Companii

Spring Time: un kebab de 6 mil. dolari anul acesta

19.02.2003, 00:00 294

Nascut in America, mancatul in graba, in sensul de fast food, a fost adus in Romania, paradoxal, tocmai de investitori arabi sau turci, cunoscuti mai degraba prin lentoare. Ei au incercat sa imbine specificul oriental cu cel occidental, deschizand astfel apetitul consumatorilor pentru hrana rapida si pregatind terenul pentru retelele americane. Mai mult decat atat, lanturile locale s-au extins si in alte domenii conexe.
Astfel, Spring Time, afacere pusa pe picioare de o familie araba in 1992, a ajuns astazi la zece restaurante, din care opt se gasesc la Bucuresti, devenind practic un concurent pentru mult mai experimentata retea McDonald's.
Anul trecut, Spring Prod Com SRL, compania care detine lantul de restaurante, a avut o cifra de afaceri de 4,8 milioane de dolari. Compania estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de sase milioane de dolari, reprezentand o crestere de 25% fata de 2002.
Pentru ca in restaurantele companiei se gaseau oricum sosuri si maioneza, reprezentantii Spring Time si-au dat seama de potentialul acestei piete si au inceput sa produca nu doar pentru nevoile consumatorilor din restaurantele sale, ci si pentru restul pietei, ajungand sa vanda in principalele retelele de magazine.
Sosurile, maioneza si pasta de usturoi sunt produse sub marca Spring de catre fabrica din Buftea a companiei, in urma unei investitii de peste doua milioane de dolari.
"Sosurile Spring reprezinta un brand nascut in urma cerintelor consumatorilor Spring Time, al carui raspuns din partea pietei a depasit orice asteptare. Acest fenomen a determinat dezvoltarea liniei de productie cu destinatar exclusiv Spring Time, pana la productia pentru piata interna, incepand cu anul 2000," a spus Letitia Popa, coordonator de marketing al companiei.
Anul trecut, aceasta divizie, inregistrata sub denumirea Sima Prod Academiei, a avut o cifra de afaceri de doua milioane de dolari, fata de 1,2 milioane de dolari cat a avut in 2001. Cresterea a fost determinata de distributia mai buna si de largirea ariei de acoperire a pietei, a spus Popa.
In topul celor mai frecvent consumate marci de ketchup, Spring ocupa locul al treilea, cu un procent de 3,1%, conform unui studiu efectuat de firma de cercetare de piata Daedalus Consulting. Lider este Tomi, cu o cota de 50,2% din preferintele consumatorilor, urmat de Regal, cu 22,5%. Pe segmentul maioneza, 18,6% din participantii la studiu au spus ca produsul cel mai frecvent utilizat de ei in ultima vreme este Spring, urmat de Bunica, cu 8,9% si Halaker, cu 5,6%.
In privinta restaurantelor, compania si-a propus in acest an sa mai deschida  inca trei, in Capitala, investitia urmand sa depaseasca un milion de dolari.
Ca Bucurestiul reprezinta pestele cel mare si pentru acest tip de business nu mai este un secret, dovada fiind si faptul ca McDonald's si-a amplasat 22 restaurante din 48 in Capitala.
"Nu ne batem pe acelasi segment de consumatori cu McDonald's," afirma insa Letitia Popa. "Concuram cu ei pe anumite segmente, cum ar fi cel de burger, in timp ce pe segmentul de pizza cu Pizza Hut. Ceea ce ne caracterizeaza este faptul ca avem o oferta variata si alcatuita din produse proaspete, preparate pe loc in fata clientului," a adaugat ea.
Cele mai bine vandute produse in reteaua Spring Time sunt saorma si frigaruile, care au o pondere de peste 30% din vanzari, spun reprezentantii companiei. Salatele au o pondere de 15% si "sunt in crestere," apreciaza Letitia Popa. De asemenea, intr-unul din restaurantele din Bucuresti se pot consuma si preparate calde (supe, ciorbe).
Prajiturile, inghetata si materia prima pentru celelalte produse sunt preparate in laboratorul propriu. Restaurantele Spring Time aduc intre 10.000 si 11.000 de clienti pe zi.
Indirect sau nu, la capitolul restaurante fast food, Spring Time are destui concurenti. Restaurantele de tip fast food din Romania determina trei tipuri de afaceri: reprezentantele unor lanturi internationale (cazul McDonald's si mai recent Gregory's), francizele (Pizza Hut si KFC) si brandurile locale (Spring Time, Sheriff's).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO