Ştefan Stancu a decis în urmă cu un an să parieze pe bucătăria mexicană la Bucureşti şi a deschis restaurantul Taqueria din Promenada Mall, o investiţie de 100.000 euro, planurile de viitor incluzând un food-truck, un nou restaurant în Bucureşti şi apoi extinderea conceptului în alte capitale europene.
„Am plecat în SUA în 1999, când în România lucrurile erau foarte întunecate. Apoi, de câte ori veneam în vizită vedeam că lumea şi mentalitatea se schimbă. Acum locuiesc şi la New York şi aici, după ce am lansat acest business“, a povestit Ştefan Stancu, proprietarul Taqueria. În State, românul a pornit de la munci simple, la bucătăria unor restaurante, şi a ajuns până la poziţia de Food&Beverage manager la Radisson Hotel în Denver.
În opinia lui, un criteriu de bază pentru a deschide un restaurant şi a supravieţui este să oferi produse proaspete, să ai furnizori care pot livra constant şi să nu fi nevoit să foloseşti conserve. Taqueria are un contract cu un furnizor din Bucureşti, care aduce produse mexicane proaspete, cum sunt ardeii jalapeno sau cabanero, via Olanda.
„Eu mănânc multă mâncare mexicană atunci când sunt la New York şi pun bucătăria mexicană lângă alte bucătării de top ca valoare. Cred că românii sunt pregătiţi să treacă de la shaorma la mâncare mexicană“.
El a deschis restaurantul împreună cu un coleg din New York, de origine mexicano-columbiană, care a stat trei luni în România pentru a pregăti reţetele şi trainingul angajaţilor.
În prezent, restaurantul are afaceri de circa 25.000 euro pe lună şi ar trebui să ajungă la 30.000 euro pentru a fi pe break-even. „Încă lucrăm la educaţia populaţiei pentru că nu au gustat şi le e frică să încerce lucruri noi“. La Taqueria se vând 100-150 de burittos pe zi, iar bonul mediu este de 25-30 lei.
Din totalul afacerii, circa 15% provin din zona de catering, fiind şi mulţi clienţi americani sau sud-americani care comandă produse pentru evenimente. „Putem face un taco-bar, la preţul de 25 lei/persoană, şi pregătim toată mâncarea acolo.“
Următorii paşi ai afacerii includ achiziţionarea unui food-truck, pe care să îl ducă vara pe litoral, iar iarna la munte, precum şi la festivaluri. Apoi urmează al doilea restaurant în Bucureşti.
În ceea ce priveşte nivelul chiriilor din mall, acestea sunt mari, undeva la 70-130 euro/mp. Ştefan Stancu spune că preţurile nu sunt mult diferite de ce se găseşte la New York, unde cu 3000-4000 euro găseşti o locaţie de restaurant foarte bună. „Acolo e un pic altfel, oamenii susţin un restaurant bun indiferent unde e. Vadul este creat de restaurant. Citesc reviewurile si se duc după el chiar dacă e după colţ“.