Retail&Agrobusiness

Zeci de camioane cu mâncare, blocate în drumul lor spre hipermarketuri şi supermarketuri

Într-o zi normală cele aproape 2.000 de magazine din comerţul modern vând de 25-30 mil. euro, potrivit estimărilor ZF

Într-o zi normală cele aproape 2.000 de magazine din comerţul modern vând de 25-30 mil. euro, potrivit estimărilor ZF

Autor: Cristina Rosca

12.01.2017, 00:04 553

Scăderea vânzărilor, încă greu de contorizat.

Circulaţia dificilă în special pe drumurile din sud-estul ţării a îngreunat aprovizionarea hipermarketurilor şi supermarketurilor de către retaileri. Astfel, viscolul, zăpada mare şi deci închiderea unor drumuri au dus la întârzieri în aprovizionare. Unele camioane încărcate cu marfă au fost timp de mai multe ore blocate pe drum în dimineaţa zilei de ieri, însă până în a doua parte a zilei situaţia s-a îmbunătăţit, spun retailerii. Mai bine de 1.000 de camioane de diferite tonaje circulă zilnic pe străzile României pentru a alimenta cele aproape 2.000 de hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount sau cash & carry din comerţul modern local.

„Circulaţia pe drumurile naţionale a fost dificilă în special în zona de sud-este a ţării. Am avut dificultăţi de aprovizionare la magazinele noastre din Constanţa, Galaţi şi Brăila. Tot din cauza condiţiilor de trafic din zona respectivă au existat şi scăderi ale numărului de clienţi”, spun oficialii Selgros Cash & Carry. Spre deosebire de lanţuri de magazine de tip hipermarket, supermarket sau discount care merg către clientul final, reţelele cash & carry se adresează revânzătorilor – micilor comercianţi – şi jucătorilor din HoReCa. Pe piaţa din România sunt active doar cele două reţele moderne de tip cash & carry, Metro Cash & Carry fiind prezent din 1996, iar Selgros din 2001.

În cazul Selgros, livrările se fac de către furnizori sau prin firma de logistică parteneră, compania nu are camioane proprii. Fiecare jucător din comerţul modern lucrează cu mai multe companii specializate de transport, existând retaileri care externalizează aceste servicii chiar către 25 de transportatori, potrivit celor mai recente date ale ZF. Niciun comerciant nu are propria flotă.

„În medie aprovizionarea magazinelor se realizează zilnic cu 75 - 80 de camioane. Din ultimele informări, ştim că aproximativ 10 - 12 camioane au întâmpinat probleme în trafic”, spun şi oficialii lanţului de magazine Penny Market. Ei adaugă că ninsoarea a creat probleme în zonele Bucureşti, Dobrogea, Moldova, dar şi Miercurea Ciuc, Gheorgheni şi Harghita.

„De exemplu, sâmbătă, 7 ianuarie 2017, am reuşit să aprovizionăm 52 din cele 97 de magazine deservite de depozitul din Ştefăneştii de Jos deoarece autostrada A2 şi restul variantelor de drum între Feteşti şi Constanţa au fost închise. Astăzi estimăm că 25% dintre magazinele care aparţin depozitului Ştefăneşti nu pot fi aprovizionate, însă magazinele din zona Transilvania încă nu întâmpină astfel de probleme.”

La rândul lor, reprezentanţii Carrefour vorbesc despre întârzieri în aprovizionarea magazinelor, însă „nimic major”. Alţi retaileri spun că situaţia aminteşte de anii 2012 şi 2013 când vremea rea a blocat iarăşi circulaţia pe mai multe drumuri din România. „În 2012 a fost chiar mai rău pentru că timp de trei zile am avut camioanele blocate în zona Moldovei”, explică managerul unui jucător din comerţul modern. În acest an blocajele au durat doar câteva ore sau maximum o zi, în special în zona de sud şi de est a ţării.

Vremea rea nu a afectat însă doar aprovizionarea magazinelor, ci şi traficul şi vânzările. Astfel, zăpada i-a ţinut în casă pe români. „S-a simţit o foarte mică scădere a traficului de clienţi în magazine, ceea ce este normal, din cauza vremii”, spun reprezentanţii Carrefour, care nu înaintează însă cifre. Totuşi, au existat clienţi care s-au grăbit să îşi facă aprovizionarea înainte ca zăpada să cadă din nou şi viscolul să se întoarcă, astfel că scăderea traficului în magazine ieri a fost contrabalansată de o evoluţie în sens invers în ziua anterioară.

„Prezenţa mai redusă a produselor la raft va influenţa nivelul vânzărilor, însă impactul este greu de estimat în acest moment”, conchid reprezentanţii Penny Market.

Într-o zi normală cele aproape 2.000 de magazine din comerţul modern vând de 25-30 mil. euro, potrivit estimărilor ZF.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO