Companii

Surpriza pe piata carburantilor: petrolistii spun ca de fapt vanzarile au scazut doar cu 3% in semestrul 1

Surpriza pe piata carburantilor: petrolistii spun ca de fapt vanzarile au scazut doar cu 3% in S1
29.07.2009, 00:00 348

Dupa ce au fost anuntate scaderi ale vanzarilor de carburanti chiar si de 20% in primele luni ale anului, cele mai importante sase companii din piata spun la unison ca de fapt in primele sase luni din 2009 vanzarile pe segmentul de retail sunt aceleasi ca anul trecut, doar clientii corporate consumand cu 10-20% mai putin in aceasta perioada. Astfel, piata nu a scazut decat cu 3% fata de primele sase luni din 2008, iar estimarile pentru tot anul sunt mult mai optimiste fata de inceputul lui 2009. Care este explicatia?

Raspunsurile marilor jucatori constituie o surpriza tinand cont de faptul ca din ianuarie si pana in aprilie-mai toate au declarat scaderi chiar si de doua cifre ale vanzarilor de carburanti, revenirea venind pe ultima suta de metri din primul semestru din 2009.

 

Doi factori au sustinut o piata de miliarde

"La nivelul celor sase companii din cadrul Asociatiei Romane a Petrolului (ARP), in primele sase luni ale lui 2009 vanzarile de retail de carburanti, benzina si motorina, sunt comparabile cu cele inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut. In 2009, reteaua celor sase companii din cadrul ARP a crescut cu 7%", spun reprezentantii ARP din care fac parte Petrom, Rompetrol Downstream, Lukoil Romania, MOL Romania, OMV Romania si Agip Romania. Astfel, unul dintre factorii care au sustinut oarecum scaderea vanzarilor de carburanti pe segmentul de retail a fost extinderea lanturilor de benzinarii detinute de marii jucatori de piata.

In afara de acest lucru, a mai fost un factor care s-a dovedit favorabil vanzarilor de carburanti pe partea de retail, segment de vanzari reprezentat preponderent de persoanele fizice care nu sunt posesoare de carduri emise de companiile petroliere si fac plata cash.

"Componenta pietei se schimba drastic. Multe companii mici s-au confruntat cu blocarea conturilor, nemaifiind astfel capabile sa realizeze plata cu cardul. In aceste conditii au trecut pe segmentul de retail unde au continuat platile, dar de data aceasta cu cash. Practic, avem o migratie a consumului corporate pe partea de retail din cauza situatiei economice, lucru care este complet nesanatos. Spun acest lucru pentru ca prin sistemul de carduri, companiile beneficiaza de anumite reduceri la achizitia de carburanti", explica Zsolt Szalay, country chairman al MOL Romania, al patrulea jucator din piata in functie de dimensiunea retelei de benzinarii pe care o administreaza.

Scaderile au intervenit insa pe partea de clienti corporate, care alimenteaza pe carduri, si s-a situat intre 10 si 20% in primul semestru al anului comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Tinand cont de aceste evolutii, in total, la nivel de piata volumele de carburanti au scazut in medie cu 3% in perioada de timp analizata, cele mai mari scaderi venind din partea companiilor de transport, constructii si agricultura.

 

Doar cu 3% mai putin fata de estimari de doua cifre

"Conform propriilor estimari, consumul de carburanti, retail si wholesale, a inregistrat in prima jumatate a anului o scadere de maximum 3% fata de perioada similara din 2008. Impactul crizei internationale asupra economiei interne, implicit a consumului de carburanti, a fost atenuat si de masurile adoptate de companiile de profil pentru dezvoltarea retelei operate, eficientizarea costurilor de operare a statiilor, dar si cresterea calitatii serviciilor si produselor oferite. In acelasi timp trebuie sa tinem cont de sezonalitatea consumului de carburanti, de oportunitatile oferite clientilor de vremea favorabila si sarbatorile legale", explica reprezentantii Rompetrol Downstream, al doilea jucator din piata distributiei de carburanti, confirmand faptul ca pe segmentul de retail volumele vandute sunt aproximativ la acelasi nivel cu cele raportate in primele sase luni din 2008. In acest interval de timp, vanzarile Rompetrol au inregistrat o crestere de 4%.

 

Mai putin cu 8% pana la sfarsitul anului

Nici estimarile privind evolutia vanzarilor pana la sfarsitul anului nu mai sunt atat de pesimiste.

"Pe fondul influentelor crizei internationale asupra economiei interne si fara masuri puternice de redresare economica, Rompetrol Downstream estimeaza ca pana la finele lui 2009 se va inregistra o scadere cu 8% a consumului de carburanti fata de 2008. Trebuie sa tinem cont ca impactul crizei economice pe care o traverseaza Romania s-a simtit in primele 6 luni din 2009 cu precadere in segmentul clientilor companii, in domenii precum transporturi, constructii sau agricultura", spun reprezentantii Rompetrol.

In Romania se consuma circa 5 mil. tone de carburanti anual, din care 1,6 mil. tone reprezinta consumul de benzina, restul fiind cel de motorina.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO