Companii

Retailerii au încercat să „fenteze“ scăderea consumului cu zeci de deschideri. Vânzările per magazin arată adevărul din comerţ: -30%

Retailerii au încercat să „fenteze“ scăderea consumului cu zeci de deschideri. Vânzările per magazin arată adevărul din comerţ: -30%

Autor: Cristina Rosca

13.07.2012, 00:05 1680

Jucătorii din retailul modern au înregistrat anul trecut scăderi ale vânzărilor per magazin cu până la peste 30% în contextul în care consumul a continuat să scadă, iar retailerii au mers înainte cu deschiderile de magazine noi în încercarea de a-şi menţine afacerile la un nivel similar celui din perioada de boom.

Din totalul celor 13 reţele de comerţ modern doar una singură a reuşit să îşi majoreze vânzările per unitate. Lanţul de supermarketuri de proximitate Profi, deţinut de fondul de investiţii polonez Enterprise Investors, a ajuns anul trecut la vânzări per magazin de puţin peste 2 milioane de euro, în creştere cu circa 14 procente comparativ cu anul anterior. Reţeaua deţine cele mai mici vânzări per magazin din comerţul modern.

"De-a lungul anului 2011 am implementat o serie de proiecte care au îmbunătăţit oferta. Printre acestea se numără schimbarea sortimentaţiei, intro­ducerea de produse proaspete şi produse gătite. Toate aceste schimbări s-au văzut în rezultatele magazinelor", spune Cristian Nacu, partener în cadrul Enterprise Investors.

Profi a fost preluat de Enterprise In­ves­tors la finele lui 2009 şi de atunci a mizat pe o expansiune puternică a reţelei care a ajuns să numere astăzi peste 120 de unităţi, de două ori mai multe decât în momentul achi­ziţiei.

Retailerul a terminat anul trecut cu afaceri de 220 milioane de euro, în creştere cu 50% în euro.

 

Cine are cele mai mari vânzări per magazin

Dacă Profi se află la coada cla­sa­men­telor în funcţie de vânzările per ma­gazin, la polul opus se află trei reţele pe su­prafaţă mare, respectiv Auchan, Selgros şi Cora.

Această situaţie poate fi explicată prin faptul că Profi, precum şi ceilalţi jucători pe segmentul supermarketurilor şi discoun­terelor - au magazine de multe ori mai mici de 1.000 de metri pătraţi şi un număr de produse pe măsură.

La polul opus, hipermarketurile şi magazinele de tip cash&carry au unităţi chiar cu suprafeţe mai mari de 10.000 de metri pătraţi şi zeci de mii de produse.

Vânzările per magazin ale Auchan, Selgros şi Cora depăşesc în fiecare caz 40 de milioane de euro. Calculele ZF au pornit de la rezultatele pe 2011 înregistrate de aceste companii.

Pentru obţinerea datelor privind vânzările per magazin s-au realizat calcule simpliste, fără a se ţine cont de datele de deschidere ale noilor magazine. Acelaşi mecanism de calcul a fost folosit şi pentru 2010.

 

Vânzări per magazin mai mici

Cei trei retaileri care îşi împart podiumul celor mai mari vânzări per magazin au înregistrat scăderi comparativ cu 2010.

Astfel vânzările per magazin ale Cora au scăzut cu aproape 38%, potrivit calculelor ZF, de la peste 65 mil. euro.

Cifra de afaceri totală a retailerului a scăzut uşor (sub 1%) în 2011 deşi compania a deschis trei magazine noi. Acestea au fost deschise începând cu luna martie şi terminând cu luna octombrie.

Declinul vânzărilor per magazin coboară Cora de pe prima poziţie în top pe treapta a treia a podiumului.

"Cifra de afaceri a magazinelor vechi a fost comparabilă anul trecut cu 2010, astfel putem spune că vânzările acestor unităţi au fost stabile. În 2011 Cora România şi-a focalizat extinderea pe magazine de talie mică, de circa 5.000 mp, ceea ce înseamnă o cifră de afaceri mai mică a acestor unităţi comparativ cu cele tradiţionale. Spre exemplu, magazinul Cora Pantelimon are 16.000 mp", spune Ana Maria Florea, reprezentant PR în cadrul Cora România.

Ea mai spune că magazinele au fost deschise pe tot parcursul anului, astfel unitatea din Drobeta-Turnu Severin a fost inaugurată în martie, cea din Constanţa în iunie, iar cea din Arad la finele lui octombrie.

"Magazinele noi au avut puţin timp să realizeze cifră de afaceri. Dacă aduni vânzările tuturor magazinelor şi le împărţim la opt, este logic să obţinem o valoare mai mică decât în 2010 când o cifră nu cu mult mai mare era împărţită la cinci", adaugă ea. Totuşi, şi în 2010 compania a deschis magazine, în Sun Plaza şi Baia Mare, potrivit datelor ZF.

Şi retailerul cu cele mai bune vânzări per magazin, compania franceză Auchan, a simţit reducerea vânzărilor per unitate cu aproape 20%. Reprezentanţii companiei nu au răspuns până la închiderea ediţiei solicitării ZF privind motivele pentru acest declin.

 

În ritm cu consumul

Consumul şi-a continuat declinul anul trecut, trend început în 2009. Se poate observa însă o temperare a scăderii la 3% în 2011.

În ritm cu scăderea consumului au scăzut şi vânzările per magazin ale Selgros, care deţine o reţea de 19 magazine, ultimul deschis în decembrie 2011.

"Vânzările magazinelor noastre au avut o evoluţie în linie cu cea a consumului datorită unui cumul de factori. În primul rând ne-am adaptat oferta la condiţiile din piaţă. În al doilea rând noi avem o relaţie unu la unu cu clienţii, ceea ce ne ajută la fidelizarea lor", spune Alexandru Vlad, românul care conduce reţeaua.

Al treilea motiv invocat de el este acela că magazinele cash&carry au nevoie de până la cinci ani pentru a se dezvolta complet.

"Astfel, magazinele deschise mai de mult au ajuns acum la maturitate. Acest lucru s-a simţit în vânzările lor şi în vânzările totale ale reţelei", conchide el.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO