Companii

Seful distribuitorului Whiteland: O scadere a pietei sub 10% este suportabila fara masuri de reorganizare

Seful distribuitorului Whiteland: O scadere a pietei sub 10% este suportabila fara masuri de reorganizare

George Stefanescu, directorul distribuitorului Whiteland Sales & Marketing: De cand am intrat in UE, in fiecare saptamana primim cel putin o oferta de colaborare de la producatori de pe piete externe. Din pacate, prea putini dintre acestia sunt dispusi sa investeasca in strategia de marketing a produselor lor pe piata locala

12.02.2009, 18:49 505

"Avem bugetata o crestere pentru acest an pe toate categoriile. In ianuarie estimez o crestere organica zero sau cu o rata mica fata de prima luna din 2008", a declarat George Stefanescu, directorul distribuitorului Whiteland Sales & Marketing.

Principalii furnizori ai companiei sunt in prezent producatorii din industria lactatelor Hochland, Meggle si Campina si filiala locala a grupului norvegian Orkla Foods.
Managerul spune ca principalul obiectiv pe care l-a setat pentru 2009 este evitarea renuntarii la o parte din angajati prin cresterea productivitatii pe angajat.
"Orice schimbare care intervine, fie pe piata, fie in colaborarea cu un client mare, ne poate aduce pierderi importante prin diminuarea rulajelor, pentru ca marjele in businessul distributiei sunt extrem de mici", afirma el.
In 2007, majoritatea companiilor profitabile din clasamentul celor mai mari distribuitori de bunuri de larg consum, intre care figureaza si Whiteland, au raportat marje ale profitului net de 1% sau chiar mai mici, potrivit datelor de la Ministerul de Finante.
Marile provocari ale anului 2009 pentru distribuitori sunt mentinerea marjelor in limitele care sa le permita sa supravietuiasca si presiunea pe lichiditati venita de la clienti. In plus, ratele de crestere ale afacerilor, de 10-15%, inregistrate de companiile de profil in ultimii 3-4 ani s-ar putea transforma in 2009 in stagnare sau chiar usor declin, potrivit estimarilor comunicate de jucatori la inceputul anului.
Stefanescu crede ca o contractie a pietei cu un ritm sub 10% nu ar antrena masuri drastice, precum reducerea personalului, ci un control foarte strict al costurilor.
"Daca vanzarile intotdeauna le putem influenta foarte putin, singurul lucru asupra caruia putem avea control sunt costurile. Inca din luna iunie a anului trecut am luat primele masuri pentru a ne proteja businessul de efectele viitoare ale crizei economice globale. Primele reduceri de costuri au vizat parcul auto de 400 de autovehicule, prin renuntarea la cheltuielile care nu erau strict necesare", subliniaza el.
In plus, compania intentioneaza sa incheie parteneriate de distributie cu noi furnizori pentru a-si majora afacerile si a scadea presiunea pe costuri. Largirea portofoliului de produse distribuite, cu acelasi numar de angajati, ar putea astfel contrabalansa o eventuala contractie a pietei in 2009. Printre categoriile vizate se numara carnea congelata si ready-meal (alimentele gata-preparate).
"De cand am intrat in UE, in fiecare saptamana primim cel putin o oferta de colaborare de la producatori de pe piete externe. Din pacate, prea putini dintre acestia sunt dispusi sa investeasca in strategia de marketing a produselor lor pe piata locala. Daca in urma cu 15 ani era suficient sa pui produsul pe raft pentru a se vinde, acum fara o campanie buna nu poti avea vanzari bune", precizeaza Stefanescu.
Printre cele mai importante probleme pe care le vede pe piata in acest an se numara si intarzierile aparute in recuperarea banilor de la clienti.
"In conditiile in care nu mai pot accesa credite bancare la costuri avantajoase, comerciantii incearca sa-si transforme furnizorii in creditori prin majorarea termenelor de plata. Din cauza neintelegerilor dintre furnizori si retaileri vom vedea mult mai multe rupturi de stoc in acest an, chiar si in hipermarketuri si supermarketuri", mentioneaza directorul Whiteland.
In 2008, Whiteland Sales & Marketing a trecut pragul de vanzari de 100 mil. euro, iar afacerile la nivelul grupului - incluzand si divizia Whiteland Logistics - au ajuns la apoximativ 110 mil. euro. In 2007, compania a realizat o cifra de afaceri de 80 mil. euro.
"2008 a fost un an profitabil pentru Whiteland. Cred ca in acest an vom fi tot pe profit, insa atingerea tintei depinde de conditiile de pe piata", mai spune Stefanescu. El nu a precizat valoarea profitului inregistrat anul trecut de companie.
"In 2008, decembrie a fost pentru noi cea mai buna luna a anului datorita faptului ca toti furnizorii au performat foarte bine.In plus, ne-a ajutat vremea, pentru ca nu au mai fost drumuri blocate de ninsori ca anul trecut", precizeaza managerul.
Cresterea organica fata de ultima luna din 2007 a fost de 13%, iar per ansamblu avansul a fost de circa 80%, datorita noului partener, Orkla Foods.
Whiteland a preluat distributia produselor Orkla in retelele mari de magazine in luna aprilie a anului trecut, acesta fiind in prezent al doilea mare furnizor al sau, dupa Hochland, ca pondere in vanzari.
In prezent, distribuitorul opereaza in 12 depozite de frig, cel mai mare fiind platforma logistica din sudul Capitalei inaugurata anul trecut in urma unei investitii de 6 mil. euro. Grupul are circa 650 de angajati, din care aproximativ 420 lucreaza pentru Whiteland Sales & Marketing.
De la inceputul acestui an, grupul include si compania nou infiintata Whiteland BTL Services - o agentie de publicitate BTL (below the line).
Grupul Whiteland, controlat de omul de afaceri de origine australiana James Kodor, a fost infiintat la inceputul anilor '90 si este o afacere locala.
Pe piata romaneasca, cele mai mari companii specializate pe distributia alimentelor la temperatura controlata sunt Macromex, Whiteland si Agroalim.
 
Whiteland la prima suta de milioane de euro
110 mil. euro - cifra de afaceri in 2008 la nivel de grup
650 de angajati
12 depozite de frig
400 de autovehicule
Hochland, Meggle, Campina si Orkla Foods - principalii furnizori
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO