Companii

Rezultatele financiare la şase luni arată că afacerile transportatorului CFR Călători au crescut cu 24%, iar cheltuielile s-au redus în S1

Traficul de pasageri s-a ridicat anul trecut la 48,5 mi­lioane de persoane, în scădere cu 15% faţă de anul anterior, iar tarifele au crescut în medie cu 10%. Foto: Bogdan Iordache

Traficul de pasageri s-a ridicat anul trecut la 48,5 mi­lioane de persoane, în scădere cu 15% faţă de anul anterior, iar tarifele au crescut în medie cu 10%. Foto: Bogdan Iordache

Autor: Mirabela Tiron

25.07.2014, 00:06 1967

Compania de stat CFR Călători, cel mai mare transportator de persoane pe calea ferată, a finalizat primul semestru din acest an cu o cifră de afaceri de 970 de milioane de lei (220 milioane de euro), în creştere cu 24,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit oficialilor companiei.

Transportatorul de stat, care primeşte în acest an subvenţii de 1,3 miliarde de lei (295 mil. euro), a reuşit să îşi reducă şi cheltuielile în această perioadă.

Dacă în primele şase luni ale anului trecut compania raporta pierderi de 139 de milioane de lei (31,5 milioa­ne de euro), acum oficialii CFR Călători susţin că trans­portatorul a avut profit de 56 de milioane de lei (12,7 mi­lioane de euro).

Rezultatele financiare la şase luni reflectă eforturile companiei de a exploata cât mai eficient resursele dispo­nibile, obiectivul principal al CFR Călători fiind acela de a realiza serviciul public de transport feroviar de călători în condiţiile unui buget de venituri şi cheltuieli echilibrat“, au transmis oficialii CFR Călători.

În primul semestru din acest an CFR Călători a transportat 27,9 milioane de pasageri, faţă de 24,8 milioane în aceeaşi perioadă a anului trecut. Transpor­tatorul are în circulaţie 1.100 de trenuri zilnic.

Numărul de angajaţi a ajuns la 13.465 de la 13.900 anul trecut, au mai precizat oficialii companiei.

Din 2005 CFR Călători a raportat doar pierderi. Rezultatele pe anul trecut nu au fost publicate la Registrul Comerţului, însă oficialii companiei au anunţat pierderi operaţionale estimate la 390 de milioane de lei (89 de milioane de euro), faţă de nivelul de circa 537 de milioane de lei (122 de milioane de euro) în 2012, potrivit declara­ţiilor anterioare făcute de Alexandra Gătej, preşedintele consiliului de supraveghere al companiei.

Traficul de pasageri s-a ridicat anul trecut la 48,5 mi­lioane de persoane, în scădere cu 15% faţă de anul anterior, iar tarifele au crescut în medie cu 10%.

În ultimii 15 ani cererea pentru călătoriile cu trenul s-a prăbuşit în condiţiile în care viteza medie cu care circulă trenurile de pasageri pe calea ferată este de doar 45 de kilometri la oră.

Alexandra Gâtej a fost numită în martie preşedinte al CFR Călători

 

De la manageri privaţi la directorat

Pentru eficientizarea activităţii CFR Călători, statul a adus anul trecut la conducere o echipă de manageri „privaţi“. Alexandra Gătej, fost CEO al companiei Unilever South Central Europe (2005- 2009) şi fost consilier prezidenţial, a fost numită în martie preşedinte al CFR Călători, iar Valentin Dorobanţu, care lucrase anterior la Compania Naţională de Drumuri şi la CFR SA, fusese numit director general.

În aprilie anul acesta compania a adoptat structura directoratului, care era format din Valentin Dorobanţu, Ioan Bălăneanu şi Vasile Secară. Dorobanţu şi-a dat demisia din motive care nu au fost făcute publice.

CFR Călători are 120 de trenuri de tip Săgeata Albastră, 500 de locomotive şi 970 de vagoane de călători.  Parcul de locomotive al CFR Călători are o vârstă medie de 25-30 de ani.

 

Cu cine îşi împarte piaţa transportatorul de stat

CFR Călători concurează pe calea ferată cu companiile private Regiotrans, Transferoviar Călători, Regional şi alţi jucători mici cu afaceri de sub jumătate de milion de euro, care primesc de asemenea subvenţii de la stat pentru pasagerii transportaţi.

Cel mai mare jucător privat este Regiotrans din Braşov, care şi-a crescut  cifra de afaceri cu 8,7%, la 50 de milioane de euro anul trecut. Regiotrans a fost înfiinţată în anul 2005 de Costel Comana (51 de ani) din Ţepul (judeţul Galaţi) şi Iorgu Ganea (49 de ani) din satul Izvoru (Argeş).

Pe această piaţă mai operează şi Transferoviar Călători, cu afaceri de 14 milioane de euro, mai mari cu 9% faţă de anul anterior, şi un profit de jumătate de milion de euro în 2013, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Compania Transferoviar Călători este controlată de Transferoviar Grup SA (deţinută de Călin Mitică) cu 98% din acţiuni.

Un alt jucător privat care a reuşit să îşi majoreze afacerile este Regional din Cluj-Napoca, un business de 6 milioane de euro. Compania este deţinută de Dumitru Pintea cu 15% din acţiuni, Stelian Frăţilă, cu 15% din acţiuni, Ramona Frăţilă cu un pachet de 15% şi cu 55% de Iulian Gaga, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO