Retail&Agrobusiness

Index alimentar ZF. Retailerii au ridicat încet preţurile la alimente în ultimul an. Uleiul şi zahărul au creşteri de peste 20%

Index alimentar ZF. Retailerii au ridicat încet...

Autor: Mădălina Panaete

14.04.2016, 13:00 1471

Rata medie a preţurilor de consum în ultimele doisprezece luni (aprilie 2015-martie 2016) a fost de -1,4%.

La zece luni de la reducerea TVA la alimente de la 24% la 9%, pre­ţurile la anumite produse ali­men­tare precum lapte, zahăr, ulei, con­dimente sau apă minerală sunt în creştere, chiar şi cu mai mult de 10%, în condiţiile în care această măsură era me­nită să taie din costul cu mâncarea şi să aducă mai mulţi bani în buzunarele românilor, arată indezul alimentar ZF, care a luat în calcul un coş alimentar cu 23 de pro­duse din două ma­gazine online – Carrefour şi Mega Image (eMag). Anterior, ZF a luat în calcul şi Cora Drive, însă magazinul online era închis în data de 12 aprilie, când au fost culese datele.  In­dexul ZF nu are pretenţia de a fi un indicator sta­tistic, este o cercetare simplă realizată lunar cu mijloace jurnalistice şi are la bază doar informaţii disponibile pe site-urile ma­ga­zi­nelor care vând şi online. Indexul nu ia în con­siderare promoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite alimente. De asemenea, in­dexul cuprinde o mică parte din produsele ali­men­tare, în condiţiile în care într-un hiper­market pot exista chiar şi 60.000 de produse, atât alimentare, cât şi nonalimentare.

În magazinul Carrefour Online preţul unui coş cu 23 de produse alimentare costă circa 140 de lei, în creştere cu 4% faţă de 8 iunie, iar în eMag are un preţ de 137 de lei, cu aproape 1% mai mult faţă de perioada men­ţionată.

Cele mai mari creşteri de preţ în perioada 8 iunie-12 aprilie le-au avut zahărul Măr­găritar (1 kg), cu un avans de peste 33% în ma­gazinul online Carrefour Online, şi de aproape 25% în  eMag (care are un par­te­ne­riat cu Mega Image). Şi uleiul Floriol (1 litru) are în prezent un preţ mai mare faţă de 8 iu­nie, creşterea fiind de 20% în ma­gazinul on­line al Carrefour şi de 12% la Mega Image.

Pe de altă parte, majorări de preţuri au suportat şi condimentele pentru carne de pui Kamis (27% în Mega Image şi 25% în Carrefour Online), mâncarea pentru animale Whiskas – hrană uscată cu vită (1,5 kg), dar şi baza pentru mâncăruri Delikat.

Creşteri de preţ au avut-o şi lactatele şi carnea. Astfel, un litru de lapte Napolact are un preţ de 4,3 lei în cadrul magazinului online al Carrefour, în creştere cu 2,4%. Însă, preţul laptelui de la raft depinde de preţul materiei prime, care în anumite perioade ale anului, în special iarna, este mai ridicat.

Însă, faţă de luna aprilie 2015, înainte de reducerea TVA preţul coşurilor de alimente s-au menţinut pe minus. Cu toate acestea, procentul de reducere este pe o pantă ascendentă. Astfel, dacă imediat după reducerea TVA preţul unui coş de alimente a scăzut cu 12-13%, acum procentul merge sub 10% în magazinul online eMag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO