Companii

Retail alimentar in 2015: Cine va castiga lupta din comert, hipermarketul sau magazinul mic?

Retail alimentar in 2015: Cine va castiga lupta din comert, hipermarketul sau magazinul mic?
13.01.2010, 00:00 1163

2009, primul an in care lanturile de hipermarketuri s-auconfruntat cu scaderi de consum in Romania, a temperat apetitul deextindere al retelelor de magazine mari si a adus in prim-planmagazinele cu discount, care s-au dovedit a fi castigatorii crizeiin comertul alimentar. Cresterile explozive de vanzari siexpansiunea cu orice pret vor deveni istorie pe o piata care niciin acest an nu va da semne de revenire, prognozeaza jucatorii din comert.

"In urmatorii 5 ani va continua sa creasca ponderea retailuluimodern, chiar daca nu in acelasi ritm ca in anii dinaintearecesiunii. Estimam o crestere anuala a cotei de piata a marilorretele de 2-3 procente, ajungand in 2015 la o pondere deaproximativ 55-60% in sectorul bunurilor de larg consum", afirmaAndi Dumitrescu, directorul general al GfK Romania, cea mai marecompanie de cercetare a pietei la nivel local. Si Gunter Grieb,directorul executiv al retelei Profi si unul dintre cei mai vechiexpati din retailul local, estimeaza majorarea cotei de piata acomertului modern la 60% sau chiar mai mult la orizontul anului2015. El mai spune ca discounterii alimentari si-ar putea dublanumarul de locatii in urmatorii cinci ani, ceea ce ar ducesegmentul de profil la peste 600 de unitati operationale.

"Discounterele si magazinele de proximitate vor avea cele maimari rate de crestere ale vanzarilor in 2010 si in urmatorii cinciani", afirma Grieb.

3-4 discounteri in fiecare oras cu 20.000 delocuitori

In urmatorii cinci ani se va da adevarata lupta pentru clientiintre marile lanturi de retail prezente pe piata, pentru ca ramanfoarte putine orase mari neacoperite de formatele de comert modern.Sunt operationale chiar in acest moment cateva parcuri de comertcare adapostesc doi retaileri alimentari concurenti, cel mai bunexemplu fiind proiectul Shopping City Sibiu cu doua hipermarketuriCarrefour si Real la o distanta mai mica de 50 de metri. "Odata cuintensificarea competitiei in orasele mari, hipermarketurile auinceput deja sa-si indrepte atentia catre orasele mai mici,incercand sa le acopere si pe cele cu mai mult de 70.000 delocuitori", afirma Georgiana Andrei, Manager Retail Division alColliers.

Competitia se va accentua si in orasele foarte mici, vizate desupermarketuri si discountere, prognozeaza Caius Crisan, fostuldirector al retelei de magazine cu discount Profi si actualuladministrator al dezvoltatorului imobiliar Rip-Est din Timisoara."Peste cinci ani estimez ca in orasele cu 20.000-30.000 delocuitori vor fi prezenti toti operatorii mari de magazinediscounter", afirma el.

Vom vedea o ofensiva a discounterelor in zonele ruralein urmatorii cinci ani?

"Discounterii vor intra fara probleme si in localitatile cu maiputin de 10.000 de locuitori. In Germania, de exemplu, sunt orasede 8.000 de locuitori cu 2-3 discountere, un supermarket, omacelarie si o brutarie, lucrucare este conditionat si impulsionat de puterea de cumparare, nu denumarul locuitorilor", spune Rainer Exel, directorul general siunul din actionarii retelei de magazine MiniMax Discount.

Caius Crisan vede insa pragul minim la localitatile cu 8.000 delocuitori.

Evenimentul anului 2010 pe piata de retail alimentar va fiintrarea discounterului german LIDL si este de asteptat ca si Aldi,un jucator gigant la nivel european, sa se lanseze in Romania panain 2015, potrivit jucatorilor activi in segmentul cu discount.

In 2015 este posibil sa vedem inca retele de hipermarketuri inexpansiune, insa competitia pe piata ii va forta pe operatori samizeze pe formate mai mici de magazine, estimeaza reprezentantulunui retailer strain. Unitatile Cora si Auchan din Bucuresti, caredetin fiecare o suprafata de vanzare de peste 15.000 de metripatrati, ar putea ramane astfel cele mai mari hipermarketuri de pepiata locala.

Segmentul magazinelor cash & carry, care se adreseazaclientilor profesionisti precum revanzatori sau restaurante sibaruri, ar putea finaliza expansiunea pana in 2015, prognozeazareprezentantii retelei Selgros.

"Noi vrem sa mergem inainte cu planul nostru de expansiune careprevede un total 21 de magazine in urmatorii ani, iar in 2015 vomlucra in principal la consolidarea afacerii noastre", afirma PiaKrauss, directorul de marketing al Selgros Cash & CarryRomania.

Metro Cash & Carry, cel mai mare jucator din comert dupavaloarea vanzarilor, a pus expansiunea in plan secund inca din2006, astfel incat in ultimii trei ani reteaua a deschis un singurmagazin nou.

Peste 1.000 de magazine mici de proximitate in2015

Comertul de proximitate se va transforma si el odata cu aparitiachioscurilor moderne, cu un concept similar magazinelor dinbenzinariilor, prognozeaza jucatorii din retail. In plus, doua marilanturi de supermarketuri, Billa si Carrefour Express, au testatpiata in ultimii doi ani cu formate mai mici, asemanatoaremagazinelor de proximitate din vestul Europei in care oferta laraft se concentreaza pe produsele alimentare proaspete, iarsectorul nealimentar este limitat la produsele de strictanecesitate, precum detergentii.

"Conceptul de convenience store modern (magazin de proximitate ñn. red.) exista acum doar in benzinarii. In 2015 ma astept sa vadpe piata locala peste 1.000 de magazine de acest tip si mai multijucatori mari, de talie internationala. Va fi un segment dominat deinvestitori straini pentru ca micii comercianti nu au know-how sinici resursele financiare necesare pentru a dezvolta retele mari demagazine de proximitate", afirma Dan Vasile, directorul general alRautakirja Romania, operatorul retelei de magazine de proximitateR-Kiosk.

Ca si segment de piata, GfK estimeaza ca magazinele deproximitate isi vor avea locul lor in comertul local in urmatorii2-3 ani. "Magazinele mici de cartier nu vor disparea curand, elereusind de altfel si in 2009 sa isi mentina o cota de piataonorabila (de 32%, la fel ca in 2008). Aceasta tendinta se vamentine cel putin in urmatorii 2 sau 3 ani", estimeaza AndiDumitrescu.

"Numa astept sa vad o revenire a cresterii consumului mai devreme de2011, iar in urmatorii cinci ani cresterile explozive aleafacerilor retailerilor alimentari vor fi istorie. Probabil ca unavans de 5% in retail va fi considerat ca fiind unul bun", afirmaGunter Grieb.

Astfel, vanzari de 10.000 de euro pe metru patrat, cat auinregistrat magazinele Metro, Carrefour si Cora in 2007, potrivitcalculelor ZF, vor fi aproape imposibil de atins in urmatorii cinciani pe piata romaneasca, in conditiile in care media vanzarilor peunitate s-a redus in 2008 si 2009 din cauza intensificariicompetitiei pe piata.

Estimari depasite

Ce se estima in 2004 pentru 2010 si ce s-aintamplat

In anuarul "Romania 2010" publicat de Ziarul Financiar in 2004marii retaileri prognozau extinderea lanturilor de hipermarketuripana la un total de 35-40 de unitati, o estimare care s-a dovedit afi prea rezervata in raport cu ceea ce s-a intamplat de fapt. Pepiata sunt acum aproape 100 de hipermarketuri, jumatate fiindoperate de Kaufland, un retailer care dezvolta un concept dehipermarketuri de dimensiuni mici (3.000-5.000 de metri patrati) cupolitica de discount. Daca in 2004 erau active doar reteleleCarrefour si Cora, venirea Real, Auchan si Kaufland incepand cuanul 2005 a impulsionat dezvoltarea segmentului de profil.

Hipermarketurile au fost vedetele retailului modern pana in2009, iar expansiunea realizata prin investitii de peste 1-2miliarde de euro nu a "iertat" niciun oras cu mai mult de 200.000de locuitori.

Discounterii ar putea urma modelul hipermarketurilor din ultimiicinci ani datorita faptului ca pe acest segment de piata si-aufacut intrarea doi jucatori noi in 2009, iar incepand cu 2010 suntasteptate si lansarile LIDL si Aldi la nivel local.

"Cota discounterelor in anul 2010 va fi de 12%. Daca puterea decumparare va creste ca pana acum, nu vor mai ramane orase cu20.000-25.000 de locuitori fara discountere", spunea in 2004 RainerExel, directorul general si actionar la MiniMax Discount. Inprezent, el estimeaza ca discounterele vor trece de cota de piatade 10% in acest an.

In urma cu sase ani, retailerii vedeau un comert modern decateva miliarde de euro in 2010. Anul acesta, intr-un raport alConsiliului Concurentei pe piata alimentara comertul modern eraestimat la 6 miliarde de euro in 2007. Luand in calcul ritmulexpansiunii marilor retele din ultimii doi ani, se poate estima caformatele moderne de comert au ajuns anul trecut la vanzari de 7-8miliarde de euro pe piata romaneasca.

O prognoza care s-a materializat a fost cea avansata dereprezentantii GfK in 2004. Acestia vedeau comertul modern ajungandla o cota de piata in sectorul FMCG de peste 45% in2010.

Supraindatorarea a facut victime

Modelul antreprenorial a esuat in 2009. Ce sanse desupravietuire au chioscurile?

In ultimul an, cand piata s-a contractat din cauza crizei care atemperat apetitul de consum al romanilor, pariul marilor reteleromanesti pe extindere s-a dovedit a fi unul foarte riscant.

Dupa ce au investit zeci de milioane de euro in expansiune inperioada 2005-2007, operatorii SPAR, Trident si PIC au franat bruscinvestitiile odata cu aparitia primelor semnale de declin in consumla finele lui 2008. La jumatatea anului trecut au venit primelestiri negative de la cei mai mari trei retaileri cu capitalautohton: SPAR din Arad a fost prima mare retea de supermarketuriintrata in insolventa, la cererea actionarilor, fiind urmata deoperatorul Trident din Sibiu si de grupul PIC al fratilor Cornel siIlie Penescu din Pitesti.

Dupa intrarea in insolventa, SPAR si Trident si-au redus drasticsuprafetele de vanzare operate, iar PIC a iesit de pe piata lainceputul lui 2010.

Retailerii si consultantii spun ca modelul antreprenorial dincomertul alimentar modern a esuat din cauza ca operatorii s-auindatorat prea mult pentru a investi in extindere si, in plus, nutoate locatiile alese s-au dovedit a fi profitabile.

"In anii de crestere a consumului s-a actionat ca in vestulsalbatic, retelele s-au extins oriunde, iar o parte din locatiis-au dovedit a fi neprofitabile. Cu totii am invatat o lectie dinceea ce s-a intamplat in acest ultim an, astfel incat cred ca duparedresarea economiei nu ne vom mai intoarce la ritmurile deexpansiune din anii anteriori recesiunii", afirma un reprezentantal unui retailer strain care nu a dorit sa-i fie mentionatnumele.

"Retelele de magazine cu capital romanesc vor esua daca nu vorgasi in viitor alte surse, in afara creditelor bancare, pentrufinantarea extinderii", spune Dan Vasile, directorul general alRautakirja Romania, operatorul retelei de magazine R-Kiosk.

In acest context, vom mai vedea mini-marketuri care functioneazaca afaceri de familie in orasele mari in 2015?

"Vor ramane pe piata magazinele specializate, de exemplu cele depanificatie sau de bauturi, iar mini-marketurile de cartier vordisparea", prognozeaza Vasile.

Ce ii poate ajuta pe micii comercianti locali sasupravietuiasca?

"In primul rand, adaptarea la tendintele moderne si cuspecificitate in comertul alimentar. In plus, profesionalizareapropriilor afaceri (la nivel de sortimentatie, layout almagazinelor, gestionare si eficientizare a stocurilor) sidiversificarea surselor de aprovizionare sunt strategii care ii potajuta pe micii revanzatori sa supravietuiasca", subliniaza DusanWilms, directorul general al Metro Cash & Carry Romania.

"Credem ca ponderea micilor revanzatori in totalul clientilormagazinelor cash & carry nu se va modifica semnificativ inurmatorii cinci ani. Un motiv pentru aceasta presupunere estefaptul ca aproximativ 50% din populatia Romaniei traieste in zonelerurale", afirma la randul sau Pia Krauss, directorul de marketingal Selgros Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO