Companii

Reţelele din comerţul modern, obligate să transmită preţurile de vânzare Consiliului Concurenţei. Dacă retailerii nu vor răspunde solicitărilor, aceştia vor fi sancţionaţi cu amenzi care variază de la 20.000 la 50.000 de lei

Până acum, retailerii nu erau obligaţi să dezvăluie preţurile de la raft.

Până acum, retailerii nu erau obligaţi să dezvăluie preţurile de la raft.

Autor: Cristina Roşca

24.06.2017, 16:31 2055

Jucătorii din comerţul modern, respectiv lanţurile de hipermarketuri, supermarketuri sau magazinele de tip discount, sunt obligaţi să transmită Consiliului Concurenţei, la cererea acestui organism, preţurile de vânzare ale produselor comercializate în magazine, potrivit unei ordonanţe de urgenţă care modifică astfel Legea concurenţei 21/1996.

„Întreprinderile care fac parte din comerţul modern cu produse alimentare şi nealimentare, de tip supermarket, hipermarket, discounter şi cash&carry, vor transmite Consiliului Concurenţei, la cererea acestuia, preţurile de vânzare ale produselor comercializate de acestea, în vederea realizării de ana­lize, studii de piaţă sau com­paraţii de preţ. Ali­neatul (5) (cel de mai sus – n.red.) a fost introdus prin punctul 2 din Ordo­nan­ţa de Urgenţă nr. 39/2017 în­cepând cu 08.06.2017“, potrivit Legii 21/1995.

În cazul în care retai­le­rii nu vor răspunde soli­ci­tă­rilor Concurenţei, a­ceştia vor fi sancţionaţi cu amen­zi care variază de la 20.000 la 50.000 de lei. Prevederile acestea vor intra în vigoare la opt iulie 2017, adică la o lună de la publicarea în Monitorul Oficial.

Până acum, retailerii nu erau obligaţi să dezvăluie preţurile de la raft. Modificarea legii concurenţei vine în contextul în care la finalul anului trecut a fost lansat Monitorul preţurilor, un instrument menit să le permită consumatorilor să verifice online preţul aceluiaşi coş de produse în mai multe magazine.

„Cred că prin prevederile noi din legea concurenţei s-a dorit să se asigure o mai mare operabilitate pentru analizele şi comparaţiile de preţ făcute de Consiliul Concurenţei, cum este şi cazul Monitorului preţurilor“, spune Diana Crângaşu, senior associate în cadrul casei de avocatură Clifford Chance Badea. Ea adaugă că prin obligaţia nouă pentru retailul modern autoritatea de concurenţă va putea face mai rapid şi mult mai complet analize şi comparaţii ale preţurilor de vânzare în retailul modern şi astfel se poate ajunge şi la un impact mai mare al Monitorului preţului pentru consumatori.

„Mai cred că dacă Monitorul preţurilor va ajunge să fie într-un final un exemplu de succes (comparaţiile să includă cât mai multe magazine/reţele de retail, cât mai multe produse şi într-un timp cât mai scurt), el va putea fi urmat de implementarea unor proiecte similare şi în alte sectoare, tot pentru beneficiul consumatorului.“ Un instrument similar ar putea fi folosit în sistemul bancar, pe piaţa reţelelor de benzinării sau în telecom şi asigurări. În telecom există deja ceva asemănător implementat de Ancom.

Comerţul modern este o piaţă dominată de zece reţele străine cu circa 2.000 de magazine sub mai multe formate – hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate modernă, discount şi cash & carry. În total acestea au venituri de circa 10-11 mld. euro anual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO