Retail&Agrobusiness

Retailul modern după tranzacţia Billa – Carrefour. Ce urmează? Noi preluări

Retailul modern după tranzacţia Billa – Carrefour. Ce...

Autor: Cristina Roşca

27.12.2015, 11:01 8837

Grupul francez Carrefour, prezent pe piaţa locală cu circa 180 de magazine cu afaceri de peste 1 mld. euro, a preluat la începutul săptămânii în România reţeaua de supermarketuri Billa, cu circa 85 de magazine si afaceri de peste 300 mil. euro. Tranzacţia iniţiată acum mai bine de un an, a fost încheiată după lungi discuţii şi are o valoare de circa 100 mil. euro. Grupul Carrefour a lucrat cu casa de avocatură Ţuca Zbârcea & Asociaţii, echipa fiind coordonată de partenerul Răzvan Gheorghiu-Testa. Avocaţii celeilalte părti au fost cei de la casa de avocatură Schoenherr, cu o echipă sub coordonarea lui Markus Piuk.

Jucătorii din piaţă spun însă nu aceasta nu va fi singura tranzacţie din retailul modern, anii următori vor aduce mai multe preluări şi fuziuni. Cei mai mici jucători din comerţul modern erau lanţul de supermarketuri Billa, hipermarketurile Cora şi Real. Potrivit datelor ZF în jurul celor trei jucători se purtau sau se poartă discuţii de preluare. Astfel francezii de la Carrefour au preluat Billa, după ce Mega Image şi un fond de investiţii s-au retras din cursă. În cazul Real, controlat de nemţii de la Metro, lanţul de hipermarketuri mai deţine în România doar patru magazine după ce alte 20 au fost preluate de francezii de la Auchan în cea mai importantă tranzacţie de pe piaţa locală de retail, evaluată la peste 200 mil. euro. Oficialii Metro afirmau recent că vor vinde şi aceste magazine dacă vor găsi cui, însă nu sunt presaţi să o facă, astfel aşteaptă o ofertă bună.

Lanţul de hipermarketuri Cora este în prezent cel mai puţin extins retailer din comerţul modern cu doar 11 unităţi după ce a închis în acest an magazinul din Arad. Lanţul de hipermarketuri Cora a frânat expansiunea în România încă de la finalul lui 2013 deoarece acţionarii grupului franco-belgian sunt nemulţumiţi de rezultatele financiare, potrivit unor surse din piaţă. Reprezentanţii Cora au confirmat anterior informaţiile, însă afirmau că este momentan vorba de o consolidare a businessului, nu de o vânzare. Cora a blocat mai multe dintre proiectele care urmau a fi dezvoltate atât pe terenuri proprii cât şi în centre comerciale. Mai mult, franco-belgienii anunţau că vor continua investiţiile în online urmând a deschide în acest an trei noi puncte drive-in - locuri de unde clienţii îşi pot ridica produsele comandate pe internet – pe lângă cel disponibil în magazinul din zona Lujerului, din cartiertul bucureştean Militari. Până în prezent însă nu a fost inaugurat însă niciun alt punct de drive-in.

Surse din piaţă afirmă însă că Philippe Bouriez, fondatorul Cora a murit în luna martie a anului trecut, iar în piaţa de retail este vehiculată informaţia potrivit căreia moştenitorii acestuia caută bani pentru realizarea succesiunii şi analizează operaţiunile din fiecare piaţă în parte pentru a le stabili potenţialul. Cora este în prezent lanţul cel mai puţin extins din România (în afara de Real care a vândut deja cea mai mare parte a hipermarketurilor către Auchan şi care mai are doar patru magazine), astfel că ar putea fi o ţintă pentru concurenţii de la Carrefour sau Auchan care activează pe acelaşi segment şi pe acelaşi format. Mai mult, surse din piaţă au afirmat că franco-belgienii analizează chiar vânzarea pe bucăţi a reţelei. De altfel, în prezent, mai mulţi jucători îşi analizează poziţia actuală pe piaţa din România, pentru a stabili dacă mai continuă expansiunea, dacă se opresc sau dacă ies din România, având în vedere că nu toate reţelele au marjă de profit satisfăcătoare pentru acţionari.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO