Companii

Salonul Auto de la Frankfurt: Ford va începe angajările la Craiova abia în 2013-2014. „Trebuie să înţelegem că în auto nu toate lucrurile merg conform planului iniţial“

Salonul Auto de la Frankfurt: Ford va începe angajările la Craiova abia în 2013-2014. „Trebuie să înţelegem că în auto nu toate lucrurile merg conform planului iniţial“

Autor: Bogdan Alecu

14.09.2011, 00:04 598

Wolfgang Schneider, vicepre­şe­dintele Ford Europa, a vorbit pentru prima dată în cadrul Salonului auto de la Frankfurt despre noile date legate de producţia efectivă a uzinei de la Craiova care implică atingerea unui nivel de 300.000 de maşini în 2015 şi spune că angajările vor începe abia în 2013-2014. "Trebuie să înţelegem că în industria auto nu toate lucrurile merg conform planului iniţial."

"Vom ajunge la o producţie efectivă de 300.000 de unităţi în 2015 şi nu în 2012, potrivit planului de afaceri trimis către guvern", a spus Schneider, responsabil în cadrul Ford de probleme de mediu şi guvernamentale.

Contractul iniţial semnat de americani cu statul român prevedea ca Ford să ajungă până în septembrie 2011 la un volum de producţie de peste 250.000 unităţi, în caz contrar compania americană urmând să plătească statului daune de până la 25% din valoarea achiziţiei Auto­mo­bile Craiova. Anul trecut însă Ford a obţinut acordul Guvernului privind prelungirea termenului pentru 2013.

"Suntem încă în întârziere faţă de planul iniţial, din cauza crizei, dar vorbim numai de o întâr­ziere, nu de o schimbare a planurilor. Vom ajunge la o producţie efectivă de 250.000 - 300.000 de maşini anual, dar puţin mai târziu".

Vicepreşedintele Ford a arătat însă că pro­gra­mul de investiţii de 675 mil. euro va fi fina­li­zat în 2013, dar că pentru a produce 300.000 de maşini este necesar un al doilea model Ford, astfel că această cadenţă va fi atinsă abia în 2015. În primele şase luni ale acestui an pe porţile fabricii de la Craiova au ieşit mai puţin de 5.000 de maşini.

Accent pe producţia de motoare

"La uzină lucrurile înregistrează un progres. Suntem gata să lansăm în producţie B-Max, dar şi noul motor. Anul viitor fabrica de motoare va demara direct la capacitate maximă de 300.000 de unităţi anual. Mai mult, anul viitor nu vom începe producţia unui singur tip de motor, ci două. Cel EcoBoost, care va deţine cea mai mare parte a producţiei, dar şi un alt motor mai mare", a mai spus Wolfgang Schneider.

Motorul de 1,0 litru va echipa atât B-Max, cât şi Fiesta şi Focus. Capacitatea de producţie a motorului din Koln nu este suficientă pentru a acoperi întreaga cerere, aşadar Ford depinde mult de exporturile din România.

"Momentan, dacă nu va exista o a doua recesiune, ne vom menţine conform planului şi vom atinge o producţie de 300.000 de maşini în 2015. Dar în ceea ce priveşte producţia de motoare vom fi în grafic anul viitor." În ceea ce priveşte campania de recrutări, constructorul american spune că va începe angajările abia în 2013. "Ford va creşte numărul angajaţilor de la Craiova aproape de momentul în care vom lansa producţia celui de-al doilea model. Conform planului de afaceri, vom începe să angajăm personal suplimentar în 2013-2014. Acum avem la uzină aproximativ 3.500 de angajaţi. Vom ajunge la 5.000 în jurul anului 2015, ceea ce înseamnă că în 2013 - 2014 vom începe angajările." Vicepreşedintele Ford anunţă că uzina de la Craiova va fi una dintre mega-uzinele Ford la nivel mondial. Megauzină înseamnă producţie efectivă de maşini şi motoare de peste 300.000 de unităţi anual şi cu potenţial de mai mult.

"Ajutorul de stat va fi substanţial mai mic"

La jumătatea lunii august au apărut şi primele informaţii privind blocarea ajutorului de stat promis companiei americane. Dacă la acea dată oficialii Ford România nu au oferit declaraţii pe marginea acestui subiect, Wolfgang Schneider a admis că Guvernul a comunicat companiei că i se va acorda un ajutor de stat mai redus.

"Guvernul ne-a comu­nicat faptul că dato­rită întârzierii planu­rilor, vom primi un ajutor de stat mai mic. Iar noi acceptăm o reducere a aju­torului de stat care să reflecte întârzierea. Acum negociem cu Ministerul Finanţelor o ajustare rezonabilă a ajutorului de stat şi suntem foarte aproape de finalizarea nego­cieri­lor. Cel mai probabil aceste discuţii se vor fina­liza anul acesta".

Ford trebuia să primească iniţial un ajutor de stat de 200 mil. euro, din care 143 mil. euro pentru investiţie şi 57 mil. euro pentru pre­gă­tirea angajaţilor.

"Acum va fi substanţial mai mic. Nu putem spune dacă va mai fi peste 100 mil. euro, putem spune doar că va fi mult mai mic decât valoarea ini­ţială de 200 mil. euro", spune vicepreşe­din­tele Ford şi adaugă că grupul ar putea plăti şi amen­da de 14 mil. euro "dacă se decide să se plătească".

Până la finele anului trecut, Ford trebuia să primească un ajutor de stat de 65 mil. euro con­form graficului iniţial, dar a primit numai 17,6 mil. euro în condiţiile în care americanii au întârziat planul de investiţii.

Corespondenţă din Frankfurt

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO