Companii

Rio-Bucovina, al treilea vânzător de ape minerale: Anul viitor ne putem aştepta la o creştere a consumului de apă

Rio-Bucovina, al treilea vânzător de ape minerale: Anul viitor ne putem aştepta la o creştere a consumului de apă

Camelia Hoinărescu, director de marketing al Rio-Bucovina: Anul acesta vara a fost agresivă din punctul de vedere al preţului, al promoţiilor şi a fost mult mai intensă pentru că şi lupta pentru cote de piaţă a devenit acută.

Autor: Ioana David

18.10.2011, 11:56 2960

"Anul acesta vara a fost agresivă din punctul de vedere al preţului, al promoţiilor şi a fost mult mai intensă pentru că şi lupta pentru cote de piaţă a devenit acută. (...) În 2012 estimăm că piaţa va creşte mai ales în valoare, pentru că toţi producătorii de apă îmbuteliată vor simţi nevoia să comunice (...)", a spus Hoinărescu.

Compania, care anul trecut a avut o cifră de afaceri de 85 de milioane de lei (20,2 mil. euro), în creştere cu circa 4%, are în portofoliu branduri precum Bucovina (apă minerală naturală plată şi carbogazificată), La Vitta (apă de masă), Rio, La Vitta, Malibu, Bon Ton (băuturi răcoritoare carbogazoase), La Vitta (produse alimentare), Golden Horse (băutură energizantă).Rio Bucovina este de asemenea distribuitor în România pentru mărcile Zara (paste făinoase) şi Becker's Bester (suc natural de fructe).

Rio-Bucovina are o fabrică de îmbuteliere la Vatra Dornei pentru Bucovina şi o fabrică la Timişoara pentru băuturi răcoritoare carbogazoase, apă de masă, apă tonică.

Compania exploatează două izvoare în Vatra Dornei, unul pentru apă carbogazoasă şi unul pentru apă plată.

Piaţa de apă se ridică la aproximativ 11,3 milioane hectolitri, potrivit informaţiilor furnizate de Rio-Bucovina, care atinge o valoare de circa 1,35 mld. lei (circa 320 mil. euro). Preţul mediu pe piaţa de apă este de 1,2 lei/litru, în timp ce preţul mediu la raft la nivelul Rio-Bucovina este de 1,01 lei/litru, conform aceleiaşi surse.

Cum au mers brandurile din portofoliu

Rio-Bucovina se află pe locul trei în piaţa de apă (atât la nivel de producător, cât şi la nivel de brand), iar cota de piaţă a fost de 6,7% în perioada iunie-iulie anul acesta, faţă de 5,5% în acelaşi interval din 2010, conform informaţiilor furnizate.

Compania a intrat anul acesta pe piaţa de energizante, în mai, prin brandul Golden Horse, iar Camelia Hoinărescu spune că vânzările sunt în linie cu estimările.

"Pentru apa de masă La Vitta şi Malibu, vânzările s-au dublat anul acesta faţă de anul trecut în timp ce pentru sucurile de fructe carbonatate La Vitta şi Malibu, vorbim de o creştere de 8% faţă de 2010", a mai spus Camelia Hoinărescu.

Ea a precizat că în cazul apei tonice Bon Ton, creşterea este de 31% faţă de 2010.

Un an bun

După primele nouă luni ale anului, compania este în linie cu estimările, realizând în jur de 70% din întreaga cifră de afaceri aferentă anului 2011, potrivit unor estimări preliminare, realizate în condiţiile în care vânzările lunii septembrie nu au fost închise încă.

"Am estimat că vom avea o creştere de 5% în septembrie, cred însă că în septembrie am obţinut o creştere de 3%. În general în septembrie pe piaţa de apă nu prea mai face nimeni promoţii. Sunt deja stocuri în piaţă din perioada de vară, iar atunci producătorii nu mai văd în sistem că livrez în acelaşi ritm", a mai spus Hoinărescu.

Bugetul companiei pentru anul viitor va fi gata în noiembrie, iar Camelia Hoinărescu a explicat faptul că nu este afectată "foarte mult" de cursul de schimb, mare parte din furnizori fiind români, iar ceea ce afectează bugetul este preţul materialelor plastice (PET-ul).

Se pregăteşte un exit

Acţionarul unic al firmei firmei Rio- Bucovina SRL este omul de afaceri sirian Khatab Ahmad, iar potrivit datelor care au apărut în Monitorul Oficial, acesta a cesionat întregul pachet de acţiuni firmei Emparador OOD înregistrată în Bulgaria, retrăgându-se din companie.Nu sunt disponibile informaţii publice despre compania din Bulgaria.

"Am avut intenţia să finalizăm această tranzactie cu firma Emparador din Bulgaria.Tranzacţia nu s-a finalizat, managementul Rio- Bucovina luând decizia să exploreze mai în detaliu potenţialul mai multor pieţe vecine cu România cum ar fi Turcia, Serbia, Bulgaria etc", a spus Camelia Hoinărescu.

Hoinărescu a mai precizat că dacă iniţial se avea în vedere vânzarea de acţiuni pentru a obţine o infuzie de capital în vederea susţinerii unui proiect de extindere la sud de Dunăre, după "primirea ultimelor date referitoare la consum şi evoluţia acestuia, am decis că aceste prognoze nu corespund deocamdată aşteptărilor noastre şi am stopat negocierile".

Cu toate acestea, a continuat directorul de marketing, extinderea nu a fost abandonată.

"Pe viitor putem să ne decidem să încheiem un parteneriat comercial cu firma Emparador din Bulgaria pentru a începe să tatonăm potenţialul pieţei bulgare de apă minerală naturală sau apă de masă", a concis Hoinărescu.

În prezent Rio-Bucovina exportă în Moldova, având semnat un contract cu un distribuitor de aici.

Apele minerale reprezintă unul dintre puţinele segmente din piaţa FMCG (bunuri de larg consum) încă dominat de companii cu capital românesc prin brandurile Borsec (al Romaqua) şi Izvorul Minunilor (al European Drinks), dar care se aglomerează odată cu lansările de noi branduri.

Camelia Hoinărescu

  • Are 42 de ani

  • Din martie 2011 este director de marketing al Rio-Bucovina

  • În intervalul octombrie 2010 - martie 2011 a fost freelancer

  • Între septembrie 2008 şi septembrie 2010 a fost marketing & development director al Agroli Group (din domeniul preparatelor din carne)

  • A lucrat şi în cadrul altor companii

  • A absolvit Universitatea Politehnică din Bucureşti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO