Companii

Schimb de generaţii: Fiul lui Ilie Carabulea, 25 de ani, preia conducerea unei companii de transport cu afaceri de peste 50 de milioane de lei

Schimb de generaţii: Fiul lui Ilie Carabulea, 25 de ani,...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

09.10.2015, 00:05 3051

Omul de afaceri sibian Ilie Carabulea, principalul acţional băncii Carpatica, l-a numit pe fiul său, Ilie-Tudor Carabulea (25 de ani), în funcţia de administrator al Trans Car, o companie de transport cu afaceri de 52 mil. lei anul trecut, conform unui document din Monitorul Oficial.

Ilie-Tudor Carabulea, unul dintre fiii omului de afaceri, va fi administrator „cu puteri depline pe o perioadă nedeterminată de timp” al Trans Car, alături de administratorul existent Daniel Micu, care este în acelaşi timp şi directorul general al Atlassib, firmă de transport de persoane controlată de Carabulea.

Ilie Carabulea, de al cărui nume se leagă şi câteva dosare în justiţie, este acţionar şi în societatea de asigurări Carpatica Asig (aflat în redresare financiară). Recent, conducerea Băncii Carpatica, din care fac parte Ilie Carabulea, Dana Cojocaru, de 25% din capitalul social al băncii. Achiziţia indirectă a acţiunilor va fi fina­lizată după obţinerea avizului BNR. Nicolae Lupu, Corneliu Tănase şi societatea Atlassib a încheiat un acord cu fondul de private equity JCF III Europe Holdings, vehicul investiţional al J.C. Flowers, în scopul vânzării unei participaţii indirecte

Decizia lui Carabulea, 68 de ani, de a-l numi pe fiului său în funcţia de administrator al firmei de transport vine în contextul în care tot mai multe afaceri antreprenoriale cu o istorie de 15-20 de ani trec acum în „mâinile” noii generaţii.

Antreprenori precum Radu Timiş (Cris-Tim), George Copos (ANA Hotels), Ioan Popa (Transavia) sau Ioan Socea ( EnergoBit) au început deja să-şi „instruiască” copii în tainele businessului, copii care vor deveni moştenitorii unor businessuri de câteva zeci sau sute de milioane de euro. În plus, unii dintre ei au crescut practic în fabricile sau birourile în care părinţii lor puneau bazele primelor afaceri din capitalism.

Ioan Popa, antreprenorul care deţine Transavia- unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa cărnii- povestea recent că fiica sa Theodora Popa venea de când era mică în vizită la fermele de pui sau la biroul său. Theodora Popa, 24 de ani, este în prezent director general adjunct. Pe de altă parte, Alexandra Copos de Prada, fiica omului de afaceri George Copos, conduce în prezent atât businessul cu patiserii ANA Pan, cât şi compania hotelieră ANA Hotels. În plus, ea a investit şi în propria afacere- o cafenea-bistro ANA Baking Co.

Şi Tudor Socea (fiul lui Ioan Socea) este un tânăr crescut în spirit antreprenorial, care a început să lucreze în compania familiei – EnergoBit, furnizor de echipamente şi servicii pentru domeniul energetic - încă de pe vremea liceului.

În prezent, aproximativ 80% din afacerile de familie din România au numiţi în funcţii de management copiii sau nepoţii celor care le-au înfiinţat, însă numai unu din zece antreprenori care au pus pe picioare aceste businessuri crede că un plan de succesiune al afacerii este o prioritate, conform studiului PwC Family Business Survey 2014/2015.

 Prin urmare, afacerile de familie din România  continuă să fie un cerc închis la nivel de conducere, unde deciziile de business se iau în funcţie de experienţa antrepre­norilor cu vechime sau din instinct şi prea puţin pe raţionamente desprinse „din cărţile“ de management.

În acelaşi timp, unu din doi antreprenori care au creat de la zero branduri româneşti vrea ca în viitorul apropiat să transfere compania, dar şi rolul de conducere al acesteia către generaţia următoare, semn că moştenirea afacerii de familie este o realitate care nu mai necesită niciun plan de implementare, potrivit aceluiaşi studiu.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO