Companii

Românii au făcut shopping de 3 mld. euro în decembrie. Vânzările au crescut cu 5% în hipermarketuri şi cu peste 10% în magazinele de modă şi electro-IT

Autor: Cristina Roşca, Mădălina Dediu Panaete

15.01.2017, 09:00 368

Românii au lăsat în magazine în luna decembrie circa 3-3,6 mld. euro, cei mai mulţi bani mergând către alimente, iar restul sumei fiind împărţit între haine, cosmetice, produse electro IT, jucării şi mobilier, potrivit calculelor ZF - pe baza datelor din piaţă. Jucătorii din piaţă spun că au simţit o creştere a vân­ză­rilor în decembrie 2016 comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015, măsurile de relaxare fiscală şi majorările salariale făcân­du-i pe români să îşi deschidă mai uşor portofelul în ultima lună din an.

Luna decembrie, sinonimă cu forfota căutării de cadouri, este de departe cea mai bună din an pentru tot comerţul, contribuind cu 25- 30% din încasările anuale în cazul retailerilor de jucării sau electroIT şi cu 13-17% pentru jucătorii din modă. La alimente ponderea variază între 10 şi 12% în funcţie de format.

Pentru industria alimentară şi a băuturilor în general, luna decembrie reprezintă vârful vânzărilor, însă pentru anumite segmente de piaţă ea are o importanţă chiar mai mare.

Neculai Apostol, fon­datorul grupului de firme de procesare a cărnii Ko­sarom, spune că a observat o creştere puternică a vân­zărilor de carne de porc şi produse din carne.

„Decembrie a fost, cel puţin pentru grupul nostru, o lună foarte bună. Decembrie ne-a adus o creştere de 70% a cifrei de afaceri, a fost o evoluţie peste aşteptări. Am vândut foarte multe carcase de porc şi preparate din carne. Oamenii au început să nu mai crească porci în gospodăria lor pentru că au observat că îi costă mai mult decât dacă ar cumpăra produsele din magazine”, a spus antre­pre­norul, care ocupă în prezent şi funcţia de direc­tor de dezvoltare şi strategie în cadrul grupului Kosarom. Companiile din grupul Kosarom, activ atât pe piaţa cărnii de porc, cât şi de pui, au avut în 2015 (ulti­mele date disponibile) afaceri cumu­late de peste 50 mil. euro, conform cal­culelor ZF făcute pe baza datelor de pe mfinante.ro.

Vânzările de carne de porc în decembrie nu sunt însă reprezentative pentru întreaga piaţă de ali­mente, existând anu­mite segmente de piaţă pentru care ultima lună din anul trecut a adus creşteri moderate. Gri­gore Horoi, preşe­din­tele grupului de firme Agricola Bacău, spune că luna decembrie a fost o lună normală. „În decembrie, vânzările grupului au fost în linie cu ce s-a întâmplat în anii trecuţi. Nu s-a întâmplat nimic special. La începutul lunii au fost aduse în piaţă cantităţi mai mari de produse în special din Polonia. Ei au ieşit de pe alte pieţe din cauza gripei aviare, dar au venit la noi pentru că piaţa e mai permisivă. Dar lucrurile s-au reglat şi putem spune că media lunii decembrie a fost în linie cu perioada similară a anilor trecuţi”, a spus managerul care conduce un grup de firme cu afaceri de peste 655 milioane de lei (147 mil. euro) în 2015. Agricola Bacău are în portofoliu produse din carne de pui, samaluri şi produse de tipul ready-meal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO