Companii

Românii au mâncat fast food de 140 mil. euro anul trecut. Fiecare client McDonald's, Kfc şi Burger King a lăsat 2-3 euro la casă

Românii au mâncat fast food de 140 mil. euro anul trecut. Fiecare client McDonald's, Kfc şi Burger King a lăsat 2-3 euro la casă

Autor: Cristina Roşca

29.08.2011, 00:07 1017

În condiţiile în care consumul a continuat să scadă în 2010 cu peste 5%, trend ce a început încă din anul anterior, românii s-au orientat către restaurantele consi­derate mai ieftine.

"În perioadele dificile din punctul de vedere economic oamenii merg acolo unde cred că pot mânca mai ieftin, şi restaurantele de tip fast food sunt cea mai bună soluţie în opi­nia lor. Există această percepţie, chiar dacă nu este în­totdeauna adevărată, că preţul unei mese la un local fast food este mai mic decât la un restau­rant clasic", spune Doru Lionă­ches­cu, pre­şedintele casei de investiţii Capital Partners.

Bonul mediu: 2-3 euro

Bonul mediu la unul dintre restaurantele celor trei lanţuri de tip fast-food variază între doi şi trei euro, potrivit calculelor ZF, care au la bază preţurile din restaurante şi informaţiile furnizate de companie. Astfel, în cazul McDonald's cel mai mare jucător de pe această piaţă, cu afaceri de aproape 100 milioane de euro, şi cel mai extins cu 63 de locaţii, are zilnic 140.000 de clienţi, care lasă la case circa 2 euro (8,5 lei).

În cazul lanţului Kfc, cei mai mulţi clienţi, peste 50%, preferă să cumpere meniuri, pentru că sunt mai convenabile ca preţ, potrivit informaţiilor furnizate în urmă cu câteva luni de companie. Atunci, reprezentanţii lanţului de 39 de restaurante spuneau că preţul unui meniu individual începe de la 7 lei, în timp ce meniul de grup, pentru 3-4 persoane ajunge la 30-40 de lei.

"În perioadele dificile oamenii renunţă la produsele proaspete şi eco, mai scumpe, tendinţe caracteristice perioadelor de boom, şi optează pentru restaurantele fast food. Aceasta nu este o caracteristică doar a românilor, ci a consumatorilor din toată lumea", explică Lionăchescu.

La începutul acestui an, reprezentanţii Burger King, cel mai nou jucător de pe această piaţă, intrat în 2008, spuneau că deşi valoarea bonului a scăzut cu 10-15% anul trecut comparativ cu 2009, numărul de clienţi a crescut cu 20% în aceeaşi perioadă.

Ei nu ofereau însă cifre nici pentru numărul de clienţi, nici pentru valoarea bonului mediu, însă spuneau că românii care vin să mănânce într-unul dintre restaurantele lanţului preferă meniurile, pentru că sunt cu circa 20% mai ieftine decât dacă produsele ar fi achiziţionate separat.

Mai ieftin, mai bun?

"Înainte de criză mâncam mai rar la restaurante precum McDonald's, Kfc sau Burger King, însă de când am fost nevoit să îmi revizuiesc bugetul, am mărit numărul de vizite. Este mai ieftin", spune Gabriel (23 de ani), student în Bucureşti.

Burger King este singurul lanţ dintre cele trei a cărui cifră de afaceri a fost în uşoară scădere faţă de 2009, de la 3 mil. euro la 2,7 mil. euro. Compania Atlantic Restaurant System, care operează restaurantele Burger King, este de asemenea singura care a închis o unitate, cea din City Mall, aflat în faliment. Restaurantul a fost închis în acest an. Kfc şi McDonald's au continuat să deschidă unităţi şi în timpul crizei financiare.

Mai mult, pierderile lanţului Burger King s-au adâncit de la 1,1 mil. euro în 2009 la 1,27 mil. euro anul trecut. La începutul anului reprezentanţii companiei explicau însă că pentru genul acesta de business, dacă piaţa se dezvoltă normal şi nu este afectată de criză, un lanţ poate trece pe profit în circa patru ani, însă în condiţiile actuale perioada s-ar putea prelungi.

Totuşi, Doru Lionăchescu crede că aceste lanţuri sunt unii dintre câştigătorii crizei, cel puţin în retailul alimentar.

"Aceşti jucători au acţionat inteligent, şi pentru că au mizat pe o promovare puternică, de genul la un hamburger cumpărat primeşti şi o cola." El mai spune că în aceste condiţii, cei mai loviţi au fost jucătorii de pe segmentul mediu, pentru că cei de la bază, respectiv cei ieftini, şi cei de sus merg bine.

În condiţiile în care criza financiară a redus salarii, a tăiat prime şi a restructurat bugete, românii şi-au modificat comportamentul de consum şi au decis să iasă mai rar în oraş, iar atunci când o fac optează pentru cea mai ieftină ofertă.

Reprezentanţii celor trei lanţuri de tip fast-food, McDonald's, Kfc şi Burger King, nu au răspuns până la închiderea ediţiei solicitării ZF privind evoluţia businessului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO