Retail&Agrobusiness

Paradoxul marilor retaileri: Susţin prezenţa produselor româneşti în magazin, dar refuză să accepte legea supermarketurilor, care cere 51% marfă românească la raft

Mircea Isvoranu, manager achiziţii legume-fructe Carrefour România

Peste 90 % din produsele noastre marcă proprie sunt fabricate în România

Mircea Isvoranu, manager achiziţii legume-fructe Carrefour România Peste 90 % din produsele noastre marcă proprie sunt fabricate în România

Autor: Roana Rotaru

05.05.2017, 00:08 766

Kaufland, Carrefour şi Lidl afirmă că susţin produsele româneşti în magazine şi fac campanii de marketing prin care se poziţionează ca furnizori de produse româneşti, însă refuză să accepte legea supermaketurilor, care prevede 51% produse româneşti la carne, lapte, fructe, legume, pâine, miere şi ouă.

Carrefour şi-a înfiinţat propria cooperativă de legume prin crearea unui depozit în co­muna Vărăşti, judeţul Giurgiu,  Kaufland ajută pro­du­cătorii agricoli să obţină o certificare care atestă calitatea produselor, iar Lidl afirmă că a încheiat un parteneriatul strategic cu mediul universitar agricol din Bucureşti pentru sprijinirea producătorilor români de legume şi fructe.

Precuparea retailerilor de a avea pe rafturi produse româneşti vine după ce anul trecut decidenţii români au hotărât să schimbe modul în care retailerii fac business, modificând legea 321/2009 privind comerţul cu produse alimentare. Această lege a fost iniţiată pentru ca produsele româneşti să ajungă mai uşor pe raftul supermarketurilor, dar şi pentru a echilibra puterea de negociere a comercianţilor şi producătorilor.

„Retailerii au înţeles un mesaj: că fermierii au devenit uniţi şi că lucrurile nu mai puteau merge la infinit prin jupuirea producătorului român ca întreg profitul să-l câştige comerciantul. E şi o campanie de imagine destul de agresivă în favoarea produselor româneşti, dar de la vorbe la fapte e o cale foarte lungă“, a declarat pentru ZF Emil Dumitru, preşedintele Pro Agro.

Retailerul francez Carrefour România, cu peste 250 de magazine la nivel naţional, şi-a deschis la începutul lunii aprilie o cooperativă în judeţul Giurgiu prin care colectează într-un depozit construit din bani proprii peste 5.000 tone de legume pe an, colectate de la 80 de mici gospodari din Vărăşti, care împreună cultivă peste 60 de hectare, dintre care 15 hectare sunt solarii.

„5.000 de tone din ceea ce achiziţionează Carrefour într-un an reprezintă foarte puţin. Dacă excludem articolele care nu se produc în România, deci din produsele româneşti, nu mai înseamnă la fel de puţin (...) Pentru comuna Vărăşti 5.000 de tone reprezintă enorm şi sunt convins că odată cu expansiunea noastră şi numărul de familii şi articole va creşte“, a spus ieri Mircea Isvoranu, manager achiziţii legume-fructe la Carrefour România, prezent la conferinţa „MediafaxTalks about agricultura Ro­mâniei“, un eveniment organizat de Me­dia­fax în parteneriat cu publicaţia Agroin­teli­genţa.

Emil Dumitru, preşedintele Pro Agro, consideră că retailerul Carrefour nu s-ar fi asociat dacă statul nu ar fi sprijinit activitatea cooperativelor agricole prin oferirea de facilităţi fiscale precum scutirea de la plata impozitului agricol a cooperativelor agricole pentru primii cinci ani de la constituire sau reducerea impozitului pe profit al cooperativei agricole cu 20% tot pentru aceeaşi perioadă.

„Carrefour nu cred că s-ar fi asociat dacă nu era legea cooperaţiei agricole care să-i ofere şi nişte avantaje fiscale. Chiar am să vă urmăresc cu atenţie, pentru că sunt un aprig susţinător al legii 321/2009, să vedem cum împărţiţi şi riscurile producţiei pe filieră de produs“, a spus preşedintele Pro Agro, prezent la acelaşi eveniment.

Un alt retailer care s-a aliniat cerinţelor pieţei este reţeaua germană de retail Kaufland, care la sfârşitul anului trecut a lansat un program prin care sprijină financiar 18 producători români de legume şi fructe cu peste 150.000 de euro pentru obţinerea certificării internaţionale Global GAP (Good Agricultural Practices), care-i va ajuta să exporte produse oriunde în lume. Potrivit reprezentanţilor Kaufland, aceasta este cea mai înaltă certificare la nivel agricol care se acordă pentru siguranţa alimentară.

La fel, Lidl România a organizat la sfârşitul lunii aprilie Ziua Cultivatorului de Roşii, o nouă iniţiativă de susţinere a producătorilor locali, realizată în parteneriat cu Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară Bucureşti, care a luat forma unui seminar de informare, potrivit reprezentanţilor Lidl.

Legea 51% produse româneşti a fost promulgată în vara anului trecut într-un cor de proteste ale retailerilor. Aceasta prevede ca cel puţin 51% din produsele agroali­men­tare prezente la raft să fie produse local, o măsură care nu se aplică, atât din cauză că această parte a legii nu are norme de aplicare, cât şi din cauză că Executivul european a băgat România în prima etapă a unei proceduri de infringement din cauza acestei legi, acuzând România de încălcarea principiului liberei circulaţii a mărfurilor între statele membre ale UE.

Pe lângă partea cu 51% produse ro­mâ­neşti, modificările aduse legii 321/2009 in­terzic retailerilor încasarea de taxi şi servicii de la furnizor, impun termene de plată mai scurte pentru produsele proaspete şi interzic retailerilor să pretindă furni­zo­rului să nu vândă altcuiva mai ieftin decât lor.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO