Companii

Retailerul de articole sportive Hervis a pornit lupta pentru un loc pe podium, cu managerul care a consolidat brandul Adidas

Retailerul de articole sportive Hervis a pornit lupta pentru un loc pe podium, cu managerul care a consolidat brandul Adidas

Catalin Pozdarie, administratorul Hervis Sport and Fashion: Pot fi schimbari majore in cadrul strategiilor de inchiriere a spatiilor comerciale. E greu de facut un scenariu, dar pentru noi un scenariu pozitiv ar fi micsorarea chiriilor si o flexibilitate mai mare in negociere.

01.12.2008, 16:02 608

Extinderea Hervis pe piata locala pana la o retea de 50 de magazine pe termen mediu este coordonata de Catalin Pozdarie, cel care a consolidat brandul Adidas in Romania.

"In 2009 vrem sa avem intre patru si cinci deschideri, planurile incluzand si magazine in Bucuresti, astfel incat sa acoperim zonele importante ale acestui oras. Urmatorul Hervis, care va avea o suprafata de aproximativ 1.500 de metri patrati, este planificat pentru centrul comercial din Militari", a declarat pentru ZF Pozdarie. Hervis a deschis primul magazin din Capitala la sfarsitul lunii octombrie in centrul comercial Liberty Center din zona Trafic Greu.
Compania se va alatura astfel altor branduri prezente deja pe piata din Romania, ca Deichmann sau Humanic, sau care vor avea ca rampa de lansare centrul comercial din vestul Capitalei, printre acestea numarandu-se Decathlon sau C&A.
Catalin Pozdarie nu se afla insa la primele contacte cu retailul de imbracaminte. In urma cu 16 ani, in timpul ultimului an de facultate, Pozdarie a intrat in contact cu industria textila, angajandu-se la Steilmann, in departamentul de productie. "Chiar daca de profesie sunt inginer, am o afinitate mult mai mare fata de textile decat fata de metale. Mi-a placut foarte mult domeniul, iar un element esential in intrarea mea la Steilmann l-a constituit cunoasterea limbii germane", spune Pozdarie, care dupa doi ani a intrat in retail, fiind numit director de dezvoltare in cadrul Stefanel, prima companie internationala care a intrat in mod direct pe piata de imbracaminte din Romania.
Dupa ce a pus in aplicare planurile de extindere la nivel stradal a retelei de magazine Stefanel, Pozdarie a preluat in 1996 functia de director si administrator al distribuitorului exclusiv Adidas in Romania.
Importatorul brandului Adidas facea parte din grupul Alltrom, controlat de oamenii de afaceri Gabriel Popoviciu si Radu Dimofte, si a fost condus de Pozdarie timp de opt ani. "La momentul respectiv erau doar cateva branduri prezente pe piata. Inaintea Adidas mai intrase doar Lotto, ceea ce inseamna ca practic nu exista oferta, iar asteptarile clientilor sau pozitionarea pe piata a unui brand erau total diferite fata de cele actuale", spune fostul director al managinelor Adidas, care a preluat in 1999 si franciza pentru United Colors of Benetton tot prin intermediul grupului controlat de familia Popoviciu.
In 2003, plecarea lui Pozdarie a coincis cu renuntarea Alltrom la franciza de fashion, in prezent produsele United Colors of Benetton, atat articolele vestimentare cat si accesoriile fiind comercializate de compania Color Trend, cu care grupul italian colaboreaza.
Cat timp a condus divizia de fashion a Alltrom, Pozdarie a urmat trendul pietei, indiferent ca a fost vorba de promovarea articolelor sportive sau de pozitionarea unui brand care se adresa persoanelor cu venituri peste medie.
In 1998, odata cu deschiderea primului centru comercial din Romania, in cartierul Vitan din Capitala, managerul a luat pentru prima data in calcul plasarea magazinelor pe care le conducea intr-o noua locatie.
"La momentul respectiv toata lumea trata un mall cu mai multa reticenta. Comertul stradal era cel mai penetrant, iar astazi nu ne mai putem imagina un oras fara cateva malluri. In 2000 am deschis primul magazin Benetton in Bucuresti Mall, iar in 2001 am intrat si cu Adidas", povesteste Pozdarie, care dupa opt ani a hotarat sa ia o pauza "de retail".
Timp de patru ani a lucrat in alte domenii distantandu-se de comertul cu amanuntul, dar in 2007 a facut cunostinta cu austriecii de la Hervis, divizia de retail sportiv a grupului Spar.
"Pauza de patru ani mi-a facut bine pentru ca am putut vedea cu alti ochi retailul. Cu toate astea, daca esti un om de retail vei ramane un om de retail, iar asta m-a facut sa accept oferta lor, dupa multe altele pe care le-am refuzat. Intamplator, tot o oferta care a venit din sport and fashion m-a facut sa ma intorc", explica cel care a inceput anul trecut sa traseze strategia de expansiune a magazinelor Hervis.
Inca de la inceput, planul pe urmatorii sase ani a vizat atingerea unui numar de 50 de magazine, chiar daca Pozdarie stie ca modul prin care va ajunge la aceasta cifra difera de la an la an.
Hervis a inceput in Cluj cu un magazin de 1.560 de metri patrati si a continuat in Targu-Mures, Sibiu, Braila si Oradea, investind aproximativ 16 mil. euro in amenajarea si fondul de marfa care ajunge la 30 de mii de articole per unitate.
In noiembrie anul acesta, compania si-a facut intrarea in Bucuresti, incercand sa-si plieze oferta in functie de comportamentul de consum din Capitala.
"Puterea de cumparare a clientilor din Bucuresti este cu 60% peste media pe tara, de aceea oamenii se orienteaza spre brand, fashion, spre lucruri mai scumpe. In general modul de organizare in magazin difera de la un oras la altul. Exista orase in care clientii cumpara mai multe biciclete si atunci suprafata alocata bicicletelor e mai mare. Nu cred intr-o gama fixa, iar companiile care nu se vor adapta cerintelor nu vor supravietui", este de parere administratorul Hervis Sport care estimeaza vanzari cu 30% mai mari in magazinul din Bucuresti fata de celelalte cinci locatii din provincie. Gama variata de produse, dar mai ales paleta de preturi practicate ii asigura lui Pozdarie o stabilitate si in conditiile unei posibile crize financiare.
Managerul Hervis crede ca anul 2009 nu va fi usor pentru niciun jucator, mai ales ca toate domeniile vor fi afectate intr-o mai mica sau mai mare masura.
"Este prea devreme sa discutam care va fi trendul pe anul viitor. Deocamdata raspunsurile sunt evazive. Nimeni nu vrea sa se grabeasca sa ia decizia gresita. Toata lumea asteapta sa afle cat de puternic va fi afectat domeniul lui", spune Pozdarie.
Pe langa scenariul negativ in care mai multe centre comerciale vor fi oprite, Pozdarie s-a gandit si la situatii care ar putea aduce beneficii afacerii sale.
"Pot fi schimbari majore in cadrul strategiilor de inchiriere a spatiilor comerciale. E greu de facut un scenariu, dar pentru noi un scenariu pozitiv ar fi micsorarea chiriilor si o flexibilitate mai mare in negociere", crede el.
Chiar daca in ceea ce priveste retailul stradal nu va fi nicio schimbare semnificativa in viitorul apropiat, din cauza lipsei spatiilor adecvate, nici dezvoltarea mallurilor nu va mai fi atat de agresiva, dupa parerea lui Pozdarie.
Cat despre piata articolelor sportive, evaluata la 160 de milioane de euro, venirea Decathlon in Romania, programata la sfarsitul lunii martie, "va aseza lucrurile. In rest, exista retaileri regionali care pot veni pe piata, insa nu vor mai putea schimba topul celor mai importanti". 
Lantul de magazine Hervis, care va incheia acest an cu o cifra de afaceri de 13 milioane de euro se afla in competitie cu jucatori multibrand ca Intersport sau Famous Brands.
 
Marca Hervis
 
  • Primele sase magazine Hervis sunt deschise in Cluj, Targu-Mures, Sibiu, Braila, Oradea si Bucuresti
  • Investitia intr-un magazin ajunge la aproximativ 4 milioane de euro
  • Afacerile rulate de Hervis Sport&Fashion in 2008 vor ajunge la 13 mil. euro
  • Urmatoarea unitate se va deschide in Militari Shopping Center, langa Decathlon
  • Pe termen mediu in Romania vor fi 50 de magazine Hervis
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO