Companii

Romanii mananca in medie 85 de kilograme de fructe proaspete pe an, cu 10 kilograme sub media UE

Vanzarile de banane vor creste cu 10%, spune seful Dole, singura multinationala de pe piata fructelor
14.02.2010, 23:15 384

Victor Esquivel, francezul adus de Dole la conducereaoperatiunilor locale in 2009, dupa preluarea distribuitoruluiDistrifrut, spune ca avem de recuperat un decalaj in consumul defructe proaspete de 10 kilograme per capita fata de media UniuniiEuropene. Esquivel sta cu ochii pe piata locala din 2006 si spuneca deschiderea unei subsidiare in Romania a fost o optiune luata incalcul de producatorul american inca din 2007, cand intrarea in UEa crescut atractivitatea pietei pentru investitorii straini.

"Anul trecut s-a ivit oportunitatea unei achizitii si amprofitat de acest lucru. Romania este prima piata din regiuneaEuropei de Est pe care Dole demareaza operatiuni directe de importsi distributie a fructelor, unul din argumente fiind dimensiuneapietei", afirma Esquivel.

Compania,cel mai mare producator si distribuitor de fructe proaspete lanivel mondial, a anuntat la jumatatea anului trecut achizitiadistribuitorului sau local Distrifrut, detinut de omul de afaceride origine libaneza Fadi Nahas. Nahas se numara printre primiiinvestitori straini care au pariat pe Romania dupa deschidereapietei, la inceputul anilor '90.

De doua ori mai putini angajati

Odata cu finalizarea acestei achizitii, a carei valoare nu afost dezvaluita, Dole a devenit prima multinationala intrata in moddirect pe piata locala de profil.

Esquivel prognozeaza ca Dole Romania, care detine in prezent 85de angajati, va finaliza anul 2010 cu o cifra de afaceri de 35 mil.euro, in crestere fata de nivelul inregistrat in perioadaanterioara. Vanzarile de banane reprezinta trei sferturi din cifrade afaceri realizata de companie la nivel local. Efectivul deangajati este in prezent de circa doua ori mai redus decat in 2008,an in care Distrifrut a raportat la Ministerul de Finante un numarmediu de 166 de angajati. Esquivel explica acest lucru prinreorganizarea businessului distribuitorului intr-un an dificilpentru piata. Businessurile marilor distribuitori au fost afectatein 2009 atat de declinul consumului, cat si de intarzierile aparutein recuperarea banilor de la clientii din comert.

"Anterior preluarii de catre Dole, Distrifrut a trecut printr-unproces de eficientizare a operatiunilor, care a avut ca scopadaptarea businessului la conditiile actuale din piata",mentioneaza directorul Dole. La nivel local, printre cei mai maricompetitori ai sai se numara compania Agricantus, detinuta defamilia Deletioglu din Turcia, care a raportat afaceri de 36 mil.euro in 2008. In Europa, Dole se lupta cu producatorii Chiquita,Del Monte si Fyffes, potrivit datelor din piata. La nivel mondial,Dole ruleaza afaceri de peste 7 mld. dolari anual.

Consumul local de banane este cu 20-30% sub mediaUE

Cresterile pe piata locala a fructelor proaspete, estimata inprezent la peste 100 mil. euro, vor veni odata cu estompareadecalajelor existente intre consumul local si media UE, dar si dintendinta de orientare a romanilor catre o alimentatie sanatoasa,bazata pe fructe si legume proaspete, anticipeaza Esquivel.

"In Uniunea Europeana, consumul anual de fructe proaspete estede 95 de kilograme pe cap de locuitor, cu 10 kilograme mai multdecat consumul mediu de pe piata romaneasca. Potentialul decrestere este diferit pe fiecare segment in parte; de exemplu,consumul de banane in Romania este cu 20-30% mai redus decat mediaUE, iar aici vad perspective de crestere la nivel local de peste10% pe an", afirma seful Dole Romania.

Compania, cu o cota de piata estimata la 25% in 2009, are unsistem de distributie care acopera circa 2.000 de puncte de vanzare(magazine) si ajunge in marile piete agroalimentare prinintermediul parteneriatelor cu aproximativ 200 de firme de comertcu ridicata (angrosisti).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO