului ♦ În Călăraşi, Tulcea sau Sălaj sunt maximum zece magazine din comerţul modern.

„Nivelul salarial şi puterea de cum­părare din Bucureşti şi împrejurimi atrag re­tailerii să deschidă aici ma­gazine pe bandă ru­lantă. Apoi, după Ca­pitală ei se orientează către marile oraşe unde populaţia este pe măsură şi salariul la fel“, spune Cătălina Aldea, fost executiv din comerţul modern şi actualmente consultant în retail. Ea a lucrat mulţi ani pentru Mega Image, cel mai extins lanţ de magazine din România, cu circa 470 de unităţi. Din total, circa 90% din magazine sunt în Bucureşti şi Ilfov, unde şi puterea de cumpărare este pe măsură. Spre exemplu, în Capitală salariul mediu este cu 60% peste media pe ţară de circa 2.000 de lei.

Mai mult, oraşul concentrează circa 10% din toată populaţia ţării, dar în universul de comerţ modern are o contribuţie de 30%. El este urmat de Ilfov, judeţul satelit al Bucureştiului, şi de Braşov, Constanţa şi Timiş. Cele cinci au în total ju­mătate din totalul maga­zinelor de tip hipermarket, su­per­market, dis­count sau cash & carry din România, arată o analiză a ZF făcută pe baza datelor oferite de jucătorii din piaţă. Aceste judeţe sunt şi cele care au atras cele mai mari investiţii din ţară, care au cele mai mici rate ale şomajului şi cele mai mari salarii. Aceşti indicatori sunt de altfel printre cei urmăriţi de majoritatea reţelelor străine de comerţ modern. Există însă şi reţelele de discount, care spre deosebire de lanţurile de hiper şi supermarketuri acoperă ţara „fără dis­criminări“.

„Într-adevăr, dis­coun­terii merg peste tot, însă şi ei au priorităţi. Mai mult, şi la ei, la fel ca la ceilalţi retaileri, deschi­de­rile depind de dispo­ni­bi­li­tatea spaţiilor şi de auto­ri­zaţii“, mai spune Cătălina Aldea.

Politica de discount a discoun­te­rilor le permite acestora să intre şi în oraşe mici, cu putere de cumpărare pe mă­sură. Aici ei se bat de cele mai multe ori cu jucătorii locali sau cu lanţurile de super­mar­keturi. Focusul pe preţ îi ajută însă pe aceştia să câştige teren, în special în zonele mai să­race ale ţării.

„Discounterii merg de regulă peste tot. Avan­tajul lor este că circa 80% din ofertă este reprezentată de produse alimentare, de cele mai multe ori produse de bază“, spune un executiv de top din comerţul modern. Mai mult, oferta este alcătuită din produse cu preţuri mici, acesta fiind conceptul acestor jucători. În România pe segmentul de discount sunt activi Lidl şi Penny Market. De altfel, cei doi au acoperit toate judeţele României. La fel a făcut şi Profi, lanţul de supermarketuri care pariază însă ca model de business tot pe preţuri mici.

Astfel, cei trei sunt de altfel cei mai extinşi jucători în judeţele cele mai sărace ale ţării. Mai bine de o treime din judeţele ţării (15) au mai puţin de 1% din universul local de comerţ care numără 1.721 de magazine sub mai multe formate. Astfel, în 15 judeţe din România există maximum 17 magazine de comerţ modern. De altfel, trei judeţe au zece unităţi sau mai puţin, acestea fiind Tulcea, Sălaj şi Călăraşi. Ele sunt şi printre cele mai sărace judeţe ale ţării, acestea fiind încă o dovadă că dezvoltarea comerţului modern urmăreşte dezvoltarea economică. Comerţul modern cuprinde 12 reţele cu afaceri anuale de peste 9 mld. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO