Retail&Agrobusiness

Românii cheltuie peste 4% din salariul lunar pe haine şi pantofi, mai mult decât germanii sau cehii

Românii cheltuie peste 4% din salariul lunar pe haine...

Autor: Cristina Rosca

13.11.2015, 18:37 1714

Cu salarii de opt ori mai mici decât în Germania, dar cu preţuri similare la haine şi pantofi, românii ajung să aloce lunar cea mai mare pondere din venit pentru achiziţiile de modă.

Un român cheltuie lunar 17 dolari pentru achiziţia de haine şi pantofi, cu 30% mai puţin decât un ceh sau un polonez şi de cinci ori mai puţin decât un neamţ. Totuşi, românii alocă cea mai mare parte din salariul lunar, de 4,2%, situaţie ce con­firmă astfel că piaţa locală este mai dis­pusă să cheltuie bani pe haine şi încăl­ţăminte.

„Românii sunt pasionaţi de modă şi spre deosebire de cehi şi polonezi sunt mai dis­puşi să cheltuiască bani pe haine“, spunea în această vară Ralf Wein, neamţul care conduce operaţiunile H&M în regiune. De altfel, şi rezultatele H&M în fiecare dintre pieţe susţin această afirmaţie. Potrivit calculelor ZF, încă de la început România s-a numărat printre pieţele cu cele mai bune rezultate, în regiune, fiind „campioană“, cu vânzări medii per magazin cu 50% mai mari decât în Cehia spre exemplu. Deşi salariul mediu în România este de două ori mai mic decât în Polonia şi Cehia, vânzările maga­zi­nelor H&M sunt mai mari, susţinute de ape­titul pentru modă al consumatorilor locali.

Comportamentul de consum al româ­nilor este de fapt unul dintre factorii deter­minanţi pentru retailerii care aleg să vină pe piaţa locală în număr mare. Inditex (pr­o­prie­tarul Zara), H&M şi C&A – cei mai mari jucători din moda europeană - sunt toţi pre­zenţi local. Acestor giganţi li se adaugă alte zeci, chiar sute de nume locale şi inter­na­ţionale care încearcă să mă­nânce o felie cât mai mare din piaţa de 4,1 mld. dolari, po­tri­vit datelor oferite de compania de cer­ce­tare de piaţă Euro­monitor.

Mai mult, piaţa ur­mează să avanseze în acest an cu aproape 7%, potrivit aceleiaşi surse, cel mai rapid avans în contextul în care în Cehia, Polonia şi Germania creş­terea nu va depăşi 1,5%.

De altfel, nu doar jucători cu afaceri de sute de milioane sau de miliarde de dolari intră în România, ci şi retaileri aflaţi la început de drum. Toţi vorbesc însă de piaţa locală ca fiind pasionată de modă.

Antreprenorii cehi Ladislav Trpak şi Olda Bajer au lansat în 2012 retailerul multibrand de modă ZOOT, care a ajuns deja la vânzări cumulate de 18 milioane de euro în acest an pe pieţele din Cehia şi Slovacia. Compania a intrat recent pe piaţa din România, a treia pentru retailer.

„Am fost şi în Polonia să analizăm piaţa, şi am venit şi în România. Am ales piaţa locală pentru expansiune momentan. Vrem să continuăm să ne extindem şi în alte state, însă treptat şi atent“, spuneau ei recent.

Despre români cei doi antreprenori din Cehia spun că sunt mai deschişi şi mai pasionaţi de modă decât co-naţionalii lor, motiv pentru care cred că există potenţial pentru dublarea businessului sau chiar pentru creşteri mai mari în următorii trei ani. Ei vor să ajungă la 40-50 mil. euro în trei ani. Datele Euromonitor arată că fiecare român cheltuie 17 euro pe haine şi încălţări lunar. Pon­de­rea în salariu este mai mare decât a consumatorilor din regiune sau din Germania, iar acest lucru poate fi ex­plicat prin faptul că salariul local este la jumătate faţă de cel din Cehia sau Polonia şi de opt ori mai mic decât în cea mai puternică economie europeană. Preţurile însă sunt de cele mai multe ori aliniate la nivel european. Mai mult, românii pun mai mare accent pe haine, pe felul în care arată şi pe brand, astfel că investesc mai mult raportat la salariu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO