Companii

Tamas Mayer, Petrom: Benzinariile noastre au trecut pe profit in 2008. Nu credeam ca acest lucru se va intampla pana in 2010

Tamas Mayer, Petrom: Benzinariile noastre au trecut pe profit in 2008. Nu credeam ca acest lucru se va intampla pana in 2010

Tamas Mayer, membru al directoratului Petrom responsabil cu activitatea de marketing

25.08.2009, 17:21 182

Explozia cererii pe piata locala, dar si investitiile de 200 de milioane de euro au adus profit in contul celor circa 480 de benzinarii Petrom inca de anul trecut. Anul acesta nu investitiile au fost focusul, ci modalitatile de taiere a costurilor si strategiile de supravieturire pe o piata care de acum inainte va incepe sa simta mai acut greul.

"Reteaua de benzinarii a Petrom a devenit profitabila anul trecut, mai devreme fata de estimarile mele initiale. Anticipam ca in 2010 se va intampla acest lucru. Trecerea segmentului de marketing pe profit a avut loc in contextul in care am beneficiat de o crestere exploziva a cererii si am investit aici 200 de milioane de euro, poate cea mai mare investitie pe care o companie a facut-o in retail in Europa", explica Tamas Mayer, membru al directoratului Petrom responsabil cu activitatea de marketing.

In contextul in care perspectivele nu sunt optimiste pentru sfarsitul acestui an, reprezentantul Petrom spune ca acum focusul nu mai cade pe realizarea de investitii, ci pe controlul costurilor.

"Nu investitiile sunt acum focusul nostru. Am investit de la privatizare 200 de milioane de euro. Ne uitam de doua ori inainte de a cheltui banii", a mai precizat Mayer.

Astfel, Petrom a trecut la o politica mai prudenta care are in centru taierea de costuri in contextul actual al pietei.

"Suntem mult mai atenti acum cu limitele de credit pe care le au clientii nostri. Cautam fel si fel de compensari, practic facem barter. Unii ne dau energie, noi le dam combustibil si asa mai departe. Nu este o practica de ieri - de azi, doar ca acum o folosim mult mai pregnant", spune Mayer.

 

Branduri sub lupa

Tot ca raspuns la criza, Petrom a demarat anul acesta o analiza a benzinariilor pentru a identifica acele puncte de alimentare care nu sunt profitabile. Procesul s-ar putea solda cu o redimensionare a retelei, dar acest lucru nu se va intampla mai devreme de doi ani.

"Analizam actuala retea si s-ar putea ca in urmatorii 2-3 ani sa facem o redimensionare a acesteia. Nu avem deocamdata o tinta fixata de benzinarii cu care ne dorim sa ramanem in portofoliu", spune Mayer.

Tot de anul acesta, Petrom a inceput sa-si reevalueze brandurile de benzinarii pe care le are in portofoliu. Compania activeaza pe plan local prin intermediul a trei branduri destinate unor categorii diferite de consumatori. Cea mai mare parte de retelei este formata din benzinariile clasice Petrom, apoi sunt statiile PetromV care incorporeaza si o parte gastro sau locuri de joaca pentru copii, si benzinariile OMV, pe segmentul de lux al pietei, cu carburanti mai scumpi, dar si cu mai multe servicii non-oil.

"Ne uitam la toate cele trei branduri de benzinarii pe care le avem in portofoliu, iar in 2010 vom avea o strategie privind modul in care aceste branduri vor fi dezvoltate. Suntem deja in al cincilea an de la privatizare, timp in care practic am reconstruit brandul Petrom. Acum Petrom este ceva diferit, iar in 2010 vom afla cum va merge mai departe. Am luat aceasta decizie acum pentru ca si clientul este unul diferit fata de cel din anii trecuti", explica Mayer. Potrivit unor surse din piata, o posibila varianta ar fi renuntarea la brandul PetromV si intrarea acestuia in portofoliul OMV Romania. Petrom este prezent pe piata locala prin circa 480 de benzinarii.

 

Urmatoarele patru luni vor fi cele mai grele

Datorita retelei mari, dar si posibilitatii de a practica cele mai mici preturi din piata, Petrom nu a avut probleme in ceea ce priveste vanzarile de carburanti in primele sase luni ale acestui an, in contextul in care cererea a scazut fata de perioada similara a anului trecut.

"Nu am avut probleme in primul semestru nici pe partea comerciala, unde vanzarile de pacura ne-au salvat, si nici pe cea de retail. Scaderile care au intervenit pe partea comerciala si care au fost compensate de vanzarile de pacura au venit mai ales din partea companiilor de transporturi, a celor de productie, dar si din partea municipalitatilor", spune Mayer.

Cu toate acestea, compania nu exclude o posibila scadere a vanzarilor pana la sfasitul anului in contextul in care Mayer spune ca cea mai grea perioada abia acum incepe.

"Vor fi mai dificile urmatoarele patru luni fata de primele opt. Oamenii vor avea mai putini bani si multi isi vor pierde slujbele, ceea ce nu va lasa fara impact cererea de carburant la nivelul pietei. In acest caz, chiar si noi am putea scadea. Se poate intampla in ciuda pretului mic care pana acum ne-a tinut pe crestere pe o piata in scadere", spune Mayer.

Totodata, reprezentantul Petrom spune ca din cauza crizei toti jucatorii si-au schimbat politica de pret in contextul in care consumatorul a devenit extrem de sensibil la acest detaliu.

"Marjele noastre sunt mai mici fata de 2008 si deci preturile sunt mai scazute. Acum doi ani spuneam ca piata poate digera cresterile de pret la pompa. Acum piata nu mai este pregatita sa faca acest lucru, pretul conteaza foarte mult, iar cererea pe cash este extrem de sensibila. Toate companiile din piata sunt mai atente pe partea de politica de preturi, care la randul ei s-a schimbat din cauza contextului economic", explica reprezentantul Petrom.

Ce se intampla in Romania se intampla si la vecini

Petrom este prezent pe doua piete externe dupa preluarea retelelor de benzinarii OMV din Bulgaria si Serbia concomitent cu benzinariile OMV din Romania. Mayer spune ca nici pietele din regiune nu au fost protejate de criza, situatia scaderilor de pe piata locala fiind valabila si pentru vecini nostri.

"Sunt probleme in ceea ce priveste cererea de carburanti peste tot in regiune. In cel mai bun caz pietele stagneaza. Nu investim nici in Bulgaria si nici in Serbia acum, ci facem o curatare a tuturor costurilor", explica Mayer.

Reprezentantul Petrom nu crede ca anul viitor va aduce o ameliorare semnificativa a evolutiei acestor pietei, inclusiv a celei locale.

"Anul viitor va fi unul static. Poate va exista o imbunatatire in ultimele luni ale anului", a conchis Mayer.

Petrom a inregistrat in primul semestru al anului un profit net de 923 mil. lei (218,2 mil. euro), in scadere cu 45% fata de anul trecut, din care circa o treime a fost obtinuta exclusiv prin intermediul instrumentelor financiare de acoperire a riscului. Profitul Petrom l-a depasit insa cu 18% pe cel al grupului austriac OMV, actionarul sau majoritar, care a raportat un castig de 185 mil. euro. Cifra de afaceri a scazut cu 28%, la 5,9 mld. lei (1,4 mld. euro).

 

In sfarsit, pe profit

  • Anul trecut, cele circa 480 de benzinarii Petrom au ajuns pe profit.
  • De la privatizarea din 2004 si pana acum, austriecii de la OMV au investit in benzinariile Petrom 200 de milioane de euro.
  • Petrom controleaza pe plan local trei branduri: Petrom, PetromV si OMV.
  • Totodata, Petrom analizeaza intreaga retea de benzinarii pentru identificarea punctelor de alimentare neprofitabile.
  • Pentru 2010 este estimata o stagnare a pietei, o posibila revenire putand interveni in ultimele luni ale anului.
  • Petrom controleaza o cota de piata de peste 30%, fiind cel mai mare retailer de produse petroliere.

Ce spune Mayer despre

  • Investitii in contextul actual: Ne uitam de doua ori inainte de a cheltui banii. Nu investitiile sunt acum focusul nostru. Am investit de la privatizare 200 de milioane de euro.
  • Benzinarii: Analizam actuala retea si s-ar putea ca in urmatorii 2-3 ani sa facem o redimensionare a acesteia. Nu avem deocamdata o tinta fixata de benzinarii cu care ne dorim sa ramanem in portofoliu.
  • Context economic: Vor fi mai dificile urmatoarele patru luni fata de primele opt. Oamenii vor avea mai putini bani si multi isi vor pierde slujbele, ceea ce nu va lasa fara impact cererea de carburant la nivelul pietei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO