Companii

Şeful OMV trece de la creşterea din timpul lui Ruttenstorfer la vânzări de active: "Prima mea prioritate a fost să schimb strategia"

Şeful OMV trece de la creşterea din timpul lui Ruttenstorfer la vânzări de active: "Prima mea prioritate a fost să schimb strategia"

Autor: Roxana Petrescu

23.09.2011, 00:10 2296

Gerhard Roiss, noul CEO al OMV, omul care practic decide viitorul celei mai mari companii din România, Petrom, a anunţat ieri la Istanbul stra­tegia grupului austriac pe termen lung: în trei ani OMV va renunţa la benzinării şi active de rafinare de un miliard de euro, portofoliul de activităţi va fi complet remodelat, iar singurele lucruri care vor conta vor fi producţia de petrol şi gaze, precum şi cea de energie. Compania Petrom pare bine poziţionată şi în ciuda acestui plan de reorganizare, Roiss spune ca restruc­turarea în România s-a terminat. Acum se lucrează la o strategie pe zece ani.

"Prima mea preocupare a fost schimbarea strategiei", a spus Gerhard Roiss, omul care de la începutul acestui an a preluat funcţia de CEO de la Wolfgang Ruttenstorfer, cel care a adus Petrom în portofoliul OMV şi i-a construit grupului austriac o expunere internaţională printr-o achiziţie de aproape un miliard de euro în Turcia.

Creditată cu un potenţial semnificativ de creştere în perioada următoare, în timp ce zona europeană se confruntă cu probleme, Turcia a devenit noua vedetă pentru OMV, acesta fiind şi motivul organizării conferinţei anuale în care grupul îşi prezintă strategia la Istanbul.

Diferenţele dintre mandatul de aproape un deceniu al lui Ruttenstorfer şi începutul de mandat al fostului său adjunct au fost izbitoare. De la un Ruttenstorfer strict, adeptul unor conferinţe clasice ca prezentare, Roiss a trecut la un real spectacol, la locaţii surprinzătoare, la invitaţi surpriză. De la prezentările riguroase, detaliate pe fiecare segment de activitate şi susţinute de toţi şefii de divizii, acum prezentarea a fost subţire, susţinută numai de Roiss, deşi în cele câteva pagini se anunţa o schimbare radicală a OMV.


Schimbarea la faţă

Active de un miliard de euro din segmentul de rafinare şi marketing vor fi tăiate de pe lista OMV, ponderea acestuia urmând să scadă de la 53% cât este acum, la numai 25% în următorii zece ani. Partea de explorare şi producţie ar urma să crească de la 35% la 55% până în 2021. Logica din spatele acestei strategii este simplă: pe rafinare şi marketing se pierd bani, iar pe explorare şi energie electrică se fac bani.

În România austriecii au închis rafinăria Arpechim pentru că acolo înregistrau pierderi, iar la Petrobrazi spun că nu renunţă pentru că aici vor să rafineze tot petrolul pe care-l scot. Pe partea de benzinării însă, NIS, grup sârbesc care a fost preluat de ruşii de la Gazprom, şi azerii de la SOCAR au spus clar că vor unităţi pentru a-şi construi poziţii locale, aşa că piaţa este deschisă la tranzacţii.

"Petrobrazi este singura rafinărie din portofoliul nostru în care mai investim. În rest nu mai facem nimic pe acest segment. Este o unitate-cheie pentru noi", a spus Roiss, asigurând astfel că cel puţin pentru unica unitate de rafinare pe care Petrom o mai are în România nu sunt conturate planuri de închidere. Pe segmentul de distribuţie, unde Petrom este lider de piaţă printr-o reţea de 550 de benzinării, Roiss spune că ţinta OMV este aceea de a-şi păstra această poziţie.

"Nu am primit deocamdată oferte pentru vânzarea unor benzinării", a precizat şeful OMV.


O nouă strategie pentru Petrom

Petrom rămâne astfel o piaţă-cheie pentru OMV prin prisma unui lucru: producţia de petrol şi gaze care reprezintă acum mai bine de jumătate din tot ceea ce scot austriecii la nivel de grup.

"Restructurarea începută în 2004 a ajuns la sfârşit. Pentru noi România este o ţară de producţie în care dezvoltăm noi proiecte aşa cum este cazul celui din Marea Neagră cu ExxonMobil", a mai spus Roiss. Pornind de la acest lucru şi de la faptul că pe termen lung întreaga viziune a OMV se va concentra pe partea de explorare şi producţie, austriecii vor face până la finalul primului semestru din 2012 o strategie pe zece ani pentru dezvoltarea Petrom.


Cu strategia la Boc şi Băsescu

"În întâlnirile pe care le-am avut cu reprezentanţii guvernului şi cu preşedintele am discutat despre acest lucru, despre dezvoltarea pe termen lung a Petrom. Este normal să avem astfel de discuţii pentru că o strategie pentru Petrom făcută pe anumite direcţii va reconfigura întreg sistemul energetic din România", a explicat Roiss.

Aceste întâlniri vor continua şi anul viitor pentru că pentru a face o strategie pe termen lung, austriecii au nevoie de un lucru esenţial.

"Ne trebuie stabilitate fiscală. Vorbim de investiţii uriaşe, de miliarde, şi de aceea avem nevoie de un cadru stabil pe termen lung", spune Roiss. În 2014, termenul până la care a fost stabilit nivelul redevenţelor pe care le plăteşte Petrom către statul român expiră, austriecii ameninţând în repetate rânduri că dacă nivelul acestora va creşte, disponibilitatea companiei de a investi se va reduce. Explicaţia dată este faptul că zăcămintele din România sunt mature, iar necesarul de investiţii pentru exploatarea lor este foarte ridicat faţă de zăcămintele tinere, context în care este nevoie de un nivel de redevenţe mai scăzut.


Stabilitatea fiscală, o mare dorinţă a OMV

"Nu am început încă discuţiile cu guvernul pe tema redevenţelor, dar şi noi şi partenerii noştri avem nevoie de stabilitate. Ne vom mai întoarce însă la guvern să discutăm", a mai precizat Roiss.

Nevoia de stabilitate fiscală exprimată de Roiss vine şi în contextul în care Petrom alături de americanii de la ExxonMobil sunt pe cale de a face cel mai costisitor pariu cu adâncurile Mării Negre în căutarea unor rezerve de hidrocarburi în perimetrul Neptun.

"Vorbim de sute de milioane de euro numai în faza de explorare, de săpare a sondelor, dar dacă vom ajunge la producţie vorbim de miliarde. De asta ai nevoie de un cadru fiscal stabil pe termen lung", a mai spus şeful OMV.

Roiss nu a vorbit despre dimensiunea posibilelor rezerve de gaze din adâncurile mării, nu a dat cifre exacte, dar a spus că sunt şanse. "Şansele de a descoperi ceva sunt mici, dar dacă totuşi există, atunci vorbim de un zăcământ mare de gaze. Atât de mare, încât avem nevoie de o conductă pentru a-l duce mai departe. Nabucco.", a mai precizat Roiss, care a subliniat din nou importanţa strategică a realizării gazoductului ce poate lega Europa de rezervele bogate ale Mării Caspice, diminuându-şi astfel dependenţa faţă de Rusia.


Cine este CEO-ul OMV

Gerhard Roiss s-a născut în Linz în 1952. Este căsătorit şi are trei copii.

n Venituri salariale 2009: 2,11 milioane de euro.

n Studii: Economie la universităţile din Viena, Linz şi Stanford (SUA)

n La începutul acestui an, preia conducerea OMV.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO