Companii

România, medalia de argint la campionatul european al scumpirilor la benzină. Cum s-a dublat aproape litrul de benzină în doi ani de criză

România, medalia de argint la campionatul european al scumpirilor la benzină. Cum s-a dublat aproape litrul de benzină în doi ani de criză

Autor: Roxana Petrescu

29.12.2010, 09:19 33

România ocupă locul doi între toate cele 27 de stat membre aleUE când vine vorba de scumpirea benzinei în cei doi ani de criză,prima clasată fiind Grecia. Astfel, potrivit statisticiloreuropene, în perioada 12.01.2009 - 20.12.2010, litrul de benzină înRomânia s-a scumpit în euro cu peste 71%.

Practic, modul în care a evoluat preţul la benzină nu a avutnicio legătură cu cererea de produse petroliere care în perioadaanalizată a înregistrat o scădere de 6% în 2009, continuată cu unrecul de 10% în 2010. Astfel, în loc ca litrul de benzină se seieftinească în contextul unei cereri mai mici, acesta s-a scumpitcontrazicând noţiunile de bază ale economiei.

Potrivit preţurilor de referinţă afişate de Petrom, cel mai marejucător din sectorul petrolier, pe 1 ianuarie 2009 un litru debenzină costa 2,87 de lei. Pe 22 decembrie 2010, acelaşi litru debenzină costa 4,79 de lei. Creşterile de preţ nu au fost aplicateînsă numai de Petrom, în această horă a scumpirilor intrând toatecompaniile petroliere din piaţă cum ar fi Rompetrol, Lukoil, MOLsau Agip.

Practic, dacă la începutul anului 2009, un plin de benzină costa172 de lei, la sfârşitul lunii decembrie acelaşi plin costă 287,4de lei, cu peste 100 de lei mai mult, în condiţiile în care o mareparte a populaţiei a fost lovită de şomaj sau de tăierisalariale.

Chiar dacă cererea de carburanţi a scăzut constant în ultimiidoi ani de criză, barilul de petrol s-a dublat în perioadaanalizată. Astfel, dacă în ianuarie 2009 preţul ţiţeiului abiatrecea de 45 de dolari, la sfârşitul lunii decembrie acesta depăşeapragul de 90 de dolari pe baril. Cu toate acestea, "preţurile decriză" ale carburanţilor le depăşesc chiar şi pe cele înregistrateîn 2008 când cererea era încă în creştere iar petrolul ajungea lamaximul istoric de 147 de dolari pe baril.

România produce local circa jumătate din petrolul necesaracoperirii cererii interne, în contextul în care majoritateaţărilor europene sunt importatoare nete de ţiţei. Cu toate că acestlucru ar fi trebuit să aducă un avantaj în ceea ce priveşte preţul,specialiştii din piaţă au declarat în repetate rânduri că eficienţascăzută a rafinăriilor ar fi un alt motiv care duce laînregistrarea unor preţuri mari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO