Companii

S-a dat startul la promoţii din prima zi a anului. Cumpărătorii nu se mai lasă convinşi prea uşor

S-a dat startul la promoţii din prima zi a anului, dar cumpărătorii nu se mai lasă convinşi prea uşor

Autor: Cristina Rosca

06.01.2011, 23:59 2081

Numărul românilor care şi-au mai păstrat ceva economii pentru aprinde promoţiile din ianuarie nu este foarte mare, luând în calculnumărul de vizitatori din timpul săptămânii prezenţi în centrelecomerciale din Bucureşti. Mai mult, nici reducerile afişate demagazine nu-i mulţumesc pe consumatori.

"Reducerile nu sunt însă semnificative şi nu sunt aplicatepentru multe produse. Eu am văzut o pereche de pantaloni care mi-auplăcut şi nu au reducere", mai spune Paula.

Chiar şi aşa, preţurile cu până la 50%, uneori chiar 70% maimici nu sunt suficiente pentru a-i face pe români să se înghesuieîn magazine.

"Aceasta nu e perioada de reduceri. Este perioada de promoţii dedinainte de perioada de reduceri", explică vânzătoarea magazinuluiBershka de la parterul centrului comercial Unirea Shopping Centerdin Capitală. Promoţiile în acest magazin au început pe 2 ianuarieşi durează până pe 14 ianuarie. În ziua următoare încep adevăratelereduceri de iarnă.

Vremea cozilor la casele de marcat a trecut

Diferenţa între cele două perioade, potrivit vânzătoareimagazinului Stradivarius din mall-ul AFI Palace, este că înperioada de reduceri, care începe oficial pe 15 ianuarie, preţurilescad chiar cu mai mult şi mai multe produse beneficiază de scăderede preţ. La reduceri intră însă produsele care mai rămân dupăperioada de promoţii.

În ultimul an, aceste perioade s-au succedat aproape înpermanenţă, retailerii utilizând astfel toate armele şi toţi aşiidin mânecă pentru a-i atrage pe cumpărători. Dacă în urmă cu doiani, când criza încă nu îşi arătase colţii, în perioada de reduceriputeai să îţi aştepţi rândul la coadă câteva minute bune, dupăcinci, chiar zece alţi cumpărători, astăzi cozile sunt doar oamintire a vremurilor bune. Consumul a scăzut cu circa 6% înprimele zece luni ale anului, iar hainele au fost printre primeletăiate de pe lista de cumpărături de către români.

Deşi nici nu se terminase 2010 şi magazinele începuseră să îşidecoreze vitrinele cu pancarde de reduceri, clienţii se lasăaşteptaţi.

Cei mai nerăbdători retaileri au dat startul perioadei depromoţii la jumătatea lunii decembrie, pentru a-i atrage pe româniîn magazine. Alţii au aşteptat începutul noului an.

Cu toate acestea, în magazine clienţii pot fi număraţi pedegete. Numărul celor care cumpără însă, este chiar mai mic. Încinci minute, pe la casa unui magazin din centrul Bucureştiului nua trecut decât un singur client. Deşi magazinele şi-au tapetatgeamurile cu mesaje precum "Promoţie" sau "Reduceri" în culoriţipătoare, vânzările nu au crescut puternic.

"Se vinde cam la fel ca în decembrie când nu aveam reduceri",spune vânzătoarea unui magazin. Părerea este împărtăşită şi de altevânzătoare, care spune că în perioada următoare, când va începeperioada oficială de reduceri, numărul clienţilor ar putea creştesimţitor. Acum o rochie la Zara poate costa 99 de lei, faţă de 189de lei anterior. O bluză la New Yorker este 66,9 de lei faţă de 109lei, iar o pereche de pantofi la Musette costă 335 de lei, faţă de559 de lei înainte de reducere.

Deşi reduceri există, cumpărătorii spun că nu suntsuficient de mari

O altă cumpărătoare dintr-un mall din Bucureşti spune căreducerile o îndemnau să cumpere, însă în acest an nu s-a întâmplatla fel. "Anul acesta nu am cumpărat nimic încă. Anterior cumpăramşi în perioada de reduceri şi în restul anului. Semnul de reduceripe etichetă mă determina uneori să cumpăr."

În mod tradiţional, în fiecare an există două perioade dereduceri. În timp de criză însă, nu s-a mai ţinut cont de ele. ÎnFranţa însă, guvernul stabileşte anumite perioade ale anului cândretailerii îşi pot pune marfa la reduceri. Acestea încep înianuarie şi respectiv iulie - data exactă variază - şi durează înmedie şase săptămâni. Discounturile sunt progresive şi pot începede la 20-30% la începutul perioadei şi pot ajunge la chiar peste70% aproape de sfârşitul sezonului de reduceri. Există oraşe,cunoscute destinaţii de shopping, unde în prima zi de reducericumpărătorii fac coadă în faţa magazinelor chiar înainte ca acesteasă se deschidă pentru a găsi articolele dorite la un preţ mai mic.La reduceri intră toate produsele din colecţia actuală (în ianuarieintră la reduceri colecţia de toamnă-iarnă, iar în iulie cea deprimăvară-vară) şi cele anterioare.

Acest lucru nu este diferit nici măcar în România. Lipseşte însăaerul reducerilor, deşi magazinele au făcut tot posibilul ca acestasă se simtă. Magazinul Zara şi-a îmbrăcat nu doar ferestrele, ci şimanechinele cu mesaje precum Sale. De asemenea, diferă şiperioadele de reduceri sau promoţii de la retailer la retailer. LaFOX sesiunea a început la jumătatea lunii decembrie şi se terminăla sfârşitul lui ianuarie. La Musette durează de pe trei ianuariepână pe 28 februarie, la Nisa reducerile se încheie tot pe 28februarie, însă la Kanvelo nu este menţionată decât data de început31 decembrie 2010.

Cum se fac campaniile

Jucători precum Zara, C&A, New Yorker şi Mango aplică înprimă instanţă reduceri mai mici în perioada aşa-numită "depromoţii" şi ulterior vin reducerile mai mari. Ei aplică astfelmodelul din afară, unde reducerile sunt progresive. Alţi retaileridau direct startul perioadei de reduceri. Aceştia sunt de regulăjucătorii români, precum Nissa, Musette sau TinaR. "Reducerilepracticate la noi nu sunt la fel de mari ca în străinătate. ÎnRomânia şi preţurile iniţiale sunt mai mari. După reduceri eleajung să fie similare preţurilor iniţiale din străinătate. La eireducerile de 90% chiar sunt reale", spune Alexandru, un cumpărătorcare a plecat din mall fără să cumpere nimic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO